اخبار

پتروشیمی ها به جای اینکه مدعی کامپاندینگ باشند کیفیت مواد خود را بهبود بدهند

بسپار می نویسد، حامد شهمیرزادی رییس هیات مدیره رازین پلیمر و دبیر سمینار تخصصی ظرفیت های صنایع پلیمری، فرصت صنایع خودروسازی ایران از دیگر سخنرانان این رویداد بود. وی در خصوص بررسی حجم مصرف پلیمرها (مهندسی) بر اساس سناریوهای مختلف تولید خودرو در ایران صحبت کرد و به تحلیل مزیت رقابتی در زنجیره تامین مواد و قطعات پلیمری خودرو در ایران و بررسی مزیت تامین مواد پلیمری مهندسی در واحدهای کامپاندر تراز اول ایران پرداخت.


شهمیرزادی ابتدا میزان تقریبی مصرف انواع پلیمرها در یک خودرو با سایز متوسط و تفکیک وزنی پلیمرهای مورد مصرف در قطعات خودرو را با نمودارهایی به حاضرین ارایه و سپس حجم مصرف انواع پلیمرها در صنایع خودروسازی ایران بر اساس سناریوهای مختلف تولید (تولید 800 هزار، 1 میلیون، 1 میلیون و 400 هزار دستگاه خودروسواری) با نموداری به حضار نشان داد. (تصاویر 1 تا 3) از این بین کامپاندهای PP با مصرفی بین 30-50 هزار تن بیشترین مصرف و ABS با مصرفی بین 13000-7800 تن در رده بعدی قرار دارد. همچنین میزان مصرف PVC، PUR، PA و PE کم نیست.

[EasyDNNGallery|918|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

[EasyDNNGallery|919|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]


وی ادامه داد: برای رسیدن به یک رنگ یکسان در دو قالب آذین خودرو (برنز) و پلاسکوکار سایپا به علت شرایط متفاوت تولید دو شرکت باید از دو کالرمچ متفاوت استفاده کنند. بنابراین در ظاهر حجم تولید بالا است اما تنوع هم بالا است و در نتیجه مصارف خرد می شود.

در بخش دوم شهمیرزادی به تحلیل مزیت رقابتی در زنجیره تامین مواد و قطعات پلیمری خودرو در ایران پرداخت و با ارایه آماری گفت: در سطح قطعه سازی پلیمری، ایران دارای 100 درصد مزیت رقابتی و زیرساخت می باشد. در سطح تولید کنندگان پلیمرهای مهندسی و کامپاندینگ، 93 الی 95 درصد مزیت رقابتی و زیرساخت وجود دارد و نیاز به ارتقا سطح تکنولوژی و توان تولیدی در PUR داریم. اما زنجیره پتروشیمی بسیار ناقص است. در واقع اکنون 65 درصد مزیت کامل در کل زنجیره ارزش وجود دارد و 37 درصد از زنجیره بدون مزیت و دارای نقص، 55 الی 60 درصد قیمت  (شرط اصلی رقابت پذیری) پلیمرهای مورد استفاده در خودرو را تشکیل میدهند. اگر این زنجیره تکمیل نشود 40 هزارتن از بازار داخلی پلیمرهای مهندسی را از دست می دهیم. در سنوات گذشته پتروشیمی ها علیرغم پایین بودن نرخ خوراک مزیت را برای خود نگاه داشتند و برای پایین دست چندان مزیت رقابتی ایجاد نمی کنند.

[EasyDNNGallery|920|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]


در بخش دیگر دبیر سمینار مزیت تامین مواد پلیمری مهندسی در واحدهای کامپاندر تراز اول ایران را مورد بررسی قرار داد. وی با معرفی توانمدی های رازین پلیمر گفت: این شرکت دانش بنیان دارای گواهینامه ISO 17025 و برگزیده جشنواره شیخ بهایی است. با داشتن دانش فنی و نیروی انسانی با سطح تحصیلات مناسب و ماشین آلات خوب می توان یک شرکت کامپاندر تراز اول داشت. امروز گریدهایی که در گذشته BASF، DSM، دوپونت و… تامین کننده آن بودند را ما و سایر شرکت های ایرانی داخلی سازی کرده ایم. حتی گریدهایی را نیز توسعه داده ایم همچون گرید داشبورد 405 و پارس جدید (Hard touch)، انواع پلی آمیدهای 6 و 66 داخل موتور (پایداری حرارتی بالا، استحکام مکانیکی فوق العاده، مقاومت شیمیایی و طول عمر بالا) و گرید پلی پروپیلن الیافدار مخصوص کاربرد در فن و شرود (مقاومت حرارتی فوق العاده، حفظ خواص مکانیکی در دما زیاد و طول عمر بالا ، پایداری ابعادی در طول عملکرد). رازین پلیمر نیز در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولید کننده کامپاندهای پلی آمید در ایران سابقه بیش از 8 هزار تن مواد پلی آمید قطعات خودرویی را دارد و از معدود تولید کنندگان (شاید تنها تولید کننده) کامپاندهای  پی بی تی (PBT)  در ایران است.

در پایان شهمیرزادی به لزوم ارتقا کیفی محصولات پتروشیمی پایه جهت امکان استفاده در واحدهای کامپاندینگ اشاره کرد و گفت: بهتر است پتروشیمی ها به جای اینکه مدعی کامپاندینگ باشند کیفیت مواد خود را بهبود بخشند. وی افزود، ما تهیه کنندگان کامپاندهای مهندسی و قطعه سازان در دوران تحریم به سختی  توانمندی را ایجاد کردیم. شرکت های خودروساز خارجی استانداردهای خاصی دارند و اگر نتوانیم از توانمندی های خود دفاع کنیم دوباره به انتهای صف باید برویم. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا