مقالات

پلی لاکتیک­ اسید (PLA) و آینده ی رو به رشد

بسپار/ ایران پلیمر پلی­ لاکتیک­اسید یک پلی­ استر گرمانرم چرب (آلیفاتیک) ­خطی است که می­تواند به طور 100 % از منابع تجدیدپذیر مثل ذرت استخراج شود. البته کاربرد آن محدود به پزشکی مثل نخ بخیه بوده است. ولی امروزه این بسپار به طور گسترده در بسته­ بندی، نساجی و تولید ظروف پلاستیکی کاربرد دارد. اين پلاستیک گرمانرم، زيست ­تخريب­پذير و تركيبي مشتق ­شده از منابع تجديدشدني گياهي ذرت و چغندرقند است. این بسپار کاربردهای گوناگونی در صنایع منسوجات، پزشکی و به ویژه بسته ­بندی و ظروف یک‌ بار مصرف دارد.

 

تولید پل ی­لاکتیک اسید

سنتز پلی­لاکتیک اسید یک فرایند چند مرحله­ای بوده که از تولید لاکتیک اسید آغاز و به بسپارش آن ختم می­شود. شکل 1 مراحل سنتز PLA را نشان می­دهد. پیش ماده این فرایند لاکتیک اسید است. پلی ­لاکتیک­اسید به خانواده پلی­ استرهای چرب تعلق دارد که معمولا از آلفاهیدروکسی اسیدها ساخته می­شوند. این بسپار، به راحتی در دستگاه­های رایج فرایند پلاستیک­ها قالب­گیری می­شود.  PLAاز معدود بسپارهایی است که می­توان ساختار مولکولی آن را با نسبت هم­پارهای (ایزومرهای)L  و D کنترل کرد تا بسپار بلوری یا اریخت (آمورف) با وزن زیاد به­دست ­آید (شکل 2).

این بسپار کاربردهای گوناگونی در صنایع پزشکی، به ویژه بسته ­بندی دارد. PLA به عنوان ماده­ای ایمن برای مواد غذایی شناخته شده است و می­تواند در تماس با غذا قرار گیرد. این بسپار بدون احتیاج به وجود یاریگر (کاتالیزور) با آبکافت (هیدرولیز) پیوندهای استری تجزیه می­شود. سرعت تجزیه ­شدن آن به شکل و اندازه قطعه بسپاری، نسبت هم­پارها و دمای آبکافت بستگی دارد. مواد اوليه مورد نياز براي توليد پلي­ لاكتيك اسيد، محصولات كشاورزي مانند ذرت، چغندر قند، گندم و ساير محصولات سرشار از نشاسته هستند.

قابل توجه است كه الزامي به استفاده از محصولات اصلي كشاورزي براي توليد پلي ­لاكتيك اسيد نیست، بلكه مي­توان از ضايعات محصولات كشاورزي نيز به طور گسترده در توليد پلي­ لاكتيك اسيد استفاده نمود. بقاياي محصولات كشاورزي، مخازن پرارزشي برای توليد ماده آلي خاك هستند. متاسفانه در ايران كشاورزان اين بقاياي با ارزش را مي­سوزانند كه با سوزاندن بقاياي گياهي، قسمت عمده ماده آلی آن به CO2 تبديل ­شده و هدر می­رود. در كشورهاي صنعتی به دليل قرار گرفتن ضايعات كشاورزي در چرخه توليد ساير محصولات، عملا ضايعات دور ريختني گسترده­اي وجود ندارد تا در توليد پلی ­لاكتيك اسيد به­كار گرفته شود.

 تاکنون انواع کربوهیدرات­ها و مواد نیتروژنی براي تولید لاکتیک اسید به‌کار رفته ­اند. ساکارز، مالتوز، گلوکز، مانیتول و غیره به شکل تجاري استفاده شده­اند. ملاس ارزان است، اما بازدهی کمی براي تولید لاکتیک اسید دارد. ذرت، کاه، پوست دانه پنبه و غیره نیز بررسی شده­ اند.

 

گردآورنده: پدرام ملائکه

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   204 ماهنامه بسپار در نیمه مهر  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا