مقالات

پوشش هایی برای فلزات مورد استفاده در دیواره خارجی ساختمان ها

بسپار- ساختار و طراحی ساختمان­ ها در نیمه اول قرن بیستم دستخوش تغییراتی بنیادین شده­ اند. نمی­توان دقیقا مشخص نمود که از چه زمانی طراحی­ سازه­ ها از دیوارهای متحمل بار به پنل­ های شیشه ­ای یا فلزی امروزی تغییر یافته است، هم­چنین ارائه یک تعریف مشخص برای عبارت ”دیوار پرده­ای” کار دشواری است چرا که با توجه به کارایی، زیبایی یا قابلیت تجاری­ سازی مورد نظر ممکن است تعاریف متفاوتی را به آن نسبت دهند.

در این مقاله به طور کلی می­توان عبارت دیوار پرده­ای را به این شکل در نظر گرفت: یک جداره عمودی که هیچ گونه باری به جز وزن خودش و نیروهای محیطی بر آن وارد نمی­شود.

برای دیوارهای پرده­ای متغیرهایی تعریف می­شود از جمله: سیستم­ های شبکه­ای ”گیره­ای مرسوم” و سطوح پیوسته­ تر و بدون درز و شکاف، سیستم­های مجهز به واحد تاسیسات کامل یا نیمی از این تجهیزات. این سیستم­های دیوار پرده­ای می­توانند از پنل­های شیشه­ای، فلزی (معمولا آلومینیومی و گاهی فولادی)، پنل­های ساندویچی کامپوزیتی- فلزی یا غیرفلزی با روکش مخصوص فلز مانند جلای سنگ، سیستم­ های عایق خارجی (EIFS[1])، پنل­های بتونی پیش ­ساخته و مواد دیگر مانند پلاستیک­ های تقویت ­شده با الیاف (FRP[2]) ساخته شده باشند.

به علاوه معمولا برای زوایا و گوشه ­های سیستم­های دیوار پرده­ای از پنل ­های فلزی پوشش شده استفاده می­شود به طور مثال در برخی موارد در این دیوارها به مواد پشت­ پوش و صیقلی برای پنهان نمودن عایق­ ها، لبه ­ها و جزئیات طبقات، تجهیزات HVAC و … نیاز است. پنل ­هایی که در این زوایا استفاده می­شوند می­توانند نمای خارجی این نواحی از ساختمان را به شکل صیقلی و براق نشان دهند. فلزات پوشش­ شده نیز می­توانند در سرستون­ها، سقف­ها، سایبان ­ها و ستون­ها استفاده شوند.

در حالی که می­توان از پنل­های فلزی بدون پوشش استفاده نمود، معمولا آنها را با یک پوشش محافظ شفاف یا یک سیستم پوششی رنگی یا هر دو پوشش می­دهند. به علاوه معمولا سطح فلز را (در کارخانه یا در محل اجرا) آماده ­سازی کرده و آن را با آستری پوشش می­دهند.

فلزات پوشش شده فقط برای پنل­های دیوارهای پرده­ای استفاده نمی­شوند، از این مواد برای درزهای عمودی و افقی بین اجزای بدون حفاظ ساختمان نیز استفاده می­شود. هم چنین به طور گسترده استفاده از فلزات پرداخته شده در سازه­های پیش­ساخته و سقف­های بدون محافظ رو به افزایش است. از برخی محصولات درزگیر عمودی برای فواصل بین تیرها و سقف استفاده می­شود.

در این بخش با عنوان ”معیار پذیرش آزمون”، ما به بحث در مورد انواع پوشش­های فلزی دیوارهای پرده­ای، کارایی و مشخصه ­های آنها و روش اعمالشان می­پردازیم.

 

مواد پوششی و روش­ ها

یک سیستم پوششی شامل آماده­ سازی سطح (به روش­های توصیه­ شده)، لایه آستری مناسب و یک یا دو لایه پوشش با توجه به نوع محصول و کاربرد آن می­شود. در برخی موارد یک پوشش شفاف بر روی پوشش نهایی برای افزایش قدرت محافظتی سیستم پوششی یا زیبایی ظاهری (به علت براقیت بالا) اعمال می­شود.

فلزات پوشش شده برای ساختمان­های جدید در کارخانه و به صورت پیش ­ساخته تهیه می­شوند. دو روش متداول برای اعمال پوشش در کارخانه عبارت است از روش کلاف پوشانی  و روش اعمال با اسپری. سرعت بالا و روش اعمال خودکار در کلاف پوشانی، به تولید انبوه محصول در کارخانه کمک می­ نماید. روش کلاف پوشانی بسیار انعطاف ­پذیر است و می­توان در مراحل مختلف پوشش­ دهی (مانند آماده­سازی سطح، اعمال آستری و اعمال لایه ­های مختلف پوششی) از طیف وسیعی از روش­ها و مواد در آن استفاده نمود. در این روش می­توان هر دو روی فلز را در فرایندی پیوسته پوشش داد. فلز را پس از پوشش دهی می­توان برش داد، بر روی آن نقش و بافتار ایجاد نمود، آن را مهر کرد یا برای کار در ساختمان به آن شکل داد. همه این موارد به توانایی کارخانه سازنده در ایجاد یک تعادل مناسب میان عملکرد فیزیکی و پایداری جوی محصول با توجه به فرایند کلاف پوشانی  بستگی دارد. کلاف پوشانی از نظر اقتصادی فوق ­العاده به صرفه است و هزینه ­ها را به طرز قابل توجهی کم می­نماید، چرا که فرایند پوشش­ دهی ورق­ های فلزی در حجم بالا بسیار آسان­تر از پوشش­ دادن قطعات بریده ­شده و جدا جدا می­باشد.

قطعات برش خورده و شکل داده­شده مانند قطعات آلومینیومی سه بعدی قالب­ ریزی شده را نمی­توان به روش کلاف پوشانی  پوشش داد و باید از روش­های اعمال با اسپری استفاده نمود. پوشش ­دهی با اسپری روشی مناسب برای اعمال پوشش در محل و برای ترمیم نقاط تخریب­ شده بر اثر هوازدگی فلز می­باشد.

سیستم پوشش­ی کارخانه­ای متنوعی برای محصولات ساختمانی وجود دارد . اغلب کلاف پوشانی و قالب­ ریزی به صورت مایع اعمال می­شوند و پس از اعمال با گرما (در آون) پخت می­گردند تا پایداری جوی مناسب را به دست بیاورند. روش­هایی پیشنهاد شده­اند که در آنها می­توان پوشش­های پودری را بر روی ورق­های فلز اعمال نمود، اما این روش­ها در مرحله آزمایشی قرار دارند، به همین ترتیب پوشش­های پخت ­شونده با نور فرابنفش  برای پوشش­ دهی ورق ­های فلزی وجود دارند. برای پوشش ­دهی با اسپری، هم پوشش­های مایع و هم پوشش­های پودری (روش الکترواستاتیک) استفاده می ­شوند.

شیمی پوشش

طیف گسترده ­ای از پوشش­ها از نظر ساختار شیمیایی برای کلاف پوشانی کاربرد دارد، اما با توجه به الزامات پایداری جوی در بلند مدت، انتخاب برای پوشش­های ساختمانی محدود می­شوند. در ادامه بخشی از سیستم ­های پوششی متداول برای این منظور آمده است.

پلی­ استرها، که هم به صورت شفاف و هم به صورت رنگی کاربرد دارند، به عنوان پوشش ­های مقاوم در برابر خراش، لکه، حلال­ها و خوردگی شناخته می­شوند، اما پایداری جوی مناسبی در طی زمان از خود نشان نمی­دهند و به ندرت برای پوشش­های خارجی کاربرد دارند. از این پوشش­ها به صورت محدود برای سطوح داخلی مانند پارکینگ و مواردی که نیاز به تعمیر دوره­ای وجود ندارد استفاده می­شود. با این وجود پلی­استرهایی با پایداری جوی بالا معرفی شده­اند که برای پوشش­های ساختمانی هم می­توانند کاربرد داشته باشند.

پلی ­استرهای اصلاح ­شده با سیلیکون، عبارتند از پوشش­هایی با فناوری دوگانه  که ویژگی­های شیمیایی مواد آلی و غیرآلی را در کنار هم دارا بوده و توانسته پایداری جوی را بهبود بخشد. این پوشش­ها بیشتر در سازه­های پیش­ساخته استفاده می­شوند.

اکریلیک ­ها، پایداری جوی مناسبی دارند، اما شکل­ پذیری مناسبی برای کلاف پوشانی از خود نشان نمی­دهند.

اپوکسی­ ها، با مشکل گچی­شدن در سطوح خارجی مواجه هستند، هم­چنین امکان استفاده از آنها در محیط­های بسیار خوردنده/ با هوای نمکی بسیار محدود است.

فلوروپلیمرها، پوشش­ های بر پایه رزین­ های FEVE (اتیلن وینیل استر فلورینه شده ) و PVDF (پلی­وینیلیدین فلوراید) براقیت و رنگ مناسبی دارند و برای کلاف پوشانی  بسیار مناسب می­باشند. از این دسته از پوشش­ها به طور گسترده در سقف­های فلزی، روکش فلزات و پنل­های دیوارهای پرده­ای استفاده می­شود. بسیاری از کارخانجات پوشش دهنده سازه­ های ساختمانی از پوشش­های حاوی ۷۰٪ PVDF و ۳۰٪ رزین اکریلیک استفاده می­کنند. گروه دیگری از پوشش­ها با محتوی ۵۰٪ PVDF تولید می­شوند که در مقایسه با گروه قبلی که دارای ۷۰٪ PVDF بود کارایی مناسبی نشان نمی­دهد و استفاده از آنها به علت ثبات رنگی پایین به رنگ زمینه محدود می­شود.

 

معیارهای عملکردی


 (ادامه دارد …)

 
متن کامل این مقاله را در شماره 178 ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا