مقالات

همه آنچه در باره پلیمر ها در صنعت ساختمان و ساخت و ساز باید بدانید!

بسپار/ ایران پلیمر بسپارها به عنوان ماده ای مهندسی به طور فزاینده ای مهم شده اند. گستردگی خواص و کاربرد آنها، دست کم به مبسوطی رده های اصلی از مواد دیگر است، و متعاقبا ساخت آسان، آن را برای تولید اقلامی به لحاظ بسیار اقتصادی به صرفه ممکن می سازد. بسیاری از صنایع مهم مثل الیاف، لاستیک، پلاستیک، چسب ها، درزگیرها و ترکیب های آب بند ، بر پایه بسپار ها هستند. بسپار ها، همراه با فلزات و سرامیک، مواد مهندسی ضروری را در ساخت و ساز ساختمان، وسایل نقلیه، موتورها و همه نوع از قطعات خانگی ارائه می دهند. رشد سریع این نوع از مواد مهندسی در طول چهار دهه گذشته به دلیل عوامل مهم زیر می باشد:
•  در دسترس بودن مواد اولیه ی پایه برای تولید آنها مثل زغال سنگ، نفت، چوب و ضایعات کشاورزی و جنگلی
•  مجموعه ای از مشخصات فنی ویژه برای بسپارها مثل وزن سبک، پایداری شیمیایی و کشسانی
•  روش های فرآورش آسان، کارآمد و منعطف مثل رانشگری، گرما-شکل دهی، قالب گیری تزریقی، غلتک زنی و ریخته گری
هدف از این مرور، نشان دادن ماهیت، فرهنگ و گرایش صنعت ساخت  و ساز، معرفی کردن انواع اصلی بسپارها که در ساختمان و ساخت و ساز استفاده می شوند، برجسته نمودن خواصی که آنها را انتخابی مناسب از مواد می سازد و ارائه ی چندین مثال از کاربردهای مواد بسپاری است.
2- صنعت ساختمان و ساخت و ساز
صنعت ساختمان و ساخت و ساز به لحاظ اهمیت خود به عنوان بازاری در اروپا، با احتساب حدود 20 درصد از مصرف پلاستیک اروپا، سالانه بیش از 5 میلیون تن، نسبت به بسته بندی، دومین است. با این حال بسپار ها، به رغم اینکه چهارمین دسته اصلی از مواد ساختمانی مورد استفاده بعد از فولاد، چوب و سیمان هستند، هنوز سهم به نسبت کوچکی  از حجم کلی مواد ساختمانی مورد مصرف را ارائه می دهند (تقریبا 1%).
صنعت ساخت و ساز در مورد روش های معتبر در حال تغییر بسیار محتاط است، و به لحاظ توجیهی نیازمند موادی است که سوابق پیگیری ثابت شده و طولانی داشته باشد. همچنین، این صنعت به شدت قانونمند است- هر چند درجه های مقررات کشور به کشور متفاوت است- بنابراین، صنعت ساخت و ساز  برای تغییر به مواد جدید به آسانی متقاعد نمی شود. با این حال، مزایای بسپار ها برخی اوقات، بسیار مهم است و در تعداد رو به رشدی از حوزه ها، تاثیر بزرگی ایجاد می کنند. واضح ترین آنها شاید استفاده از پروفیل PVC برای پنجره های دوجداره، درب ها و گلخانه ها باشد؛ اما مثال های بسیار بیشتری وجود دارد.
صنعت ساختمان و ساخت و ساز با چالش های اساسی در هزاره بعد مواجهه است، و مواد بسپاری راه حل های مقرون به صرفه¬ای برای بسیاری از آنها که شامل موارد زیر هستند، فراهم می آورد.
•  بر طرف کردن نقص های رایج در ساخت و ساز مثل نشت ¬، خوردگی و فرسایش محیطی و شیمیایی، چاله های کف زمین، تاول زدن  و تاب برداشتن .
•  تولید مواد و اجزا با کارآمدی انرژی
•  به حداقل رساندن هزینه¬ی ساخت و ساز
•  ایجاد ساختاری با قابلیت باربرداری
•  بهبود بخشیدن عایق حرارتی و صوتی ساختار ساختمان
•  استفاده از مواد ساختمانی سازگار با محیط زیست
نیاز به نسبت بالای استحکام به وزن، سبک زندگی مدرن و خانه¬هایی با ویژگی معماری کیفیت بالا، برخی از دلایل مهم برای جایگزینی مواد مرسوم با بسپارها هستند.
2-1- نمای کلی صنعت
در جامعه¬ی اروپایی، اندازه بازار ساخت و ساز حدود 400 میلیارد پوند است که نشان دهنده¬ی 1200 پوند به ازای یک نفر از جمعیت و 8.5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) می¬باشد. این ارزش با مقادیر تقریبا مشابه برای بازار ژاپن و ایالت متحده آمریکا مقایسه می-شود، اما مصرف سرانه کمتر و سهم کوچکتری از تولید ناخالص داخلی دارد.
2.1.1-  روند اخیر بازار
در اروپا، رشد فعالیت ساختمانی در حدود یک درصد به ازای  سال در طول چند ساله گذشته ادامه دارد. مهندسی عمران، بویژه در طرح¬های مرتبط با حمل و نقل، عملکرد بسیار خوبی در پایان دهه 80 و اوایل دهه 90 داشته است که به شدت در اواسط دهه 90 افت می کند، اما در حال حاضر به آرامی در حال بازیابی است. سرمایه¬گذاری خصوصی در طرح هایی برای آینده بیشتر و بیشتر مورد تشویق قرار می گیرند. سرمایه گذاری در حمل و نقل، مثل خط راه آهن، پیش بینی می شود در طول چند سال آینده به شدت افزایش یابد.
2.2.2- مقررات
به رغم اینکه مقررات مختلف اتحادیه اروپا مثل دستورالعمل های تدارکات عمومی، و دیگر موارد مربوط به مسئولیت، سلامت و ایمنی به شدت بر صنعت تاثیر می گذارد، دستورالعمل  تولیدات ساخت و ساز و مقررات ساختمانی دو مورد خاص در انگلستان هستند. بر مبنای جهانی، هر کشوری مقررات ساختمانی مختص به خود را دارد که باید به آن پایبند باشد. و بنابراین، ضروری است تا کدها و استاندارهای مرتبط را بررسی کنند. 
2.1.3- فناوری های متمایز

 

 

برگردان: ندا باقرزاده

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 200 ویژه نامه پوشرنگ در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا