اخبار

ورود کاتالیست‌های نانویی ایرانی به صنایع داخلی در حضور رقبای بزرگ خارجی

بسپار/ ایران پلیمر شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نانوکاتالیست‌ در کشور موفق به تامین بخشی از نیاز کشور به کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع مختلف شده است. به تازگی پتروشیمی شیراز با انعقاد قراردادی با شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو اقدام به خرید نانوکاتالیست تولید متانول این شرکت کرده است. کاتالیست سنتز متانول یکی از ترکیباتی است که معمولا از خارج از کشور وارد می‌شود.

امیر هومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو می‌گوید: «شرکت‌های بزرگ و قدرتمند خارجی در حوزه کاتالیست از دیرباز در ایران حضور داشته و ایران را بخشی از بازار خود می‌دانند بنابراین فعالیت در این حوزه برای شرکت‌های ایرانی دشوار بوده است.»

وی تولید نانوکاتالیست ایرانی را در حضور این شرکت‌ها کاری بسیار بزرگ عنوان می‌کند و بخشی از این موفقیت را مرهون حضور نیروی انسانی کارآمد در این شرکت می‌داند. مهندس کریمی می‌گوید: «ما بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات کاتالیست خاورمیانه را در بخش خصوصی داریم و ۲۰ نفر از دانشمندان درجه یک کشور اینجا کار می‌کنند و خوب است بدانید که مدیر تحقیقات ما جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان است.»

وی درباره استفاده از فناوری‌نانو در این کاتالیست‌ها می‌گوید: «اگر ساختار کاتالیست نانویی نباشد، شما نمی‌توانید کارایی آن را بالا ببرید؛ یعنی هرچه به ابعاد نانو نزدیک‌تر باشد و هرچه این پایه ریزدانه‌تر باشد، شما می‌توانید با شرایط منسجم‌تر و کم‌هزینه‌تری کار کنید. در واقع هیچ‌یک از کالاهای ما و حتی مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها بالای ۱۰۰نانومتر نیست.»

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو درباره دستاوردهای دیگر این شرکت می‌گوید: «به تازگی نانوکاتالیست متانول را در پتروشیمی شیراز استفاده کرده‌ایم؛ روی این فناوری سه سال کار آزمایشگاهی  انجام شده  و در حال حاضر سه ماه است که تولید صنعتی آن آغاز شده است.»

کریمی وثیق درباره بازار و پتانسیل‌های نانوکاتالیست در کشور می‌گوید: «حدود ۹۰ نوع کاتالیست در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد وجود دارد و این در حالی است که شاید از نظر تنوع، ۳۵ عدد کاتالیست داریم و چون بعضی از این‌ها خود چند مدل دارند، از لحاظ تعداد، ما ۲۰ نوع کاتالیست داریم که این میزان تا ۹۰ نوع هنوز خیلی فاصله دارد. بنابراین فرصت‌های زیادی برای توسعه فناوری در بخش نانوکاتالیست در کشور وجود دارد. یک سری هم مثل کاتالیست‌های پلیمری، بر زمین مانده است و هنوز هیچ کسی انجام نداده و حتی ادعای توان انجام آن را هم نکرده است؛ به همین دلیل ما هنوز در کشور خیلی جای کار داریم. کل نیاز کاتالیست در کشور ما حدوداً سالی ۵۰۰ میلیون دلار است که حدود سالی ۵۰ میلیون دلار آن در اختیار شرکت ما است و اگر چند شرکتی هم که از ما جدا شده‌اند و بعضی از شرکت‌های دیگر که دارند از چین وارد می‌کنند را با هم جمع کنیم، فکر نکنم که مجموع همه ما به ۱۲۰ میلیون دلار در سال برسیم و بقیه نیاز بازار وارداتی است و این یعنی هنوز خیلی جای کار داریم.»

 

 

منبع: پایگاه خبری فناوری نانو ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا