اخبار

پوشش‌های پلیمری رسانا، بازاری رو به رشد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، پلیمرهای رسانا موادی آلی بوده که قابلیت عبور جریان الکتریکی را دارا هستند. این پلیمرها می‌توانند رسانایی‌هایی در حد فلزات ایجاد کرده و یا نیمه رسانا باشند. این خواص رسانایی می‌تواند با استفاده از روش‌های سنتز آلی به میزان دلخواه تنظیم شود. یکی از مهم ترین ویژگی‌های این مواد قابلیت فرآیندپذیری در حالت پراکنده شده (Dispersion) می‌باشد.

پوشش‌های رسانای بسپاری می‌تواند برخی از بسپارهای پایه نظیر پلی آنیلین، پلی پیرول و یا پلی استیلن باشد. از جمله کاربردهای بسپارهای پوششی رسانا می‌توان به حسگرهای (Sensors) معمول یا زیست حسگرها، مواد الکتریکی و نوری، ابرخازن‌ها (Super capacitor)، کاشت‌های زیستی (Bio implant) و محافظت کننده‌های خوردگی در کاربردهای ذخیره‌ی انرژی نام برد.

طبق گزارش منتشر شده از Future Market Insights نیازهای رو به رشد پوشش‌های بسپارهای رسانا در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی موجب حرکت به سمت جلوی بازار این محصولات شده است. در واقع این محصولات در حال جایگزینی فلزات و سایر آمیزه‌های رسانا بوده چراکه در کاربردهای مورد نظر بسیار سبک وزن‌تر می‌باشند. این پوشش‌های بسپاری رسانا سمیت کمتری داشته و نسبت به فلزات آسیب کمتری را به محیط زیست وارد می‌سازد.

به دلیل مزایای ذکر شده از این مواد در نمایشگرهای مسطح رایانه‌ها و تلفن‌های همراه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر نیازهای رو به رشد پوشش‌های بسپاری رسانا در کاربردهای سلول‌های خورشیدی به رشد بازار این محصولات بسیار کمک خواهد کرد.

انجمن مواد الکترونیکی آلی (Organic Electronics Association) یا OEA در حال گسترش مصرف نیمه‌رساناهای آلی در این کاربردها می‌باشد. نیمه رساناهای آلی تداخل الکترومغناطیسی بهبود یافته‌تری را ایجاد کرده و تخلیه‌ی بار مناسب‌تری را نسبت به سایر مواد نیمه رسانا انجام می‌دهند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا