اخبار

هیچ مجله علمی حق ندارد مقالات ایرانی ها را به دلیل تحریم رد کند/ نویسندگان شکایت کنند

بسپار/ ایران پلیمر دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت گفت: هیچ مجله ای حق ندارد به دلیل تحریم مقاله ایرانی ها را نپذیرد و اگر سردبیری به این موضوع توجه نکرد محققان ما می توانند از آن مجله شکایت کنند.

دکتر احسان شمسی کوشکی افزود: اگر مجله علمی هم بخواهد دلیل سیاسی برای رد یک مقاله داشته باشد، باید یک دستاویزی برای کار خود داشته باشد. اخیراً برخی مجلات به نویسندگان ما می گویند که به دلیل تحریم ها مقاله ایرانی ها را چاپ نمی کنند.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت اظهار داشت: نکته مورد اهمیت این است که این تحریم ها ظالمانه هستند و اگر مجله ای هم سختگیری کند این تحریم ها به هیچ عنوان انتشار مقالات علمی را شامل نمی شود. بنابراین تنها جوی است که مخالفان ایران درست می کنند. 

وی گفت: ما در موارد زیاد به محققان توصیه کردیم که با دقت و شجاعت با سردبیری که چنین اظهارنظری می کند مکاتبه کنند و محقق به مجله اعلام کند که این رفتار کاملا تبعیض آمیز است و به هیچ عنوان مورد تایید نهادهای بین المللی اخلاق در نشر نیست.

شمسی کوشکی تاکید کرد: اگر سردبیری به این موضوع توجه نکرد محققان ما می توانند از آن نشریه به کمیته بین المللی اخلاق نشر (COPE) شکایت کنند و در واقع هزینه این کار را برای نشریات بالا ببرند. نشریات علمی نهادهای مستقلی هستند و هیچ نشریه ای نمی تواند به بهانه تحریم ها مقاله ای را از کشوری نپذیرند.

وی گفت: مواردی وجود دارد که نشریه برای انتقال مالی و وجه انتشار مقاله مقرراتی دارد که تحریم ها مانع آن می شود که در این صورت بر عهده پژوهشگر است که این پول را به طریق ممکن به نشریه واریز کند.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برخورد برخی از نشریات علمی در نپذیرفتن مقالات محققان ایرانی به بهانه تحریم، برخوردی کاملا سیاسی است و برخلاف استقلال  سردبیری به عنوان یکی از اصول مهم نشریات علمی است. محققان ایرانی باید با جدیت و شجاعت با این نشریات برخورد کنند. شاید در آخر مجله مقاله را نپذیرد اما هزینه این کار برای چنین نشریاتی بالا می رود.

 

مهر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا