اخبار

پتروشیمی گچساران افتتاح شد

بسپار/ایران پلیمر طرح الفین پتروشیمی گچساران با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۳ میلیارد یورو و ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳ هزار تن C۳+ به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

  پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت پس از گذشت ۱۹ سال از مصوبه آن در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید.

بر اساس این گزارش ، مجتمع پتروشیمی گچساران با دریافت سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری، یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C3+ (برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که افزون‌ بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران نیز تأمین می‌شود.

پتروشیمی گچساران با برآورد هزینه تمام‌شده حدود ۱.۳ میلیارد یورو در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه‌وبویراحمد، شهرستان گچساران احداث شده است که شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۴۶.۳۷ درصد، پتروشیمی کازرون با ۱۰.۸۰ درصد، پتروشیمی بروجن با ۹.۰۵ درصد، پتروشیمی ممسنی با ۱۰.۸۰ درصد، پتروشیمی دهدشت با ۱۰.۲۳ درصد و گروه مالی سپهر صادرات با ۱۱.۷۰ درصد سهامداران این شرکت هستند.

مجتمع پتروشیمی گچساران آب مورد نیاز را از سد کوثر این شهرستان با خط لوله ۲۸ اینچی به طول ۲۷ کیلومتر و به میزان سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب، سوخت گاز مورد نیاز به مقدار ۵۳ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بر ساعت را از خط سراسری و ۵۰ مگاوات برق مورد نیاز را از شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌کند.

طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز طرح پتروشیمی گچساران با همکاری مراکز دانش‌بنیان و بیش از ۷۰ شرکت ایرانی انجام شده است، به‌طوری‌ که بیش از ۸۳ درصد تجهیزات این پروژه ساخت داخل است و صرفه‌جویی ۲۶۹ میلیون یورویی را به ارمغان داشته و ۳۳ میلیون یورو تجهیزات حساس و های‌تک برای نخستین‌ بار داخلی‌سازی شده است. از این رو از پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور نام برده می‌شود.

پتروشیمی گچساران افزون‌ بر خلق ثروت و تأمین خوراک صنایع پایین‌دست خود، نقش مؤثری در بهبود و ارتقای شرایط اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف خواهد داشت، به‌طوری‌ که این طرح در زمان ساخت برای بیش از ۳ هزار نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود یک‌هزار نفر به‌طور مستقیم و تا سه برابر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا