اخبار

پوشش محافظ جدیدی که از استیل در برابر نفوذ هیدروژن محافظت می کند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر لوکاس گرونر از مرکز تریبولوژی فرانهوفر پوشش قدرتمندی را ایجاد کرده است که می تواند از استیل در برابر نفوذ هیدروژن محافظت کند. اثر سد کنندگی این پوشش حدود 3500 برابر استیل بدون محافظ است. این پوشش محافظ قدرت سد کنندگی سرامیک و فلز را به صورت ترکیبی دارا می باشد. آزمایش ها نشان می دهد که این پوشش از نفوذ هیدروژن به صورت اتمی جلوگیری می کند. حدود 10 سال است که مطالعات بین المللی بر روی این نوع پوشش در حال انجام است. این پوشش در برابر اکسیژن و دمای بالا مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.
تولید این پوشش نتیجه ی یک پژوهش در مقطع دکتری ست. در این پژوهش عملکرد این پوشش در دمای بالا، مشابه شرایطی که در توربین های گازی و یا مخازن سوختی برقرار است، نیز مورد بررسی قرار گرفت. برای شبیه سازی این شرایط، دمای این مواد تا 700 درجه بالا برده شد و به مدت 1000ساعت در این دما نگه داشته شد. پس از طی این شرایط، مشاهده شد که یک لایه اکسید آلومینیوم بر روی پوشش ایجاد شده است. تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داد این لایه ی نازک آلومینیومی خاصیتت سد کنندگی قوی ای در مقابل هیدروزن ایجاد می کند.
همچنین نتایج آزمایش های گرونر لوکاس نشان داد در شرایطی که دمای بالایی بر روی فلز اعمال نمی شودمیزان نفوذ هیدروژن در استیلی بدون پوشش 50 برابر از فلزی که بر روی آن پوشش محافظ اعمال شده است بیشتر است. این محقق بیان می کند: “مقادیر به دست آمده از آزمایش ها با نیاز های صنعت هماهنگی خوبی دارد. این پوشش علاوه بر محافظت در برابر نفوذ هیدروژن می تواند در پراکنده سازی بار الکتریکی از سطح سازه های صنعتی نیز نقش مهمی ایفا کند.”
لوکاس گرونر هنوز نمی تواند چیزی در مورد زمان تجاری شدن این پوشش و روش اعمال آن به صورت انبوه بیان کند. همچنین برای اعمال این پوشش به روش PVD نیاز است که مراحل آناده سازی و اعمال آن بهینه سازی شود. با این وجود این محقق بیان می کند که عملکرد این پوشش در زمینه ی محافظت از فلز در برابر نفوذ هیدروژن از هر جهت اثبات شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا