مقالات

پلاستیک‌ها: آینده‌ی پیش‌رو برای خودروسازان

بسپار- حتمالا همه‌ی ما صحنه‌ای از فیلم فارغ‌التحصیل را به یاد داریم که در آن شخصیت بن برادوک با بازی داستین هافمن در حالی که مدرک فارغ‌التحصیلی خود را در دست دارد توسط آقای مک‌گویر به کنار کشیده می‌شود تا رمز پیروزی را از زبان او بشنود:

“من فقط می‌خواهم یک کلمه به تو بگویم، فقط یک کلمه. به من گوش می‌کنی؟

بله آقا، گوش می‌کنم.

پلاستیک‌ها. آینده‌ی بسیار خوبی در (صنعت) پلاستیک‌ها وجود دارد. در موردش فکر کن، در موردش فکر خواهی کرد؟ بله. فکر خواهم کرد

دیگه کافیه این یک معامله است.”

امروز بعد از گذشت 40 سال از زمانی که مک‌گویر این کلمات را بر زبان آورد، پلاستیک‌های مهندسی موادی هستند که آینده‌ی دو صنعت خودروسازی و شیمیایی را می‌سازند در حالی که نگرانی‌های زیست محیطی به شکل فزاینده‌ای هر دو صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. حتی در کشورهای در حال توسعه هم قانون‌گذاران قوانینی وضع کرده‌اند که به موجب آن آلاینده‌های حاصل فعالیت انسانها که محیط زیست را تهدید می‌کنند باید کاهش پیدا کند. علاوه بر این انتقادهای بازار جهانی (بر وضعیت کنونی) باعث تغییر عمیق در تولید جهانی خواهد شد. هم‌زمان افزایش رقابت به منظور تصاحب منابع انرژی و رشد تقاضای خودرو سبب افزایش قیمت نفت می‌گردد و افزایش قیمت نفت به ازای هر بشکه 150 دلار (چندان) غیر واقعی به نظر نمی‌رسد. قانون‌گذاران در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به منظور کاهش هزینه‌های انرژی و خطرات زیست محیطی قوانینی درباره‌ی استانداردهای آلاینده‌های خروجی از وسایل نقلیه وضع می‌کنند و هم‌چنین  روی آوردن به بازیافت را تشویق می‌کنند. به عنوان مثال (از تغییرات در الگوی تولید) می‌توان به تمایل ساخت وسایل نقلیه سبک اشاره کرد. از سال 2008 در این سال اقتصاد جهانی در نازل‌ترین وضعیت خود قرار گرفت- متوسط وزن وسایل نقلیه حدود 20% کاهش پیدا کرد، که به عبارت دیگر به معنی کاهش 20% تولید آلاینده‌ به ازای هر وسیله نقلیه می‌باشد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2020 در اروپا وزن متوسط هر وسیله نقلیه اندکی بیش از 1 تن باشد در صورتی‌که متوسط وزن وسایل نقلیه در سال 2010 در حدود 1.5 تن بوده است. دلیل اصلی گرایش به ایجاد چنین تغییری این است که وسایل نقلیه سبک بازده سوخت بالاتری دارند. از جمله راه‌کارهای دیگر برای افزایش بهره‌وری سوخت استفاده از قطارهای با نیروی محرکه الکتریکی است که موجب سنگین­تر شدن قطار می‌گردد. موتورهای استاندارد حدود 12% از وزن ماشین را تشکیل می‌دهند در صورتی که در قطارهای الکتریکی به دلیل وجود باتری‌های سنگین این مقدار تا 20% افزایش پیدا می‌کند. به منظور تامین بازده سوخت، خودروسازان از مواد با وزن کم مانند پلاستیک‌ها و اجزایی با پایه‌ی بسپاری استفاده می‌کنند. در سال 2000 پلاستیک‌ها حدود 14% از متوسط وزن وسایل نقلیه را تشکیل می‌دادند، این مقدار تا سال 2020 به 18% افزایش پیدا خواهد کرد. 

برگردان: مهندس محدثه لطیفی


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 170 ام ماهنامه بسپار آبان 95 بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا