اخبار

وزیر نفت بر توسعه متوازن زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی پتروشیمی تاکید کرد

بسپار/ایران پلیمر وزیر نفت در جریان سفر اخیر خود به استان خوزستان، از بهره برداری چند مجتمع پتروشیمی در سالجاری خبر داد بر توسعه متوازن زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی تاکید کرد.

جواد اوجی گفت آغاز به‌کار پتروشیمی‌های بزرگی در برنامه است و توسعه متوازنی در زنجیره ارزش و صنایع تکمیلی پتروشیمی انجام می‌شود.

پیش تر، وزیر نفت در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد درباره برنامه‌های وزارت نفت برای صنایع تکمیلی و پایین‌دستی پتروشیمی گفته بود: متأسفانه حدود 70 درصد از محصولات پتروشیمی تولیدی در کشور صادر و تنها 30 درصد آن در صنایع داخلی استفاده می‌شود و این رویه نوعی نیمه‌خام فروشی است.

وزیر نفت افزود: در دولت‌های گذشته به‌دلیل اینکه متولی خاصی وجود نداشت، تکمیل و توسعه زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی انجام نشد، اما در دولت سیزدهم مدنظر است تا با کمک کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نفت، کشور و صنعت، معدن و تجارت (صمت) به‌طور جدی به بحث ساخت پارک‌های زنجیره صنایع پتروشیمی به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی، مانند شهرک‌های صنعتی موجود در استان‌ها و شهرستان‌ها، پرداخته شود.

اوجی، نیاز اندک به سرمایه‌گذاری در این حوزه، درآمدزایی، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری مناسب را از جمله مزایای احداث پارک‌های شیمیایی برشمرد و تأکید کرد: خوشبختانه در صنایع تکمیلی پتروشیمی، با مبلغی بسیار کم حدود 50 تا 60 میلیون دلار می‌توان وارد شد و از طرفی اشتغال‌زایی آن 4 تا 5 برابر بخش صنایع مادر پتروشیمی و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) این پروژه‌ها نیز در بخش ارزی 35 تا 40 درصد است.

وی تصریح کرد: امروز که محصولات پتروشیمی ما به ترکیه، چین، اروپا و دیگر بازارها صادر می‌شود، به همین شهرک‌های شیمیایی خارج از ایران می‌رود و به محصولات بخش صنایع تکمیلی مورد استفاده در صنایع ساختمانی، بهداشتی و خودرویی تبدیل و با قیمتی چند برابر دوباره وارد کشور می‌شود.

صادرات محصولات پتروشیمی به 4.8 میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نفت گفت: پارک‌های شیمیایی را می‌توانیم در بیشتر مناطق حتی مناطق کم‌برخوردار بسازیم. بیش از 65 مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که با توجه به توان مطلوب این مجتمع‌ها، 40 میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم عدد صادرات محصولات پتروشیمی ایران امسال به 4 میلیارد و 800 میلیون دلار برسد.

اوجی با تأکید بر وجود شرایط مطلوب تأمین خوراک صنایع زنجیره پتروشیمی، دانش فنی و توان سرمایه انسانی و از مهم‌تر نیاز به سرمایه‌گذاری اندک، افزود: امیدواریم در پایان دولت سیزدهم این شهرک‌های شیمیایی در مناطق کم برخوردار کشور شکل گیرد و سبب اشتغال‌زایی در این مناطق شده باشد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا