اخبار

پخش نانوفایبرهای جدید در بدن به منظور دارورسانی و درمان سرطان

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر طبق تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن، نانوفایبرهای حامل دارو که به صورت نانوذرات در بدن پخش می شوند می توانند  روش جدیدی برای درمان سرطان باشند. می توان نانو فایبرها را توسط عامل دارویی بارگذاری و به بدن تزریق کرد تا دارورسانی مطمئن‌تر و با بازده بیشتر انجام شود که به‌طورخاص روشی مناسب برای به حداقل رساندن اثرات جانبی درمان سرطان است.

برای موثر بودن نانوحامل لازم است تا اندازه‌ی آن بسیارکوچک (در حالت ایده‌آل کمتر از ۱۰۰نانومتر) حتی بعد از بارگذاری دارو در آن باشد. همچنین لازم است تا در خون پایدار باشد تا به مدت مورد نیاز در سیستم چرخش خون باقی‌بماند و به نتیجه‌ی مطلوب برسد. لازم به ذکر نیست که نانوفایبر باید با بدن سازگار باشد.

Miqin Zhang و تیم تحقیقاتیش توانستند راه حلی هوشمندانه با تولید نانوفایبری پایدار با ظرفیت بارگذاری بالای دارو بیابند که در بدن به ذراتی در مقیاس نانو تبدیل می شود. این نانوفایبر از کیتوزان یکی از پرمصرف‌ترین مواد زیست‌سازگار و زیست‌تخریب‌پذیر در حوزه‌ی دارویی و پلی‌اتیلن گلیکول از طریق فرایند خودسوارش تولید شده است. در حالت لیفی این مواد بسیار پایدار بوده و قابل نگهداری برای چندماه در آزمایشگاه هستند.

 Qingxin Mu نویسنده‌ی اول این تحقیقات توضیح می دهد: ما روش دارویی ابتکاری با پایدار کردن داروی سرطان ابگریز (paclitaxel) در نانوفایبرها معرفی کردیم. بعد از وارد شدن به بدن نانوقایبرهای بارگذاری شده به سرعت (کمتر از یک دقیقه) به نانوذراتی کره‌ای با سایز مناسب برای دارورسانی شکسته می شوند. ذرات نانو می توانند از سدهای بیولوژیک مختلفی عبور کنند و دارو را در محل تومور رها کنند. سرانجام دارو توسط آنزیم‌ّهای کبدی تغییر پیدا کرده و توسط مواد جانبی از بدن دفع می شود.

این تیم اثبات کرده است که استفاده از (paclitaxel) برای درمان طیف وسیعی از تومورهای جامد مورد تایید است. در آزمایشات انجام گرفته برروی موش ها، این سیستم دارورسانی جدید باعث بهبود چرخش دارو در خون، کاهش اثرات سمی دار،٬ قرارگیری بهتر ذرات دارو نسبت به تومور و افزایش جلوگیری از رشد تومور و ایجاد متازتاز در سرطان‌های سینه مقاوم به دارو و ملانوما شده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا