پوششهای دریایی: روند بازار و فنآوری های نوین

بسپار/ ایران پلیمر نتایج تجزیه و تحلیل جدید مرتبط با چشم انداز بازار پوششهای دریایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه حاکی از آن است که درآمد 3/64 میلیارد یورویی این بازار در سال 2012 رو به افزایش بوده و تا سال 2016 به 5/04 میلیارد یورو رسیده است. ظهور فنآوری های پوششی کمک قابل توجهی به توسعه بازار کرده و فنآوریهای جدیدی برای پوششهای دریایی در حال توسعه میباشند.
محیط دریا از نظر میزان خوردگی و شرایط زیستی، محیط خشنی محسوب می شود و در معرض خطرات فراوان و خسارات عملیاتی فوق العادهای است. وجود مقادیر زیاد آلودگی های دریایی همچون خزه بر روی بدنه کشتیها، اثرات نامطلوبی بر روی سرعت و کارایی هیدرودینامیکی وسایل حمل و نقل دریایی دارد. بنابراین برای صاحبان این صنعت ضروری است تا از پوششهای با کیفیت و راندمان بالا به منظور جلوگیری از خوردگی و رسوب خزه ها بر روی بدنه کشتی و همچنین کاهش مصرف سوخت، استفاده کنند.
کاهش مصرف سوخت و رشد فزاینده قوانین سختگیرانه زیست محیطی منجر به تحولات جدید در صنعت پوششهای دریایی شده است. تولید کنندگان پوششهای دریایی عموما در تصویب شیوههای جدید، رفتاری محافظه کارانه دارند. اما قوانین زیست محیطی همزمان با تمایل مشتریان برای محصولات سازگار با محیط زیست، نوآوری در بازار را تشدید کرده است. نیاز به کاهش مصرف سوخت محرک اصلی در تقاضای بیشتر برای پوششهای دریایی ضد خزه قابل اعمال بر روی بدنه کشتیها میباشد.
دکتر داکس مدیر تحقیقاتی Frost & Sullivan Chemicals بر این عقیده است که: فناوریهای جدید برای کشتیهای باربری که سوخت زیادی را مصرف میکنند بسیار کارآمد می باشند و به همین علت شرکتها در توسعه محصولات سازگار با محیطزیست سرمایه گذاریهای کلانی را انجام میدهند.
تا به امروز، اساس عملکرد اکثر سیستمهای پوششی استفاده شده بر پایه نرخ پایین انتشار سموم و ترکیبات خطرناک زیستی بوده است. با وجود کارایی عالی پوششهای ضدخزه، میزان سموم آزاد شده از این پوششها که بر روی بدنه وسایل حمل و نقل دریایی اعمال میشوند، بسیار زیاد است. حضور این سموم در طبیعت میتواند بسیار زیان بار باشد و به همین دلیل استفاده از برخی ترکیبات همانند TBT در پوششهای دریایی از سال 2008 کاملا ممنوع شده است. اخیرا استفاده از پوششهای بر پایه فلز مس نیز در قایقهای تفریحی بنادر سندیگو و واشنگتن ممنوع شده است. این موضوع علم و صنعت را به ارزیابی نوع جدیدی از مکانسیمهای ضدخزه هدایت خواهد کرد.
جایگزینهای پوششهای خود جلاء دهنده؛
سیستمهای زیر معمولا به عنوان جایگزین برای پوششهای خود جلا دهنده معرفی میشوند:
- پوششهای آبدوست ضدخزه که از چسبندگی موجودات دریایی به بدنه کشتیها جلوگیری میکنند.
- سیستمهای مبتنی بر آنزیم.
- پوششهای اصلاح شده با سموم به صورت کوالانسی./
تحقیقات زیادی نیز در این زمینه در جریان است:
- پوششهای ضدخزه هیبریدی با خاصیت خود ترمیمشوندگی
- پوششهای آبپایه ضد میکروبی اصلاح شده با پلیاستایرن و مالئیک انیدرید
- بررسی تجربی ویژگیهای کشش اصطکاکی پوششهای نانوساختاری فلوئورینه ضدخزه
- تهیه ترکیبات جدید رسانا بر پایه اپوکسی در کاربردهای ضدخزه و ضد باکتری
مثالهای ذکر شده نمونههای بسیار اندکی از تحقیقات در این زمینه میباشد اما به سادگی مشخص میکند که نیاز به سیستمهای جدید وجود دارد. چه زمانی این تحولات را در بازار مشاهده خواهیم کرد؟
مترجم: مهندس بابک نظری، دانشجو دکتری رشته مهندسی رنگ، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش
(ادامه دارد …)
متن کامل این مقاله را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.