اقتصاد و مدیریت

پرتاب سه امتیازی از فاصله دور/ کاری را انجام دهید که دیگران نمی توانند!

بسپار/ ایران پلیمر استفان کری، حرفه خود در لیگ بسکتبال NBA را روی انجام ضرباتی بنا کرده است که دیگران از انجام آن ناتوانند: پرتاب سه امتیازی از فاصله خیلی دور. به‌طور سنتی، مدافعان چندان در مورد ضربات این چنینی از فاصله دور نگران نیستند؛ چرا که احتمال کمی وجود دارد که بازیکنان این ضربات را وارد سبد کنند. اما ستاره تیم Golden State Warriors آنقدر تمرین کرد تا این کار برایش غیرممکن نباشد. بازی کری مثالی از تعهد به ریسک‌های رقابتی است. به‌جای مواجهه شاخ به شاخ با سایر بازیکنان در ناحیه شلوغ زیر سبد، با امید به ایجاد ضربه موفق در قلب یک رقابت داغ، در جایی دست به کار می‌شود که سایرین معمولا این کار را نمی‌کنند: تقریبا ۹ متری دور از سبد. او یک توانایی متمایز در ایجاد ضربات موفق از راه دور را ترجیح می‌دهد.
جان بوچان، رئیس شرکت Charm Offensive واقع در لندن، که خالق کمپین‌های ایمیل‌های تبلیغاتی نوآورانه است از استراتژی کری در کسب‌و‌کارش استفاده می‌کند. او می‌گوید: «یک شکاف پیدا کنید.» «کاری که هیچ‌کس دیگر انجام نمی‌دهد؟ چرا کس دیگری آن را انجام نمی‌دهد؟ آیا کسب مهارت در آن می‌تواند منفعت ایجاد کند؟ اگر این طور است، پس آن را امتحان کنید.» پذیرش ریسک بازار در مشاغل ما یک حرکت هوشمندانه است. دریافتن اینکه چه کاری را سایرین انجام نمی‌دهند و سپس انجام درست آن، احتمال موفقیت و رشد را افزایش می‌دهد. وقتی صحبت از شروع یا رشد یک کسب‌و‌کار به میان می‌آید، ما به طور فزاینده‌ای از اهمیت پذیرش ریسک بازار آگاه هستیم. اما پذیرش ریسک بازار یک شتاب‌دهنده مهم است که رشد شغلی فرد را تسریع می‌کند. گرچه بسیاری از افراد، هنگام استفاده از ریسک بازار در حرفه خود، نمی‌دانند که پذیرش این ریسک شبیه به چیست.

 

از یکی از این ایده‌ها برای تسریع مسیر حرفه خود استفاده کنید:

با استفاده از توانایی‌های خاص خود به‌عنوان یک الگو، موقعیتی برای خود ایجاد کنید. سارا فینگلد، یک وکیل حقوقی بود که استعدادهای هنری خود را با ساخت و فروش جواهرآلات در سایت ایتسی (Etsy)، به عنوان یک کار جانبی، نشان می‌داد. او ایتسی و روش آن را دوست داشت، و زمانی که متوجه شد که این شرکت در حال اجرای یک‌سری سیاست‌های جدید است، نظرات خود را به عنوان یک وکیل برای تیم خدمات مشتریان ارسال کرد. آنها او را نپذیرفتند؛ به همین دلیل مستقیما با موسس ایتسی تماس گرفت و با او صحبت کرد. بعد از پایان آن تماس تلفنی، با خود اندیشید، من می‌توانم ارزش‌هایی به این شرکت بیفزایم و آنها به طور مشخص به آن ارزش‌ها نیاز دارند. بنابراین پروازی به شهر نیویورک رزرو کرد، با موسس شرکت دوباره تماس گرفت و گفت: من برای مصاحبهبه آنجا می‌آیم. شما به یک مشاور داخلی نیاز دارید و من آن شخص مورد نظر شما هستم. فینگلد به دلیل اشتیاقش برای پذیرفتن ریسک بازار و پذیرفتن نقشی که تاکنون وجود نداشته است، تقریبا یک دهه را به‌عنوان مشاور عمومی در ایتسی سپری کرد.

یک محصول یا خدمت را در خلال موقعیت خود نوآوری کنید. در سال ۱۹۷۹ نرخ سود به سرعت بالا رفت و به بالای ۲۰ درصد رسید و مشکلات زیادی را در صنعت بانکداری موجب شد. کریگ هاتکوف که اکنون یک سرمایه‌گذار، نیکوکار و یکی از موسسان موفق فستیوال فیلم ترابیکا است، در آن زمان به تازگی از مدرسه کسب‌و‌کار فارغ‌التحصیل شده بود؛ او برای بانک کمیکال کار می‌کرد و در آستانه از دست دادن شغلش بود. او فرصت اندکی برای فکر کردن در مورد آینده داشت و در طول این زمان توام با عدم‌اطمینان عمیق، این ایده به ذهنش خطور کرد که بانک می‌تواند وام‌ها را ضمانت کند اما تضمین پول‌های واقعی آن وام‌ها را از بخش‌های دیگر انجام دهد تا مشکلات به‌وجود آمده ناشی از سود بالای بانک را کم کند. ایده هاتکوف، اکنون به عنوان اعتبارنامه‌ها به‌جای تامین وجه شناخته شده است، یک ابزار مهم مالی برای بانک کمیکال و این صنعت محسوب می‌شود و شغل هاتکوف را نجات داده است. اما همه نوآوری‌ها این چنین تاثیرگذار نیستند اما هر شرکت مشکلاتی دارد، در نتیجه در جست‌وجوی فردی است که برای پیدا کردن یک راه‌حل برای آن ریسک بازار را بپذیرد.

به دنبال فرصت‌های بیرون حوزه خود باشید. اکثر موقعیت‌های ما که امروزه بیشترین تقاضا را دارند، زمانی که من دانشگاه را تمام کردم اصلا وجود نداشتند و این تحول در بازار شغلی در حال شتاب گرفتن است. در واقع شما طیفی از مهارت‌ها را دارید؛ نه فقط یک مهارت خاص و احتمالا برای مشارکت در مسیرهای بسیار زیادی واجد شرایط هستید. اگر شما یک مدیر هستید، استخدام غیرمتعارف را به عنوان یک تاکتیک عمدی برای دگرگونی کسب‌و‌کارتان در نظر بگیرید. لیزا آمیلر، یک دامپزشک است که یک ریسک بازار را پذیرفت و شروع به ارائه خدمات دامپزشکی سیار کرد؛ کسب‌و‌کاری که اکنون با گذشت چندین سال از مرز ۵ میلیون دلار درآمد سالانه گذشته و بیش از ۶۰ نفر را استخدام کرده است. آمیلر همواره به بیرون حوزه خود نگاه می‌کند و افرادی را از حوزه‌های دیگر مانند مد، شیمی یا تولید کالاهای دیگر استخدام می‌کند. او افرادی را دوست دارد که می‌توانند خارج از چارچوب علم دامپزشکی فکر کنند و دیدگاه‌های تازه‌ای از تخصص موردنیاز در سایر حوزه‌ها ارائه می‌دهند. او تمایل به استخدام افرادی دارد که اخراج شده‌اند (البته به دلایل درست). چرا که او احساس می‌کند کسب‌و‌کارش نیاز به کارمندانی دارد که خواهان به چالش کشیدن وضع موجود هستند. در حقیقت خواهان به چالش کشیدن خود او.

وقتی افراد در مسیرهای شغلی خودشان نوآوری می‌کنند، انرژی تاثرگذاری در تیم‌ها، شرکت‌ها و صنایع جمع می‌شود. در مقابل، بدون ریسک بازار و پذیرش حرکت‌هایی این چنینی، مشاغل و کسب‌و‌کارها می‌توانند دچار رکود شوند.از خودتان بپرسید: آیا من یک نیاز برطرف‌نشده می‌بینم که بتواند با تغییری در موقعیت من حل شود؟ این کار می‌تواند تغییری در خلال شرکت فعلی باشد؛ هر کسب‌و‌کاری نیازهای بزرگ و کوچکی دارد که برطرف نشده‌اند. کارآفرینان تنها به دنبال نیازهای برطرف‌نشده نیستند، آنها به دنبال نیازهای تامین‌نشده‌ای هستند که با آنچه آنها در آن خبره هستند- موقعیتی از قدرت شخصی- تطابق داشته باشد. آن چیست که شما آن را به خوبی انجام می‌دهید اما دیگران در حوزه شما نمی‌توانند آن را انجام دهند و در کجا می‌تواند این قدرت را به نمایش بگذارید؟ این فرصت ریسک بازار شماست. از اینکه «پرتاب بلندی» داشته باشید نهراسید.

نویسنده: Whitney Johnson

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا