اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیشرفت‌‌ها در وضعیت سیال درون لوله های تحت فشار

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر کاربران نهایی باید اطمینان داشته باشند که لوله تحت ‌‌فشار- چه در در تامین آب، سامانه‌‌های ایمنی آتش‌‌نشانی یا صنایع فراساحلی (offshore)، برای کاربرد خود مناسب می‌‌باشد. در این مقاله، پیشرفت‌‌ها در زمینه لوله‌‌های تحت فشار آورده شده است.

 

لوله تحت‌‌فشار شکل‌‌های مختلفی دارد که شامل لوله پلی‌‌الفینی تک‌‌جداره برای آب‌‌رسانی تا انواع چندلایه مانند لوله‌‌های چندسازه‌‌ای (composite) گرمانرم مورد استفاده در بخش فراساحلی می‌‌شود. در هر مورد، لوله باید آزمایش شود و صرف‌‌نظر از کاربرد، برای استفاده مورد تایید قرار گیرد.

شرکت اتریشی Agru می‌‌گوید که انواع سامانه‌‌های لوله‌‌گذاری مورد تایید FM (تاییدیه‌‌های FM بازوی آزمایشی مستقل موسسه بیمه بین‌‌المللی، FM Global است. تاییدیه‌های FM از تحقیقات و آزمایش‌های علمی برای اطمینان از مطابقت محصولات با بهترین استانداردهای ایمنی و جلوگیری از تلفات اموال استفاده می‌کند. محصولاتی که در این آزمون‌‌ها موفق می‌‌شوند، علامت FM APPROVED را دریافت می‌‌کنند، مترجم) خود را برای سامانه‌‌های زیرزمینی حفاظت از آتش‌‌سوزی گسترش داده است (شکل 1). لوله‌‌ها از جنس پلی‌‌اتیلن مقاوم در برابر ترک با نام PE 100-RC ساخته شده‌‌اند که به‌‌گفته شرکت Agru می‌‌تواند باعث صرفه‌‌جویی در هزینه‌‌ها، زمان نصب و افزایش ایمنی و عمر سامانه شود.

این شرکت می‌‌گوید که قطعات ساخته‌‌شده از جنس PE 100-RC مورد تایید FM به بیشترین سطوح فشار psi 218 معادل bar 15 (11SDR‌‌) (نسبت قطر اسمی به ضخامت جداره اسمی، مترجم) و psi 250 معادل bar 5/17 (9SDR‌‌) دست می‌‌یابند. آن‌‌ها را می‌‌توان در هر پروژه‌‌ای که در آن لوله‌‌های مورد تایید FM برای سامانه‌‌های زیرزمینی خاموش‌‌کردن آتش مورد نیاز است، استفاده کرد.

این شرکت لوله و اتصالات با قطر خارجی (OD) 63 تا 630 میلی‌‌متر تولید می‌‌کند. هم‌‌چنین آزمایش تایید که به عنوان بخشی از تولید محصول انجام شد، امکان افزایش رتبه‌بندی فشار برای سامانه‌‌های لوله شرکت Agru را در 11SDR  و 9SDR فراهم کرد. این موضوع می‌تواند به معنای مزایای هزینه نصب در مقایسه با بسیاری از لوله‌های دارای تاییدیه FM باشد.

شرکت Agru America که زیر مجموعه شرکت Agru است، دارای سامانه‌‌های لوله با گواهی FM در ابعاد لوله آهنی (IPS، واحد اندازه‌‌گیری لوله بر اساس قطر داخلی لوله، مترجم) است که معمولا در ایالات‌‌متحده استفاده می‌شود، به این معنی که شرکت Agru می‌تواند طیف کامل محصول را در ابعاد متری و IPS ارایه دهد.

تامین آب یک سامانه حفاظت از آتش اغلب حیاتی‌‌ترین جز آن در نظر گرفته می‌‌شود، زیرا این سامانه باید آب را از منبع خود به ورودی ساختمان منتقل کند. لوله‌‌کشی باید به اندازه کافی قابل اعتماد باشد تا بتواند در مدت زمان طولانی تنش‌‌های داخلی و خارجی را تحمل کند. لوله‌‌ها و اتصالات PE 100-RC را می‌‌توان با جوشکاری لب به لب (butt welding) با ابزار گرم‌‌شده یا جوشکاری الکتریکی بوشن (electrosocket welding) به یکدیگر جوش داد. اتصالات جوش‌‌داده‌‌شده به همان اندازه لوله قوی هستند و یک سامانه فاقد نشتی (leak-tight) فراهم می‌‌کند. علاوه بر این، لوله‌‌های PE 100-RC دچار خوردگی نمی‌‌شوند.

شرکت Agru دو نوع محصول مورد تایید FM را برای سامانه‌‌های آتش‌‌نشانی؛ یکی برای بیشترین فشار عملیاتی psi 218 معادل bar 15 (11SDR‌‌) و یکی برای psi 250 معادل bar 5/17 (9SDR‌‌) عرضه کرده است. اجزای سامانه برای تحمل 2/3 برابر فشار تعیین‌‌شده در صورت وجود چکش آبی- ضربه قوچ (water hammer) (نتیجه یک موج فشار یا موج ضربه‌‌ای پرفشار است که در یک سامانه لوله‌‌کشی منتشر می‌‌شود و زمانی اتفاق می‌‌افتد که یک سیال در حال حرکت مجبور به تغییر جهت یا توقف ناگهانی می‌‌شود، مترجم) بدون وادادگی آزمایش می‌‌شوند.

 

پلی‌‌وینیل‌‌کلرید آرایش‌‌یافته (PVC-O) در خاورمیانه و آفریقا (MEA)

شرکت Molecor با یک توافق‌‌نامه توزیع جدید، دامنه دسترسی به لوله‌‌های PVC آرایش یافته (PVC-O) خود را در خاورمیانه و آفریقا (MEA) گسترش داده است.

این شرکت که لوله‌های PVC-O خود را برای تامین آب پرفشار عرضه می‌‌کند، قراردادی را با شرکت Corys Piping Systems امضا کرده است.

مدیرعامل این شرکت در کشور عمان و مدیر منطقه‌‌ای توسعه کسب و کار جدید در شرکت Corys Piping Systems می‌‌گوید این شرکت بسیار خوشحال است که می‌‌تواند محصولی زیست‌‌پایدار (sustainable) و سازگار با محیط‌‌زیست در طول چرخه عمر خود از تولید تا نصب، استفاده و حتی فراتر از آن در مرحله بازیافت و استفاده دوباره به مشتریان خود ارایه دهد.

او گفت که این فناوری مزایای قابل‌‌توجهی از نظر بازده هیدرولیک (hydraulic)، عملکرد طولانی‌‌مدت و صرفه‌‌جویی در هزینه‌‌های نصب به لطف روش اتصال فشارچفتی (push fit) (سامانه‌‌های push fit در انتهای لوله‌‌‌‌ها و اتصالات دارای اتصال نری (spigot) و مادگی (socket) و یک واشر آب‌‌بندی (O-ring) می‌‌باشند که در واقع عامل اتصال آن‌‌ها به یکدیگر و بیرون نیامدن اتصالات انجام‌‌شده می‌‌باشد، مترجم) مناسب و ساختار سبک وزن دارد.

مدیرعامل شرکت Molecor گفت که با این توافق، این شرکت می‌تواند لوله‌های PVC-O خود را که دارای خواص فیزیکی و مکانیکی عالی و ردپای (footprint) کم کربن برای انتقال آب تحت‌‌فشار هستند، در منطقه خلیج‌‌فارس ارایه دهد.

شرکت Molecor لوله‌‌های PVC-O تا قطر اسمی (DN) 1200 میلی‌‌متر با رده‌‌های فشار از 5/12 تا 25 بار تولید می‌‌کند و مجموعه‌‌ای از اتصالات PVC-O را نیز ارایه می‌‌دهد.

این شرکت اخیرا 22 کیلومتر لوله PVC-O را به طور مستقل در یک پروژه معدنی در کشور صربستان نصب کرده است.

لوله نصب‌‌شده که قطر آن تا 1000 میلی‌‌متر می‌‌باشد، بخشی از یک تصفیه‌‌خانه را تشکیل می‌‌دهد که آب‌‌های سطحی را پمپ می‌‌کند. شرکت Molecor می‌گوید این لوله حتی زمانی که ناهمواری‌‌های زمین و سفره‌‌های آب زیرزمینی کار را کند می‌‌کنند به دلیل عملکرد فوق‌‌العاده نصب و مقاومت زیاد در برابر خوردگی انتخاب شده است.

لوله‌‌هایی با اندازه مختلف در معدن Kolubara کشور صربستان نصب شد. به عنوان مثال، حذف حجم اضافی آب زهکشی (drainage) با یک خط لوله با قطر 1000 میلی‌‌متر انجام شد. حدود نیمی از لوله نصب‌‌شده، لوله با قطر 315 میلی‌‌متر و رده فشار 5/12 بار بود.

 

آزمون پلی‌‌آمید (PA)

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 244 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا