اخبار

پورقاضی: کاهش تورم باعث ثبات در اقتصاد شده است

بسپار به نقل از اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران می نویسد، ترخ تورم 9.7 درصد شده و بعد از 25 سال بالاخره تورم تک رقمی شده است. دولت یازدهم از سال 92 که برسرکار آمد، کاهش نرخ تورم را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره هم به هدفش رسید. به هرحال در سال 92، نرخ تورم 34.7 درصد بود و حالا 25 درصد کاهش داشته است. البته دولت هنوز هم بر کاهش بیشتر نرخ تورم تلاش می کند.

ترخ تورم 9.7 درصد شده و بعد از 25 سال بالاخره تورم تک رقمی شده است. دولت یازدهم از سال 92 که برسرکار آمد، کاهش نرخ تورم را در دستور کار خود قرار داد و بالاخره هم به هدفش رسید. به هرحال در سال 92، نرخ تورم 34.7 درصد بود و حالا 25 درصد کاهش داشته است. البته دولت هنوز هم بر کاهش بیشتر نرخ تورم تلاش می کند.

نرخ تورم در حالی کاهش پیدا می کند که عده ای معتقدند این تورم تک رقمی به بهای تعمیق شدن رکود رخ داده است. اما گروهی هم معتقدند کاهش نرخ تورم، به پیش بینی پذیرتر شدن اقتصاد کمک کرده است.

مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران اعلام کرد: پدیده های اقتصادی به هم مرتبط هستند. نمی توان گفت که کاهش تورم هیچ اثری روی رکود نداشته است. به هرحال، تاثیری در رکود داشته است. اما در یک اقتصاد موفق، نرخ تورم بالا نیست.

به گفته او، طبیعی است، وقتی انضباط مالی بیشتر و ورود پول به بازار کار کنترل شده باشد ، در آن از ریخت و پاش ها و هزینه های که سال های گذشته می شده و می توانسته یک رونق صوری را به وجود آورد، کم می شود.

پورقاضی همچنین ادامه داد: به نظرم اتفاقی که در کاهش تورم افتاده است، بسیار مهم و مثبتی بوده است. بیش از آنچه کاهش تورم روی رکود اثر گذشته باشد، روی وجه مثبت آن در سرمایه گذاری، آرامش خاطر، ثبات در اقتصاد و برنامه ریزی درآینده اقتصاد تاثیر گذاشته است و می توان از این منظر به موضوع نگاه کرد.  این وجه، وجه مثبت کاهش نرخ تورم است.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران معتقد است: همه باید کمک کنند که این نرخ تورم باز هم پایین تر بیاید. هنوز هم نرخ تورم 9.7 درصدی جز نرخ تورم های بالا در دنیاست. به این ترتیب هنوز نیاز است که نرخ تورم کمتر از این شود.

او همچنین امیدوار است: با این کاهش، اعتماد به نفس در سرمایه گذاری و پیش بینی اقتصاد بیشتر شود و در طرف مقابل هم نگرانی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری کمتر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا