اخبار

وزیر نفت: واریز 14 میلیارد دلار از محل درآمدهای صادراتی مجتمع های پتروشیمی به سامانه نیما

بسپار/ایران پلیمر وزیر نفت در جریان بازدید ازنمایشگاه “روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی”، گفت: در حال حاضر 68 مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد که با صدور محصولات این پتروشیمی ها، بیش از 14 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما واریز شد.

جواد اوجی شامگاه جمعه (۲۶ آبان‌ماه) در نمایشگاه روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی که در شهر قم در حال برگزاری است، با اشاره به دیدارهایش با مراجع عظام افزود: یکی از مهمترین صنایع کشور منابع نفت، گاز و پتروشیمی است.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب صنعت نفت ایران در دست مستشاران خارجی بود و هر چه تولید می‌کردند به یغما می‌بردند، افزود:  پس از پیروزی انقلاب و در این ۴۴ سال، اتفاق‌های بزرگی در صنعت نفت رخ داده است و اکنون در هیچ بخشی از صنعت نفت و گاز کشور مستشار خارجی نداریم و توسعه صنعت نفت ازسوی متخصصان داخلی انجام می‌شود.

اوجی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک پتروشیمی و یک پالایشگاه گاز در کشور ساخته شده بود.

وزیر نفت ضمن ارائه گزارشی از فعالیت و دستاوردهای صنعت نفت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر 68 مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد که با صدور محصولات این پتروشیمی ها، بیش از 14 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما واریز شد.

اوجی، بابیان اینکه امید خوبی در صنعت نفت ایجاد شده است، گفت: در صنعت پتروشیمی سعی کرده‌ایم با استفاده از دانش متخصصان ایرانی، جذب نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت خودکفایی و صادرات  در این صنعت ارزش آفرین پیش برویم.

وزیر نفت با تاکید بر تخصیص خوراک به واحدهای پتروشیمی، تصریح کرد: به هرکدام از پتروشیمی‌ها یک خط لوله گاز ۶ تا ۸ اینچ وارد می‌شود و گاز با ارزش‌افزوده بالایی تبدیل به محصولات پتروشیمی می‌شود.

وی با بیان اینکه پارسال ۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور اضافه شده است، بیان کرد: تولید محصولات پتروشیمی، ارزش افزوده بالا، جلوگیری از خام‌فروشی و تحریم‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

اوجی ادامه داد: وزارت نفت دو سال است که رتبه نخست در ساخت بار اول را دارددر ابتدای دولت سیزدهم صنعت نفت با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان همکاری می‌کرد و اکنون این عدد به ۶۰۰ شرکت رسیده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا