مقالات

پیشرفت‎های اخیر در فیلم های کششی

بسپار/ ایران پلیمر ترکیب ­بندی­های جدید فیلم­های کششی (stretch) اطمینان می­دهند که در حین بارگذاری بارکف (pallet، سازه ­ی تخت و چوبی که زیر بار قرار می­دهند تا بتوان آن را بلند کرد)، حداکثر پایداری را در حمل و نقل فراهم می­کند. در این مقاله جدیدترین پیشرفت­ها در زمینه ­ی فیلم­های کششی گزارش شده است.

 

نمایندگان در همایش اخیر در مورد فیلم جمع­شونده (Shrink) و کششی که در ماه آوریل در اسپانیا برگزار شد، راه‎حل‎های جدیدی را برای مشکلات موجود، شامل تقویت عملکرد چسبان (cling)، غلبه بر پارگی فیلم و انجام آزمون شیب (tilt) دقیق روی آن شناسایی کردند.

شرکت Braskem سه راه­حل جدید برای لفاف­پیچی (wrapping) بارکف ارایه داد که هزینه و عملکرد را متعادل می‎کند و ضمنا به یک محصول جدید اشاره می­کند.

به عنوان اولین مثال، PP DR376.01 در وسط فیلم کششی‎ بارکف  9 لایه استفاده شد که یک نیروی ماند (retention) زیاد و عملکرد بهتر در آزمون شیب نسبت به نوع استاندارد PP نشان داد.

در دومین آزمون، نوع جدید Flexus 3600 که آهنگ شارش مذاب کمتری داشت، در 2 لایه از 9 لایه درونی استفاده شد. نتایج فرایندپذیری بی‎نظیر و عملکرد Elmendorf Tear MD بهتر نسبت به فیلمی نشان داد که در آن از 1-اُکتِن استفاده شده بود. مجددا مانند نمونه اول در آزمون‎های شیب بهتر عمل کرد.

در سومین آزمون، از نوع LF320 حاوی 70 درصد بوتن (که برخلاف نوع قبلی که شامل 45 درصد بوتن بود) برای کاربرد دستی و راه‎حل‎های خودکار استفاده شد. در حالی‎که مقاومت پارگی این نوع کمتر بود و نتایج آزمون شیب آن تا حدودی ضعیف­تر بود اما شرکت Braskem اظهار داشت این نوع برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت پارگی عالی ندارند، ایده‎آل است. این ترکیب‎بندی به دلیل هزینه مناسب‎تر، رقابت‎پذیری بیشتری دارد و هم‎چنین عملکرد خوبی را نیز نشان می‎دهد.

 

پایداری بیشتر

به­ طور مشابه شرکت Sabic اشاره کرد بعضی از انواع خاص محصولات شرکت می‎تواند به افزایش پایداری بارکف از طریق عوامل گوناگون کمک کند. در شکل 1 یک نمونه از محصولات شرکت با نام Cohere نشان داده شده‎ است.

برای مثال، هنگامیکه انواع Cohere شرکت درون لایه چسبان اضافه شد به تقویت عملکرد چسبندگی (adhesion) کمک می­کند. در اجرای پروژه ­ای با همکاری شرکت لهستانی Efekt Plus (تولیدکننده فیلم کششی)، ترکیب‎بندی لایه خارجی چسبان بر پایه LLDPE از یک فیلم پنج لایه تغییر کرد و 10 درصدCohere  به جای 32 درصد VLDPE  جایگزین شد. به گفته شرکت، با این کار نیروی چسبان مشابه با درصد کمتری از ماده به دست می­آید که از نظر اقتصادی به صرفه‎تر است.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 195ام ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر می شود، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا