اخبار

پتروشیمی تبریز سیاست صادرات را به فروش داخلی تغییر داد

پتروشیمی تبریز با رویکرد تقویت صنایع پایین‌دستی کشور، در سه ماهه نخست امسال به جای صادرات 90 درصد از محصولات پلیمری تولید شده را برای تبدیل به لوازم و تجهیزات مورد نیاز کشور در اختیار صنایع پایین‌دست داخلی قرار داده است.
به گزارش نیپنا، ارزش این فرآورده‌ها بالغ‌بر هزار و 346 میلیارد ریال است که به صنایع مختلف داخلی در نقاط مختلف کشور حمل شده است ضمن اینکه این فرآورده‌ها به لحاظ وزنی 20 درصد و به لحاظ ارزشی در مقایسه با سه ماهه نخست سال پیش 50 درصد افزایش داشته است.
افزون‌بر این روند تقویت صنایع پایین دستی داخلی از سوی پتروشیمی تبریز در خرداد ماه نیز نسبت به دو ماهه اول بهار سیر صعودی به خود گرفته و این روند افزایشی به 97 درصد رسیده است. بطوریکه در خرداد ماه گذشته پتروشیمی تبریز 35 هزار تن محصول به ارزش 541 میلیارد ریال فروش داخلی داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 37 و از نظر ارزش 68 درصد رشد کرده است.
علاوه بر این مجموع صادرات پتروشیمی تبریز در سه ماهه نخست امسال به 5 کشور جهان شامل چین، ترکیه، روسیه، مصر و سوریه بیش از 10 هزار تن به ارزش 14 میلیون دلار بوده است.
گفتنی است محصولات بالادستی صنایع عظیم پتروشیمی ایران در حال حاضر بیشتر به خارج از کشور صادر می شود لیکن با توجه به مزیت های مناسب و ویژگی های صنعت پتروشیمی ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه ،تقویت و توسعه صنایع پایین دستی در داخل کشور موجبات مصرف فراورده های بالا دستی را در پی دارد تا علاوه بر تامین نیازهای داخلی ،محصولات ایرانی با کیفیت برتر در بازارهای جهانی خودنمائی کند.
در همین راستا میزان ارزش افزوده بالا، بازگشت سرمایه، ایجاد اشتغال چند برابری و سودآوری بیشتر با هزینه اندک نیروی انسانی و نیز ویژگی نزدیکی به مبادی تولید و بازارهای منطقه ای را از جمله لزوم گرایش صنعت عظیم پتروشیمی کشور به توسعه صنایع میانی و پایین دستی می توان برشمرد که در مقابل صنایع بالادستی کشور ما اهمیت بسزایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا