مقالات

هشدار نسبت به ادامه وضعیت فعلی صنعت پلاستیک و درخواست برای احیای شورای رقابت

بسپار/ ایران پلیمر یه صراحت اعلام میکنیم چنانچه در کوتاهترین زمان، راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی اندیشیده نشود، باید در سال حمایت از کالای داخلی، شاهد رکود هر چه بیشتر تعطیل شدن واحدهای تولیدی، از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی و بیکاری کارگران در این صنعت باشیم.


انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران در نامه ای خطاب به حسن یونس سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی هشدار و پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت فعلی ارایه نمود.

 

متن نامه به شرح زیر است:


معاونت محترم امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت


جناب آقای حسن یونس سینکی

 

با سلام و احترام،


همان گونه که استحضار دارید صنایع در بخش‌های مختلف با مشکلات عدیده و البته تکراری روبرو هستند و به زعم تلاش مسئولان و کوشش تشکل‌های صنفی، اما همچنان شاهد برخی موانع در حوزه تولید هستیم که گاهی این موانع در مقاطعی به بحران تبدیل شده و تولیدکنندگان را مایوس از ادامه کار می‌سازد. با توجه به اهمیت سال جاری که به نام حمایت از کالای داخلی نامگذاری شده و همچنین موضوع اشتغالزایی که از اهمیت زیادی نزد مسئولان دولتی برخوردار است و از آن به عنوان تهدید اجتماعی و امنیتی یاد می‌شود، مواردی از وضعیت صنایع تکمیلی پتروشیمی را به اطلاع آن مقام محترم می‌رساند.


  • ایران به واسطه دارا بودن منابع هیدروکوربوری، پتانسیل بالایی در ایجاد ارزش افزوده دارد که می‌تواند علاوه بر رفع نیازهای داخلی به صورت کامل، ارز آوری قابل توجهی در این بخش داشته باشد. بدیهی است که در یک فرایند طبیعی، این موضوع علاوه بر تاثیر مثبت در رشد اقتصادی، منجر به مشاغل پایدار در کشورمان می‌شود.

  • – اکنون وضعیت اشتغال این بخش از صنعت که بیش از 800 هزار نفر است، مورد تهدید جدی واقع شده است و با ادامه این روند بعید نیست که علاوه بر افزایش بیکاری ناشی از تعطیل شدن واحدهای تولیدی، همین میزان صادرات فعلی، روند نزولی به خود گرفته و بازارهایی که با تلاش بسیار و در شرایط دشوار تحریم‌ها به همت مدیران بخش خصوصی به دست آمده است را تقدیم رقیبانی کنیم که خود آگاهانه بر تقویت صنایع آنها بر آمده‌ایم!

  • – در حال حاضر پتروشیمی‌های داخل مواد اولیه را به بهایی ارزانتر از آن چه که به هم میهنان خود عرضه می‌کنند به رقبای ترک ما تقدیم می‌نمایند!

  • – اینجا بنا نداریم که زخم‌های کهنی مانند بیمه و تامین اجتماعی، مالیات بر ارزش افزوده، بهره‌های بانکی و… را واگوییم؛ بلکه هدف آن است تا مشکل اساسی تامین مواد اولیه و ساز وکارهای معیوب عرضه و تقاضا تشریح شود و البته امیدواریم و باور داریم چنانچه اراده‌ای بر حل این مشکل مهم وجود داشته باشد، با همفکری بر حل آن فائق خواهیم آمد.


جناب آقای سینکی!


بر اساس روال جاری، هر هفته یک بار دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی قیمت‌های پایه مواد اولیه پتروشیمی را برای عرضه در بورس کالا اعلام می‌کند. تعیین این قیمت‌ها بر اساس فرمول تعریف شده‌ای است و یکی از متغییرهای آن میانگین قیمت دلار است. پس از یکسان سازی نرخ ارز، قیمت مواد اولیه نیز بر اساس 42000 ریال تعیین و اعلام شد. هر چند در هفته‌های اخیر شاهد کاهش قیمت‌های مواد اولیه بودیم و به تبع آن انتظار بهبود بازار وجود داشت؛ اما مشکلاتی رخ داد که قافیه را هر چه بیشتر بر تولیدکنندگان تنگ ساخت.


اکنون همه کالاهای عرضه شده در رینگ پتروشیمی بورس کالا به جز چند مورد محدود، با سقف 10 درصد و بیش از آن معامله می‌شوند. همچنین افزایش تقاضاهای مشکوک موجب شده است تا تولیدکنندگان واقعی به اندازه کافی به مواد اولیه مورد نیاز دسترسی پیدا نکنند و برای تامین این کمبود به بازار آزاد روی آورند.


این در حالی است که قیمت مواد اولیه پلیمری در بازار آزاد با نرخ بیش از 5000 هزار تومان معامله می‌شود. حالا تولیدکننده‌ای که ناگزیر به تامین مواد اولیه با این قیمت است، در هنگام صادر کردن محصول نهایی خود باید ارز به دست آمده خود را به نرخ 4200 تومان در داخل تبدیل کند!


در کنار این مشکلات، کاهش میزان عرضه‌ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته به میزان 12.302 و اورهال همزمان چند پتروشیمی بر دامنه نگرانی‌ها و آینده این صنعت بیش از بیش افزوده است.

 

جناب آقای سینکی!


موارد بیان شده تنها گوشه‌ای از مشکلات اساسی صنایع تکمیلی پتروشیمی است و به صراحت اعلام می‌کنیم چنانچه در کوتاه‌ترین زمان راهکاری برای برون رفت از وضعیت فعلی اندیشیده نشود، باید در سال حمایت از کالا داخلی، شاهد رکود هر چه بیشتر تعطیل شدن واحدهای تولیدی، از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی و بیکاری کارگران در این صنعت باشیم. این یک موضوع جدی و مهم است که اتلاف وقت در آن را روا نمی‌دانیم.

  

اکنون با اوصاف بیان شده ضمن پیشنهاد برای برگزاری یک جلسه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برخی از راهکارهای پیشنهادی تقدیم می‌شود:


  • الزام به پتروشیمی‌ها برای جلوگیری از کاهش عرضه‌ها و افزایش عرضه‌ها

  • – احیای مجدد کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی شورای ملی رقابت به عنوان یک نهاد تاثیر گذار بر کنترل بازار محصولات پتروشیمی

  • رعایت مکانیزم و الزامات در بورس کالای ایران شامل:

  • – ماهانه کردن سقف ثبت سفارش برای تمامی گروه‌های کالایی

  • – برداشته شدن سقف رقابت قیمتی برخی از گروه‌های کالایی با پتانسیل افزایش عرضه‌ها

  • – ایجاد محدودیت ثبت سفارش برای هر کد معاملاتی

  • – شناسایی و تعلیق کدهای معاملاتی صوری و غیر فعال توسط بازرسی بورس کالای ایران

 

با تقدیم احترامات


رئیس هیات مدیره انجمن، بیوک آقا صحاف امین

  

رونوشت:


  • جناب آقای غلامحسین شافعی – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

  • – جناب آقای مهندس مسعود خوانساری – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

 

به شماره :152/97/ م


 

منبع: انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا