اخبار

پلیمرهای نیمه‌هادی با کاربرد در دستگاه‌های الکترونیکی طراحی شدند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، یک گروه تحقیقاتی در سوئد موفق به تولید بسپارهایی شدند که قادرند بار الکتریکی را با سرعت بسیار بالا منتقل کنند. این محققین نشان دادند که با تنظیم آرایش نواحی بلورین در زنجیر بسپارهای نیمه‌هادی که بصورت عمودی بر روی زیرایند قرار گرفته‌اند می‌توان انتقال بار الکتریکی را بطور موثری افزایش داد.

نتایج این تحقیق که در مجله معتبر Advanced Materials به چاپ رسیده است، کاربرد این بسپارها که در آنها انتقال بار تا 1000 برابر افزایش یافته است، در دستگاه‌های نور-الکترونیکی آلی (organic opto-electronic devices) پیش‌بینی شده است.

بسپارهای نیمه‌هادی از خواص نوری و الکترونیکی ویژه‌ای برخوردارند که استفاده از آنها را در تولید دستگاه‌های نور-الکترونیکی آلی نظیر سلول‌های خورشیدی فوتوولتائیک (OPV)، دیودهای ساطع کننده نور (OLED) و لیزرها میسر می‌سازد.

پلی‌ 3-هگزیل تیوفن (P3HT) از جمله بسپارهایی است که خواص نیمه‌هادی آن بطور گسترده‌ای مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. از دلایل این امر می‌توان به جذب نوری بالای این ماده و سهولت تبدیل آن به فیلم نازک از طریق قالب‌گیری محلولی اشاره نمود. در کاربردهایی نظیر OPV و OLED بار الکتریکی می‌بایست باید بصورت عمودی درون فیلم بسپاری جریان یابد.

تاکنون انتقال بار الکتریکی داخل فیلم بسپاری بصورت عمودی با سرعت پایینی صورت می‌پذیرفت؛ به همین علت، استفاده از آن در دستگاه‌های الکترونیکی توجیه‌پذیر نبود.

نتایج این کار تحقیقاتی مسیر را پیش روی استفاده از بسپارهای نیمه‌هادی در عرصه دستگاه‌های الکترونیکی باز نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا