اخبار

اختصاصی بسپار/ پروژه “کلان داده” ACA به دنبال ارایه هوش عملي براي پژوهشگران صنعت پوشش

بسپار/ ایران پلیمر استفاده از ابزارهای نوآورانه فناوری اطلاعات مانند هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) (AI) و یادگیری ماشین (Machin Learning) (ML) این پتانسیل را دارد که مزایای بی­شماری را برای صنعت پوشش ارائه دهد. يكي از كاربردهاي خاص اين فناوري كه توجه انجمن پوشش­هاي آمريكا را به خود جلب كرده است، استفاده از قابليت­هاي “داده­كاوي” يا “ کلان داده ” در فناوري اطلاعات مدرن است. اين استفاده از هوش مصنوعي و يادگيري ماشين در يك “الگوريتم نوآورانه” است كه مي ­تواند مجلات، فرمولاسيون، داده­ هاي آزمون و ساير محتواي فني را با استفاده از پردازش زبان طبيعي به منظور ساده­ سازي و پيشرفت تحقيق و توسعه، خوانده و تحليل نمايد. به طور خاص، ACA  بسيار علاقه­ مند است كه به شرکت­های عضو خود کمک نمايد تا به دانش پیشرفت ه­ای در زمينه خواص مواد اوليه مورد استفاده در فرآیند توسعه دست يابند.

كميته علم و فناوري انجمن در خصوص اينكه چگونه ACA مي­تواند به فرمول نویس­ها كمك نمايد تا در زمينه توسعه اطلاعات فني، بهداشتي و زيست محيطي مواد اوليه مورد استفاده در پوشرنگ به موازات يكديگر پيش روند، ابتكارات احتمالي را بررسي كرده است. يكي از برنامه­هاي اميدواركننده­اي كه اكنون در حال انجام است، به پروژه ” کلان داده ” معروف بوده و اعضاي كميته علم و فناوري با مركز مطالعات مديريت نوآوري در ايالت NC در اين امر مشاركت داشته و دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي نيز بر روي اين پروژه سرمايه ­گذاري كرده است. به گفته Steve Sides معاون رئیس و مدیر ارشد علمی ACA، هیئت مشاوران صنعت پروژه شامل سیستم‌های پوشش Axalta، شرکت Sherwin-Williams، PPG Industries، BASF، AkzoNobel، Dow Coating Materials، Covestro، Eastman و Wacker مي­باشند.

تمركز اين پروژه بر روي ارائه “هوش عملي” براي پژوهشگران پوشش ­ها و متصديان محصول با ارائه نرم ­افزارهاي شخصي­سازي شده اي است كه مي­تواند گنجينه­اي غني از داده­هاي در دسترس عموم كه براي حمايت از تجزيه و تحليل داده­ها گردآوري و تنظيم شده­ اند را غربال و دسته ­بندي نمايند. اين پروژه با استفاده از ابزارهاي نرم ­افزاري شخصي ­سازي شده و با الگوريتم دقيق، سيستمي را ايجاد مي­نمايد كه به صورت دوره­اي بيش از 200 وبسايت را كه بر روي موضوعات مختلف از جمله دولتي، عمومي، حرفه­اي، علمي، رسانه ­هاي اجتماعي و مسائل دفاعي تمركز دارند را به يكديگر مرتبط مي­نمايد. اين ابزار، قدرت کلان داده را براي ارزيابي شيمي به لحاظ ريسك­هاي نظارتي يا درك عمومي توسط رديابي شرايط مرتبط با سلامت يا محيط زيست مرتبط با شيمي به ارمغان مي­آورد. به گفته Beth Uhlhorn، رهبر جهانی پایداری محصول در شركت Dow Coating Materials هدف از اين پروژه اين است كه به صورت نقطه به نقطه از گزارشات آكادميك اوليه در خصوص اثرات سلامتي بر روي رسانه ­هاي اجتماعي و منابع سنتي رسانه ­اي يا بالعكس حركت كرده و زماني كه ممكن است در صنعت، يك ماده شيميايي محدود باشد، علائم هشدار اوليه داده شود. Sides مي­افزايد: هدف، ايجاد مجموعه ­اي از داده ­هاي به روز رساني شده، گردآوري شده، نظارت شده و قابل جستجو در منابع بهداشت عمومي و محيطي مرتبط با مواد اوليه رايج مورد استفاده در صنعت است. انتظار مي­رود كه اين منابع در نهايت بتوانند از تحقيق و توسعه در زمينه پوشرنگ و پوشش، مديريت مواد شيميايي و تلاش­هاي در زمينه حمايت از صنعت پشتيباني نمايد.

به گفته Sides پروژه کلان داده ACA در حدود پنچ سال پيش به صورت مفهومي آغاز شد اما درحال حاضر در سال دوم از سومين سالي قرار داريم كه هزينه تحقيقاتي براي آن در نظر گرفته شده و ابزارهاي اصلي آن درحال توسعه است. اين پروژه در ابتدا مرحله اوليه “اثبات مفهوم” را طي كرد و سپس در يك “پروژه آزمايشي” كاربرد عملكردي نرم ­افزارهاي تحليلي و همچنين مجموعه داده­هاي مرتبط به اثبات رسيد. در حال حاضر در فاز 2 پروژه، يك مدل نمايشي در مقياس كامل در حال توسعه بوده كه براي اولين بار مجموعه داده‌های هدفمند کاملي را ادغام كرده و به فهرست کاملی از مواد شیمیایی در دست بررسی ارجاع می‌دهد. Sides خاطر نشان مي­نمايد كه اعضای ACA و به‌ویژه فرمول‌نویسان و متخصصان ایمنی محصول، می‌توانند از این ابزار مرجع برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر برای نوآوری محصول و تلاش‌های كنترلي خود استفاده نمايند.

 

 

دکتر نعيمه شيراكبري/ گروه صنعتي ايران خودرو/ معاونت كيفيت

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا