اخباراخبار ویژهمقالات

پیشرفت‌‌ها در ورق‌‌های پلیمری ضدآب

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر ورق‌‌های ضدآب، چه برای سقف و چه مخازن، بسته به کاربرد انواع مختلفی دارند. برای مثال برخی در سامانه‌‌های سقف استفاده می‌‌شوند که باید به‌‌طورکلی فقط در برابر نفوذ آب محافظت کنند. با این حال، سایر ورق‌‌ها باید بسیار قوی‌‌تر باشند.

به عنوان مثال در یک پروژه که اخیرا در شرکت Argu اتریش انجام شده است بیش از یک میلیون مترمربع از ورق‌‌های زمینی پلی‌‌اتیلن پرچگالی (HDPE) برای یک کارخانه فراوری طلا در قزاقستان تامین شد (شکل 1).

یک ورقی زمینی با ضخامت یک میلی‌‌متر، عرضه شده در ابعاد 7 متر در 200 متر همراه با مقدار کم‌‌تری از فیلم به ضخامت 2 میلی‌‌متر در ابعاد 7 متر در 100 متر بخش عمده‌‌ای از سفارش را تشکیل می‌‌دهد. شرکت Argu ورقی زمینی را با استفاده از تجهیزات گاز داغ و جوش گرم نصب کرد.

کارخانه شامل یک کارخانه تمیزکردن سنگ‌‌زنی (grinding) به‌‌علاوه یک مخزن است. آب‌‌شویی (leaching) توده‌‌ای اغلب در معدن برای استخراج طلا استفاده می‌‌شود. سنگ معدن استخراج‌‌شده در چاله روباز روی ورقی زمینی انباشته می‌‌شود و محلول سیانید پاشیده می‌‌شود. طلا، که به‌‌خوبی در سنگ توزیع شده است، به‌‌عنوان یک همتافت (complex) سیانید حل می‌‌شود.

محلول غنی‌‌شده از طلا در مخازن جمع‌‌آوری شده و طلا جدا می‌‌شود. ورق‌‌های زمینی پلی‌‌اتیلن پرچگالی شرکت Argu آب‌‌های زیرمینی را از آلودگی محافظت می‌‌کنند. ذخیره‌‌سازی محصولات جانبی استخراج، پس از جداسازی از سنگ معدن، یک کاربرد معمول است. این نوع از کاربردها تقاضای بالایی در مقاومت مواد ورقی زمینی، به‌‌‌‌طوری که در تماس دایم با محیط مهاجم است، دارد.

شکل 1: این مخزن آب در قزاقستان با ورقی زمینی شرکت Argu ردیف شده است.

سرمایه‌‌گذاری در پوشش سقف

سرمایه‌‌گذاری و هم‌‌چنین خرید، درحال‌‌حاضر نیز بخش کلیدی از بازار است. به‌‌گفته تولیدکننده سامانه‌‌های سقف آلمانی Paul Bauder این بزرگ‌‌ترین سرمایه‌‌گذاری در تاریخ خود، بالغ بر 100 میلیون یورو طی پنج سال آینده است.

این شرکت در ورق‌‌های تک‌‌لایه  (پلی‌‌الفین منعطف، FPO و پلی‌‌وینیل کلرید، PVC)، اسفنج سخت پلی‌‌یورتان، ورق‌‌های قیری و ضدآب مایع با افزودن یک کارخانه جدید و گسترش به سه کارخانه دیگر سرمایه‌‌گذاری خواهد کرد.

شرکت یک خط تولید جدید در کارخانه Schwepnitz، در نزدیکی Dresden، در آلمان شرقی، برای دو برابر کردن ظرفیت ورق‌‌های FPO تک‌‌لایه اضافه خواهد کرد. هم‌‌چنین این شرکت تولید ورق‌‌های پلی‌‌وینیل کلرید تک‌‌لایه را در همان مکان آغاز خواهد کرد.

این کارخانه، Schwepnitz را بزرگ‌‌ترین و جدیدترین کارخانه برای تولید ورق‌‌های ضدآب تک‌‌لایه در اروپا خواهد کرد. شرکت هم‌‌چنین یک کارخانه جدید در آلزاس فرانسه افتتاح خواهد کرد و کارخانه‌‌ها را در نزدیکی وین اتریش و لندسبرگ آلمان گسترش خواهد داد.

 

افزایش بازیافت

شرکت انگلیسی Mercers، تولیدکننده ورق ضد رطوبت، اخیرا دستگاه جدیدی برای افزایش ظرفیت بازیافت به 50000 تن در سال نصب کرده است. این شرکت درحال‌‌حاضر درحدود 30000 تن در سال محصولات بسته‌‌بندی پلی‌‌اتیلن در ورق‌‌های سقف خود را بازیافت می‌‌کند.

ماشین‌‌آلات جدید، که اوایل سال 2022 شروع به کار کردند، قدرتمندتر از تجهیزات قبلی شرکت است. هم‌‌چنین این ماشین‌‌آلات 30 درصد صرفه‌‌جویی در انرژی را فراهم می‌‌کند. این سامانه، پسماند پلاستیکی بر پایه پلی‌‌اتیلن را قبل از ذوب آن خرد می‌‌کند. سپس صاف، دانه‌‌ای و به ورقی ضد رطوبت Tuoghsheet رانشگری می‌‌شود.

این شرکت شاهد داستان‌‌های جدیدی در مورد بسته‌‌بندی پسماند بریتانیا که در خاور دور ریخته می‌‌شوند بوده است. این سرمایه‌‌گذاری به اطمینان از این‌‌که در بریتانیا، جایی که می‌‌توانند به‌‌درستی بازیافت شوند باقی می‌‌مانند، کمک می‌‌کند.

 

خرید ورق

شرکت آلمانی KAP، شرکت پلاستیک Haogenplast مستقر در اسرائیل که تولیدکننده محصولاتی هم‌‌چون ورق‌‌های پلی‌‌وینیل کلرید است را خریداری کرده است. به گفته شرکت KAP این تعامل متناسب با راهبرد شرکت است تا بر شرکت‌‌های صنعتی با رشد بالا در بازارهای جذاب تمرکز داشته باشد و تجارت فیلم‌‌های منعطف خود را تقویت کند.

شرکت Haogenplast عمدتا فیلم‌‌هایی برای استخرهای شنا، لایه‌‌گذاری‌‌های پنجره و سقف ضدآب صنعتی، که اساسا در ساخت‌‌وساز صنعت استفاده می‌‌شوند، تولید می‌‌کند. گفته می‌‌شود آسترهای استخری پلی‌‌وینیل کلرید با نام تجاری Agam برای دوام و کارایی طراحی شده‌‌اند و دارای مقاومت زیاد در برابر نور فرابنفش و مواد شیمیایی، برجسته‌‌کاری (embossing) ضدلغزش، ضد لکه و محافظت در برابر رفتگی و فرسایش مکانیکی هستند. این شرکت، چهار محصول آستر استخر را عرضه می‌‌کند.

Atim Elva PWRS یک آستر ضدآب برای کاربردهای مخازن ازجمله پوشش‌‌های شناور، ظروف ثانویه و پوشش مخازن آب‌‌های آشامیدنی با مقاومت بهینه در برابر مواد شیمیایی و نور فرابنفش است (شکل 2). محصولات سقف‌‌پوش شامل Ogen-Flex، یک ورق ضدآب تک لایه مصنوعی و Elva-Flex، که مقاومت بهبودیافته‌‌ای برای عواملی چون مواد شیمیایی و نور فرابنفش را ارایه می‌‌دهد، هستند.

شکل 2: ورق‌‌های PVC شرکت Haogenplast در کاربردهایی شامل مخازن استفاده می‌‌شوند.

 

محصولات شرکت Solmax

شرکت Solmax تولیدکننده ورق مستقر در کانادا با خرید شرکت Propex، تولیدکننده زمین‌‌ساز (ژیوسینتتیک) مستقر در ایالات‌‌متحده حوزه خود را گسترش داده است. شرکت Propex صنایع ساخت‌‌وساز، حمل‌‌ونقل، معدن و خودرو را تامین می‌‌کند و در سال 1910 تشکیل شد. به گفته Solmax این تعامل موقعیت شرکت را در حوزه زمین‌‌سازها تقویت می‌‌کند.

این مالکیت راهبردی، Solmax را برای گسترش سبد محصولات شرکت برای کسانی که در زمینه آلودگی محیط‌‌زیست و زیرساخت‌‌های عمرانی کار می‌‌کنند قادر می‌‌سازد. شرکت Propex محصولات خود را در Ringgold، گرجستان تولید می‌‌کند و به مشتریان بیش از 35 کشور عرضه می‌‌کند. این کارخانه هم‌‌چنین دارای تجهیزات آزمایش در محل است که توسط موسسه اعتباربخشی زمین‌‌ساز/ برنامه اعتبار آزمایشگاهی (GAI-LAP) تایید شده است و با استانداردهای ایزو 9001 و 14001 مطابقت دارد.

محصولات Solmax در کاربردهایی هم‌‌چون معدن، انرژی، مدیریت پسماند و زیرساخت‌‌ها استفاده می‌‌شوند درحالی که محصولات Propex در کنترل فرسایش، ساخت‌‌وساز، زیرساخت حمل‌‌ونقل و کاربردهای صنعتی استفاده می‌‌شود.

علاوه براین، شرکت Solmax عضوی از پروژه Efficient Pit است که در آن آستر دما بالا، بخشی از طیف ورق‌‌های پلی‌‌اتیلن، برای توسعه نسل جدیدی از ذخیره انرژی گرمایی (PTES) استفاده شده است (شکل 3). این شرکت همراه با شریک خود Solites، هر کاری انجام خواهد داد تا بتواند PTES چندعاملی خود را کارآمدتر کند و سهم خود را در گذار گرمای زیست‌‌پایدار انجام دهد. در این پروژه، مواد و طرح‌ها برای پایدار ماندن در دمای ذخیره‌سازی تا 95 درجه سلسیوس تولید شده‌‌اند. هدف دیگر این است که اطمینان حاصل شود که مواد به اندازه کافی ناتراوا و بادوام هستند تا در برابر دماهای زیاد، تابش UV و هوا مقاومت کنند.

شرکت‌‌کنندگان پروژه قصد دارند یک PTES آزمایشی در واحد تولیدی Solmax در Rechlin، آلمان بسازند- جایی که آن‌‌ها مواد تصفیه شده، طرح‌‌ها و عملکردها را در شرایط واقعی آزمایش می‌‌کنند. علاوه بر آزمایش‌‌های آزمایشگاهی در مورد پایداری و پیرشدگی مواد، تمرکز بر توسعه اجزای سامانه جدید نیز وجود دارد.

شرکت Solmax قبلا نصب PTES را با استفاده از ورقی زمینی خود ساخته است. به عنوان مثال، در تبت، یک PTES  15000 مترمکعبی با ظرفیت 700 مگاوات ساعت گرما ساخته و آب‌‌بندی کرده است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 242 ماهنامه بسپار که در نیمه آذر ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا