اخبار

همایش آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا امروز آغاز به کار کرد/ حذف دلار از مبادلات تجاری ایران با اوراسیا

بسپار/ ایران پلیمر همایش اوراسیا، آشنایی با فرصت‌ها و الزامات توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا  صبح امروز دهم آذرماه آغاز به کار کرد.

این همایش با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و رئیس کمیسیون‌های مشترک همکاری تجاری و اقتصادی ایران با روسیه و ارمنستان، مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، آقای آکماتوف و خانم نیکیشینا وزرای تجارت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین اعضای اتاق بازرگانی ایران و بازرگانان و صادر کنندگان ایرانی در سالن ایران مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

در ۷ ماه نخست امسال صادرات ایران به کشورهای عضو اوراسیا با ۵۲ درصد رشد به ۴۹۰ میلیون دلار رسید و واردات ایران از اعضای این اتحادیه با ۳ درصد کاهش از ۷۹۲ به ۷۶۸ میلیون دلار رسید.

سهم ایران از کل حجم تجارت اوراسیا ۳ دهم درصد و سهم اوراسیا از کل تجارت ایران با جهان ۲ درصد است که با امضای قرارداد موقت تجارت آزاد ایران با اوراسیا دو طرف در تلاش برای ارتقای این سهم هستند.

قائم مقام وزیر صمت با تاکید بر اینکه دلار از مبادلات تجاری میان ایران و اوراسیا باید حذف شود، گفت: فارغ از تحریم آمریکا، کشورها بر اساس منافع ملی خود، روابط تجاری با ایران را گسترش می دهند.

حسین مدرس خیابانی در همایش بزرگ اوراسیا با برشمردن امتیازات انعقاد توافق نامه مشترک میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: بر خلاف تحریم های آمریکا، ایران مسیر توسعه تجارت با دنیا را ادامه داده و پیوستن به بلوک های تجاری و پیمان های منطقه ای را با قدرت دنبال می کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: روند رو به رشد تجارت خارجی ایران با دنیا نشان می دهد که کشورها فارغ از تحریم های آمریکا، بر اساس منافع ملی خود با ایران کار می کنند و توسعه تجارت با کشورمان را در دستور کار دارند.

وی تصریح کرد: نمونه این کشورها، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که بر اساس آمارها، رشد تبادلات تجاری با ایران را در دستور کار دارند.

به گفته مدرس خیابانی، ایران بلافاصله بعد از تشکیل اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۵ میلادی جلسات و مذاکرات خود را برای انعقاد  قرارداد تفاهم نامه با این اتحادیه آغاز کرده است. و این در شرایطی است که به لحاظ جمعیت ۱۸۰ میلیون نفری کشورهای عضو این اتحادیه و سهم قابل توجه آنها در تولید نفت، گاز و انرژی دنیا می توان نسبت به شکل گیری یک قطب اقتصادی بزرگ در دنیا امیدوار بود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه هم اکنون سهم ایران از مبادلات ۹۰۰ میلیارد دلاری کشورهای اوراسیا با دنیا تنها ۲.۶ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: بر این اساس سهم ایران سه دهم درصد از مجموع تجارت این اتحادیه با دنیاست ضمن اینکه حجم تجارت کشورهای عضو اوراسیا با ما حدود دو درصد است و این توافق نامه تجاری می تواند باعث شود مبادلات تجاری در حوزه صادرات و واردات ارتقا یابد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: جایگاه اوراسیا و اعضای آن در تجارت جهانی از یک سو و جایگاه ایران در تولید انواع محصولات مختلف از معدن، خرما، پسته تا مس از سوی دیگر می تواند به ارتقا سطح تجارت دو طرف کمک کند.

وی گفت: امروز از سهم دو درصدی تجارت اوراسیا با ایران ۵۰ درصد مربوط به روابط ایران با روسیه بوده که از تجارت با این کشور نیز ۵۰ درصد در حیطه محصولات کشاورزی قرار می گیرد که امید است از قبل این توافقنامه تعرفه ترجیحی، حوزه کالاهای صنعتی در کنار کالاهای کشاورزی تقویت شود.

 

۸۶۲ قلم کالای توافق نامه اوراسیا چراغ راهنما برای تجار

وی ادامه داد: هدف اصلی عقد  قرارداد با اوراسیا حضور طرف های تجاری و بخش های خصوصی کشورهای دو طرف است و علیرغم اینکه تعرفه حاضر محدود به ۸۶۲ قلم کالا بوده  اما این می تواند یک چراغ راهنما و مقدمه ای باشد که تجار هر دو طرف شناخت بیشتری از نوع تقاضاها و تبادلات تجاری پیدا کرده و سطح  مبادلات تجاری به طور قطع به این تعداد اقلام محدود نخواهد شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به طور قطع ظرفیت دو طرف برای گسترش حجم مبادلات تجاری می تواند در دایره گسترده تری تعریف شده اما به طور قطع برای اجرای آن باید برخی الزامات را در نظر گرفت.

 

حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه

وی یکی از الزامات مهم جهت اجرایی شدن کامل توافق نامه تجاری ایران و اوراسیا را فراهم ساختن زیرساخت های بانکی و تقویت و توسعه آن دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد شعب بانک های ایرانی در اوراسیا و اعلام آمادگی مجموعه سیستم بانکی کشور برای همکاری مشترک با بانک اوراسیا از جمله این الزامات است چرا که نقل و انتقالات پول ایجاد زمینه افتتاح اسناد تجاری  برای مبادلات بسیار مهم به شمار می رود که اتفاق معناداری در روابط رخ دهد.

وی اقدام دوم را حذف دلار و به رسمیت شناختن ارزهای رسمی کشورهای طرف  قرارداد اوراسیا با ایران دانست و تاکید کرد: ایران موضوع حذف دلار را با بسیاری از کشور از جمله روسیه شروع کرده و برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورها نیز باید زمینه را برای استفاده از ارزهای ملی طرفین فراهم کرد.

مدرس خیابانی الزام سوم برای گسترش روابط تجاری ایران با اوراسیا را ایجاد مکانیزم تهاتر کالا به کالا و مبادله کالایی بین دو طرف دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر سیستم بانکی و افتتاح ال سی باید بتوان زمینه تهاتر کالا را هم فراهم کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود الزام چهارم برای گسترش تبادلات تجاری را صنعت گردشگری و ضرورت توسعه آن دانست و گفت: به دلیل پیشینه های فرهنگی، حسن همجواری، منافع مشترک منطقه ای و شرایط ژئوپلتیک ظرفیت مبادله گردشگر به شکل مناسبی فراهم است و می توان در زمینه ارتقا تبادل تجاری به این سمت گام برداشت.

وی تصریح کرد: در این راستا باید تصمیم در صدور روادید بین دو طرف و اعطای ویزاهای تجاری، گردشگری و گردشگری سلامت در دستور کار قرار گیرد.

 

انعقاد تفاهم نامه های استاندارد همزمان با موافقت نامه های تجاری

مدرس خیابانی با بیان اینکه همزمان با  انعقاد قرارداد های تجاری تفاهم نامه های حوزه استاندارد نیز در دستور کار قرار گرفته تا تجار و بازرگانان در این رابطه دچار مشکل نشوند، گفت: انعقاد تفاهم نامه های بخش استاندارد برای رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و سلامت بین دو طرف در دستور کار است و خوشبختانه با تفاهم نامه ای که در حوزه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با موسسه ملی استاندارد به امضا رسیده قرار بر این است که به تناسب تمامی تفاهم نامه های تجاری در بخش تجارت با طرف های خارجی، موافقت نامه های حوزه استاندارد نیز به امضا رسد.

 

موافقت جهانگیری با تامین بودجه استقرار رایزنان بازرگانی در اوراسیا

مدرس خیابانی الزام ششم در حوزه موفقیت توافق نامه تجاری ایران و اوراسیا را اعزام هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های مشترک میان ایران و اوراسیا دانست و گفت: این موضوع می تواند زمینه حضور شرکت های دو طرف در کشورهای یکدیگر را فراهم آورد که بنا بر اعلام شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردیده تا نمایشگاه اختصاصی بین ایران و اوراسیا با هدف شناخت تجارت میان دو طرف برگزار شود.

وی ادامه داد: ایجاد تفاهم نامه مشترک میان اتاق های بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی اوراسیا نکته ای است که نباید از آن غافل شد چرا که همه اقداماتی که دولت در راستای اجرایی کردن موافقت نامه تجارت با اوراسیا به کار می بندد در راستای نقش تسهیل گری این بخش است و قرار است زمینه برای حضور بخش خصوصی ایران در این کشورها فراهم شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سازمان توسعه تجارت ایران در راستای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به بخش های مختلف تجاری برای اجرایی کردن این توافق نامه گام های جدی برخواهد داشت و دفتر دائمی کشورهای اوراسیا برای پیشبرد اهداف در این سازمان تشکیل شده است.

مدرس خیابانی گفت:  در عین حال برش های استانی از توافق نامه تجاری ایران و اوراسیا از سوی سازمان توسعه تجارت تهیه شده تا بر اساس آن میز اوراسیا در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها شکل گیرد و تبادل تجاری با کشورهای هدف را هدایت و تسهیل نماید.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران توانسته موافقت معاون اول رئیس جمهور برای تخصیص بودجه مورد نیاز استقرار رایزن های بازرگانی در کشورهای عضو اوراسیا را اخذ نماید.

 

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا از افزایش ۲۷ درصدی واردات کشورهای عضو این اتحادیه از ایران خبر داد و گفت: تعرفه های ترجیحی در گمرکات کشورهای عضو عملیاتی شد.

برونیکا نیکیشینا  در همایش بزرگ تجارت با اورآسیا با تأکید بر اینکه فشارهای سیاسی و مداخلات سایر کشورها منجر به توقف اجرایی شدن توافقنامه تجاری ایران و اورآسیا نخواهد شد، گفت: از زمانی که هنوز توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اورآسیا اجرایی نشده بود، تجار این کشورها علاقه مند به تجارت با ایران بودند و خوشبختانه پس از امضای این توافقنامه صادرات محصولات ایرانی به اتحادیه اورآسیا با ۲۷ درصد رشد مواجه شده است.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اورآسیا بیان کرد: در زمان کوتاهی که این توافقنامه به امضا رسیده، سطح مناسبات اقتصادی به خوبی پیش رفته است و بر این اساس مذاکراتی هم آغاز خواهد شد تا بتوانیم سطح توافقنامه تجارت ترجیحی را به تجارت آزاد ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: توافقنامه های لازم به صورت رسمی امضا شده و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا می توانند راجع به واردات ایران اقدام نمایند، ضمن اینکه گمرکات کشورهای عضو این اتحادیه نیز تعرفه های ترجیحی را اعمال خواهند کرد.

به گفته نیکیشینا از وزارت امور خارجه ایران نیز نامه ای دریافت شده که تعرفه های ترجیحی در گمرکات ایران نیز برای کشورهای عضو اتحادیه عملیاتی شده است، این در حالی است که اکنون برای صدور گواهینامه های مبدأ نیز مشکلاتی وجود دارد و در آینده نزدیک اطلاعات آن را نیز در اختیار ایران قرار خواهیم داد.

وی گفت: اکنون ۳۴ منطقه مختلف عضو اتاق های بازرگانی ایران در زمینه صدور گواهی مبدأ هستند و امیدواریم بتوانیم در زمینه صدور گواهینامه مبدأ نیز به صورت فیزیکی، کاغذهای سربرگ داری را تبادل کنیم.

 

مهر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا