اخبار

پاسداشت 150 سال تجربه تشکلی در اتاق بازرگانی/ انتخابات اتاق ها 10 اسفندماه

بسپار/ایران پلیمر اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، در اسفندماه، انتخاباتی دیگر را پشت‌سر می‌گذارند و دهمین دوره هیات‌نمایندگان خود را در ۳۴ اتاق استانی برخواهند گزید. فلسفه کار داوطلبانه اعضای هیات‌نمایندگان، به منزله سرمایه نمادین اتاق‌های بازرگانی، ساختار رقابتی این انتخابات را به کنش فعالانه برای ارتقای مستمر جایگاه این قدیمی‌ترین نهاد مدنی ایران مبدل ساخته است و از این منظر با هیچ انتخاباتی قابل‌ملاحظه نیست. به سبب ضوابط جدید، طیف بزرگی از فعالان اتاق ایران از ورود به هیات‌نمایندگان باز خواهندماند و این به‌معنای ورود نسلی تازه از صاحبان ایده به اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور است، این رخداد که از دل تهدیدهای بیشمار پدید آمد، فرصتی تازه برای ایفای ماموریت‌های کلیدی اتاق ایران خواهد بود.

بر‌خلاف تصور بسیاری، این اتاق ایران نیست که به اعضای خود مشروعیت می‌دهد، بلکه این اعضای اتاق‌ها هستند که با پاسداری از انباشت ۱۵۰ سال‌تجربه تشکلی در ایران به آن شایستگی مشورت‌دهی به حاکمیت را اعطا می‌کنند و درست به همین دلیل، مقام مشورت‌دهی که بر اساس قانون به اتاق ایران تفویض شده؛ در واقع حق مطالبه‌گری آنها از حاکمیت را به رسمیت شناخته است.

واقعیت این است که خردجمعی فعالان اقتصادی و درس‌های شگفت‌انگیز بازار از جمله صبر و شکیبایی، هرگز و در هیچ برهه‌ای اسیر نوسان‌ها و هیجانات سیاسی یا منافع گروهی و حزبی نشده و ۵۰‌هزار عضو فعال اتاق ایران، مسیر پیوسته و آهسته خود را در جهت کاهش موانع تولید و تجارت برای کلیت اقتصاد ایران ادامه می‌دهند.

در چهارسال گذشته نیز همچون همه تاریخچه یکصد‌ و ‌اندی‌‌ ساله اتاق بازرگانی، پارلمان بخش‌خصوصی به تلاش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وقفه برای بهبود فضای کسب‌وکار از یک‌سو و توسعه عقلانیت در سیاستگذاری اقتصادی از دیگرسو، به مثابه دو روی یک سکه ادامه داده‌است.

نمایندگان بخش‌خصوصی با انتخاب آگاهانه مسیر گفت‌وگو در این سال‌ها، حق ناامیدی و یاس را از خود سلب کرده و زیر شدیدترین ناملایمات هم به تعهد خود برای گردش چرخ‌های تولید و تجارت وفادار ماندند. این تعهد، راز ایمن ماندن اتاق‌های بازرگانی از تیغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که نه در یک‌سال گذشته که در همه این سال‌ها برآن کشیده‌اند و البته مهم‌ترین دلیل ناکامی آنانی است که اتاق ایران را به‌عنوان مهم‌ترین نماد بخش‌خصوصی کشور، از اثربخشی، تهی می‌خواستند.

همه هیات‌های نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور در دهمین دوره نیز از تمام ابزارهای خود برای دعوت دولت به عدم‌مداخله در بازار بهره خواهند برد و از فرصت حضور جوانان و زنان، صاحبان ایده‌های تازه، کسب‌وکارهای نوین و شایستگانی که صدای بلندتری برای مطالبات بخش‌خصوصی خواهند ساخت، بهره می‌برند. در دوره دهم، عبور به نسل چهارم اتاق‌های بازرگانی اجتناب‌ناپذیر است و ظرفیت‌های تازه‌ای برای تعاملات اجتماعی اتاق‌ها به ناگزیر خلق خواهد شد. مادامی‌که اتاق ایران نتواند همه ذی‌نفعان اقتصاد ایران را زیر سقفی مشترک گردآورد و به اتاقی برای همه بدل نشود، صدای بخش خصوصی، فاقد اثربخشی موردانتظار است.

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا