اخبار

پوشش های مقاوم در دمای بالا: بررسی روند تجاری

گروه  ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  پوشش های مقاوم در دمای بالا (HTC) برای مقاومت دمایی در محدوده ی 150 تا 760 درجه سانتی گراد طراحی شده اند. این پوشش ها از زیرآیند خود در برابر اکسیداسیون و خوردگی محافظت می کنند. اعمال HTC مقاومت سطح زیرآیند را در برابر دما، خوردگی و تغییرات ناگهانی دما بهبود می بخشد. این نوع پوشش ها در بخش های مختلف صنعت از جمله برق قدرت، هوافضا، پتروشیمی، تولید، ساخت و ساز، خودرویی و نظامی کاربرد دارند.
استفاده از HTC موجب صرفه جویی در هزینه ها و مصرف انرژی می شود و همچنین می توان با استفاده از آن ها محصولاتی با کیفیت بالاتر به بازار عرضه کرد. حجم تجارت جهانی این نوع پوشش ها تا سال 2015 معادل 3.27 بیلیون دلار بود که انتظار می رود تا سال 2024 این عدد به مقدار 4.74 بیلیون دلار برسد. در دسترس بودن مواد اولیه، اصلی ترین دلیل این پیشرفت در تجارت HTC به شمار می رود. قیمت پایین این مواد یکی دیگر از عوامل افزایش حجم سرمایه در گردش این نوع از پوشش ها است. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد فرمولاسیون HTC و ویژگی های آن بیان خواهد شد.
مواردی که در ادامه ذکر می شود سه نوع اصلی از پوشش های HTC هستند. هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند که کاربرد آن را در صنایع مختلف تعیین می کند.
1.آکریلیک
پوشش های آکریلیکی ویژگی های منحصربه فردی مانند مقاومت به خوردگی، زیست سازگاری و آنتی اکسیدان بودن دارند. این پوش ها دارای ویژگی های ظاهری خوبی مانند براقیت و ثبات رنگی بالا نیز هستند که آن ها را برای کاربردهای دکوراتیو مناسب می کند. درخواست پوشش های HTC با کاربرد دکوراتیو در صنایع ساختمانی و حمل و نقل از عوامل رشد این نوع پوشش ها به شمار میرود. همچنین پوشش های آکریلیک HTC میزان مواد فرار (VOC) کمی تولید می کنند.
2.اپوکسی
پوشش های اپوکسی مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی دارند و همچنین ویژگی های مکانیکی و پایداری خوبی از خود نشان می دهند. این نوع پوشش ها بیشتر در صنایع تولید برق، پالایشگاه ها و صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنعت حمل و نقل، لوله های انتقال، صنایع خودرویی و کاربردهایی که به مقاومت زیاد در برابر خوردگی نیازمند هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. سازگاری با محدوده ی وسیعی از فرمولاسیون های رنگی و مواد بدون حلال از دیگر ویژگی های مثبت این نوع از پوشش ها به حساب می آید.
3.سیلیکون
پوشش های سیلیکونی می توانند تا دمای 550 درجه ی سانتی گراد مقاومت دمایی از خود نشان دهند. پوشش های HTC که 100% از سیلیکون ساخته شده اند ویژگی هایی مانند مقاومت کششی بالا، وزن کم، مقاومت الکترومکانیکی زیاد و شفافیت ظاهری از خود نشان می دهند. این ویژگی ها استفاده از این پوشش ها را در صنایعی که در معرض دمای بالا هستند مانند کوره ها، اگزوزها، کوره-های چوب سوزی، محفظه های کباب پز و وسایل روشنایی، کاربردی کرده است. این پوشش ها همچنین مقاومت به سایش بالایی از خود نشان می دهند و می توان از آن ها در سطوحی که به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط هستند استفاده کرد.


مرجع تصویر: موسسه ی تحقیقاتی Grand View Research

صنایع هوایی یکی از مهم ترین صنایع مرتبط با پوشش های HTC به شمار می رود. در این صنعت پوشش های HTC برای محافظت از کابین هواپیما، بدنه ی هواپیما، موتور هواپیما و ساختارهایی که در معرض دمای بالا، تابش UV و خوردگی هستند اعمال می شود. بعلاوه، ویژگی های ظاهری این نوع پوشش ها برای صاحبان جت های پرنده و همچنین خطوط هواپیمایی بسیار اهمیت دارد.
استفاده از پوشش های HTC در نواحی مختلف به صنعت و چگونگی نظارت بر صنایع در آن منطقه مرتبط می شود. تقاضای محصول و سازگاری آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. عملکرد صنایع مختلف، میزان سخت گیری دولت در مورد مقررات اعمال شده و توجه به مسائل زیست محیطی از جمله ی این عوامل به شمار می روند. در این بخش، عوامل گوناگونی که بر روی تجارت HTC در نواحی گوناگون تاثیرگذار است مورد بررسی قرار می گیرد.
منطقه ی آسیا و اقیانوسیه
این منطقه یکی از پر مصرف ترین نواحی در حوزه ی HTC به شمار می رود. رشد صنایع خودرویی و ساختمانی به ویژه در هند، چین و ژاپن یکی از اصلی ترین دلایل برای تقاضای زیاد در این منطقه است. همچنین صنایع هوایی و پتروشیمی نیز نیاز روزافزونی در این منطقه به HTC دارند. رشد اقتصادی مطلوب در نواحی مختلف یکی دیگر از دلایل توسعه ی HTC در این منطقه به شمار میرود. نیاز به بهره وری بالا و استانداردهای مناسب، نیاز به استفاده از پوشش های اپوکسی، آکریلیک و سیلیکونی را در این منطقه بیشتر کرده است.
آمریکای شمالی
بازیابی بخش ساختمانی در این منطقه، موجب افزایش مصرف پوشش های آکریلیکی و اپوکسی شده است. همچنین قوانین دولتی، صنعت گران را به استفاده از مواد سازگار با محیط زیست و مقاوم در برابر دمای بالا تشویق می کند. این موضوع در کنار افزایش آگاهی صنعتگران این حوزه، موجب افزایش روزافزون استفاده از HTC می شود. همچنین استفاده از پوشش های محافظتی در صنایع الکترونیکی، هوایی و خودرویی در کانادا و مکزیک از جمله عوامل رشد این نوع مواد است.

 


مرجع تصویر: موسسه ی تحقیقاتی Grand View Research

اروپا
HTC در این منطقه رشد نوسانی را تجربه می کند. رشد در صنایع مصرفی مانند صنعت ساختمانی، نفت و گاز و یا صنایع هوایی در اروپا به کندی صورت می پذیرد. این موضوع تاثیر منفی بر روی رشد تجارت HTC در این منطقه دارد. با این وجود، مصرف وسایل آشپزخانه در این ناحیه رشد زیادی دارد و این موضوع می تواند تاثیر مثبتی بر روی تجارت HTC در اروپا داشته باشد. همچنین توجه به فناوری های نو می تواند در آینده تاثیر مثبتی بر روی تجارت HTC داشته باشد.
آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا
در این مناطق، صنایع رو به پیشرفت زیادی وجود دارد و همین موضوع آینده ای روشن را برای HTC در این نواحی نشان می دهد. مصرف پوشش های آکریلیکی و سیلیکونی در صنایع ساختمانی، شیمیایی و بخش انرژی در آمریکای لاتین رو به رشد است. در خاور میانه و آفریقا نیز صنایع نفت و گاز، هواپیمایی و انرژی بیشترین مصرف کنندگان HTC به شمارمی روند. همچنین افزایش ثبات سیاسی در این مناطق به رشد اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا