اخبار

پنج تکنولوژی نوآورانه‌ی که زندگی همه‌ی ما را تغییر خواهد داد/ فناوری هایی که به کمک گرسنگان فقیر دنیا می آیند

بسپار/ ایران پلیمر همه‌ساله پژوهشگران IBM پنج تکنولوژی را که در پنج سال آینده دنیا را تغییر خواهند داد، در حوزه‌ای مشخص معرفی می کند. امسال، تمرکز بر حوزه‌ی تغذیه‌ی انسان‌ها از طریق تکنولوژی و کاهش گرسنگی و فقر بوده است.

در طول پنج سال آینده، جمعیت جهان در حالی از هشت میلیارد نفر عبور خواهد کرد که یک میلیارد از این جمعیت از دسترسی مناسب به مواد غذایی کافی و لازم برای زندگی سالم محروم‌اند. در عین حال، 45% از منابع غذایی جهان در حال حاضر به هدر می رود. آیا تکنولوژی می تواند کلیدی برای حل بحران جهانی غذا ارائه دهد؟

در اینجا پنج راه حل تکنولوژیکی که در کنفرانس فکر IBM در سانفرانسیسکو مورد بحث قرار گرفته، مطرح شده است:

  • از بذرهای کوچک، دوقلوی دیجیتال رشد می کنند

فلسفه‌ی ایجاد دوقلوی دیجیتال فرا گرفتن نکاتی از شبیه‌سازی‌های صنعتی و کشاورزی برای رسیدن به نتایج عملی بهتر است. استفاده از حس‌گرهای فوق‌دقیق و تکنولوژی جمع‌آوری اطلاعات، انجام شبیه‌سازی‌های فوق‌العاده دقیق و نزدیک به واقعیت را ممکن می‌سازد که به کمک آنها می‌توان روش‌های جدید تولید مواد غذایی را تجربه کرد یا بازده روش‌های موجود را افزایش داد. در عین حال، از طریق درک بهتر اثرات کشاورزی بر محیط زیست می‌توان تأثیرات مخرب روش‌های جدید را به حداقل رساند.

دولت‌مردان، تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان تجهیزات کشاورزی و توزیع‌کنندگان مواد غذایی (مانند سوپرمارکت‌ها) همگی در این فرآیند مشارکت کرده و می‌توانند اطلاعات خود را از طریق دوقلوی دیجیتال مربوط به خود با سایرین به اشتراک بگذارند.

بذر انقلاب حال حاضر را می‌توان در سیستم‌هایی مانند farmsight (به لطف پیشگامانی مانند جان دییر) دید که به کشاورزان امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات را برای افزایش بهره‌وری می‌دهند.

  • محصولات بخشنده‌ی بلاک‌چین

تکنولوژی بلاک‌چین (Block chain)  این امکان را به افرادی که در تأمین زنجیره‌ی غذایی نقش دارند می‌دهد که بتوانند سفر غذا را از بذر به گیاه ردگیری و مشاهده کنند.

با آنالیز در لحظه که اطلاعات عمیقی از چگونگی جابه‌جایی غذا در زنجیره‌ی غذایی و نحوه و مکان هدر رفتن آن می‌دهد، تولیدکنندگان امکان اتخاذ تصمیمات دقیق‌تری در مورد کمیت تولید، و توزیع‌کنندگان امکان شناسایی دقیق کمبود احتمالی را خواهند داشت.

Food trust به مالکیت IBM یکی از پیشگامان این حوزه (حوزه‌ی ساخت تراکنشی امن و غیرقابل‌تغییر و دائم بین تولیدکنندگان-توزیع‌کنندگان-خرده‌فروشان، یک راه برای تصویر کردن هدف غایی چنین سامانه‌ای، تکنولوژی شبکه‌ای از حس‌گرهاست) می‌باشد که با ثبت وزن مواد غذایی از زارع شروع و با ثبت دقیق محصولات سوپرمارکت‌ها که به دلیل عدم‌فروش قبل از فساد دور ریخته می‌شوند، پایان می‌یابد. از طریق این داده‌ها، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در جهت مدیریت پخش منابع غذایی به اماکن لازم توسعه یابند.

  • میکروبیوم‌ها

ورود میکروب‌ها به زنجیره‌ی غذایی انسان‌ها، مانند باکتری‌ها، به عنوان تکنولوژی در حال رشد شناخته می‌شود. پیشرفت‌های اخیر در آزمایش‌های ژنتیکی، امکان ردگیری و مشاهده‌ی گسترش این میکروب‌ها و شناخت آسیب وارده از آنها به سلامت انسان را در سرتاسر جهان به صورت مقرون‌به‌صرفه ممکن می‌سازد.

میکروب‌ها که مانند باکتری امکان ورودشان به زنجیره‌ی غذایی در هر مرحله (مزارع، کارخانجات، خواربارفروشی‌ها) وجود دارد، در عین افزایش کمیت می‌توانند سلامت مواد غذایی را تهدید کنند. فهم نحوه‌ی انتقال آنها به غذا و واکنشی که با زنجیره‌ی غذایی نشان می‌دهند، منجر به کاهش هدررفت مواد غذایی خواهد شد و همچنین ازبیماری‌های ناشی از آلودگی مواد غذایی می‌کاهد.

پیشرفت‌های حاصل‌شده در این حوزه، احتمالاً شامل ائتلاف IBM برای تسلسل تأمین زنجیره‌ی غذایی می‌شود که در ده سال گذشته جهت ساختن دیتابیس ژنوم میکروبی دنیا صرف کرده است و در حال حاضر دسترسی همکاران آکادمیک به آن در حال انجام است.

  • هوش مصنوعی کارگاه بشقاب شام

این مورد هم تکنولوژی ابتکاری دیگری با هدف از بین بردن آسیب‌های ناشی از باکتری‌ها و آلودگی‌های غذایی‌ست. این طرح شامل قرار دادن حس‌گرهای فعال هوش مصنوعی (شاید در خانه، در دستگاه‌های سیار) است که توانایی شناسایی باکتری‌های خطرناکی مانند e.coli و Salmonella را داشته باشد.

حس‌گرهای سیار تشخیص باکتری‌ها که هم‌اکنون توسط دانشمندان IBM در حال گسترش هستند، در تلاش‌اند که زمان تست حضور عامل خطرناک بیماری‌زا را از «روز» به درون ثانیه در لحظه  کاهش دهند. اهمیت این تلاش‌ها با هدف کاهش تلفات انسانی خود را به‌خصوص در مناطق در حال توسعه‌ی جهان نشان می‌دهد که دسترسی ضعیف به آنتی‌بیوتیک‌ها و مراقبت‌های پزشکی باعث شیوع بیماری‌ها می‌شود.

  • افتادن در سطل زباله/ انقلابی در بازیافت

پیشرفت در حوزه‌ی بازیافت به منظور افزایش بازدهی و راه‌های خردکردن پلاستیک‌ها و پلیمرهای ساخت بشر به طور پیوسته در حال گسترش است.

با افزایش آگاهی عمومی در زمینه‌ی آلودگی ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف، پیشرفت‌ها در این زمینه همانطور که هزینه‌های محیط زیستی تولید پلاستیک را کاهش می‌دهد، آسیب‌های وارده به زیست بوم را نیز متوقف می‌کند.

نوآوری تکنولوژیکی این حوزه، روش‌های جدید برای تجزیه‌ی کاتالیستی پلیمرها ست که شامل گسترش فرایندهای شیمیایی به منظور تجزیه‌ی مؤثرتر پلاستیک‌های رهاشده در جهت بازگرداندن آنها به چرخه‌ی تولید می‌شود. این روش همچنین به معنی کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای ساخت پلاستیک‌های جدید و کاهش انتشار کربن ناشی از فرآیندهای شیمیایی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا