مقالات

پیشرفت در چنته­ های (pouches) پلاستیکی

بسپار/ ایران پلیمر- رشد چنته­ های (pouches) پلاستیکی برای بسته­ بندی، مدیون نوآوری­ها در مواد و ماشین­ آلات است. در این مقاله، پیشرفت­ها در ساخت چنته ­های جدید آورده شده است.

 

چنته­ های گرماپذیر (retort) پلاستیکی که برای بسته ­بندی همه چیز از قهوه گرفته تا غذای گربه استفاده می­شوند، به­ رغم ظاهر کاملا مدرن، ابتدا توسط ارتش آمریکا در دهه 1950 به عنوان جایگزینی سبک برای قوطی­ های فلزی ساخته شدند. از آن به بعد اصلاحاتی در ویژگی­های سدگری و چاپ­ پذیری آن صورت گرفت.

شرکت BASF اظهار داشته است پلی ­آمید آلیفاتیک جدید با نام Ultramid C37LC، به افزایش ویژگی ­های سدگری چنته ­های پلاستیکی کمک می­ کند. 

پلی­ آمیدهای آلیفاتیک، خواص مکانیکی عالی (از جمله مقاومت در برابر سوراخ شدن) و هم­چنین ویژگی­های سدگری، مقاومت در برابر گرما و مواد شیمیایی و انطباق با استانداردهای مواد غذایی را فراهم می­کنند. این محصول جدید شرکت BASF مزایای متعددی از قبیل کاهش بلورینگی و دمای ذوب کم دارد.

شرکت برای پلی­ آمیدها به دنبال خواصی چون عملکرد پایدارتر در شرایط مرطوب، خواص سدگری بهتر، نسبت­های باد شدن زیاد و شکم بزرگ، بهبود جمع­ شوندگی (shrink) و حذف اثرات ضد چین­ خوردگی (anti-curl) در ساختارهای چندلایه است.

کاهش بلورینگی در نتیجه­ ی بازدهی بهتر سرمایش در حین فرایند تولید فیلم Ultramid C37LC، عملکرد بهتر کیسه ­های جمع ­شونده، چنته­ های نامتقارن و سایر کاربردها را فراهم می­کند.

محصول جدید آهنگ سرمایش بهتری نشان می­دهد که باعث ایجاد فیلم­های شفاف­تر و نرم­تر می­شود. هم­زمان، کاهش بلورینگی، نسبت کشش (stretch) بیشتر را قادر ساخته که جمع­ شوندگی بیشتر در آب داغ ایجاد می­کند.

هم­چنین بلورینگی آهسته به حذف چین­ خوردگی کمک می­کند. کاهش دمای ذوب نیز به استحکام درزگیری کمک کرده و آن را برای کیسه­های پخت که نیاز به مقاومت در دماهای زیاد دارند و هم­چنین برای بسته ­بندی­های قابل تنفس برای سبزیجات و میوه­جات، مناسب می­سازد.

 

مزیت پوشش­ دهی

شرکت   Bruecknerاظهار داشت پوشش شیمیایی می­تواند نسبت به اصلاح کرونا (corona treatment) برای پوشش­دهی PET (BOPET) دوجهته مزایای بیشتری داشته باشد.

استفاده از پوشش ­دهی پایه آبی به ­وسیله­ ی بوسه ­پوش نقش ­انداز وارون (reverse gravure kiss-coater) چندین مزیت دارد، از جمله با کاهش سوراخ ­های ریز (pinholes) در فیلم­های فلزینه (metallised)، خواص نوری و خواص سدگری بهتری فراهم می­شود.

هم­چنین این روش اجازه ­ی استفاده ­ی از آستری (primer) برای افزایش چسبندگی فلز و اصلاح سطح به منظور افزایش کیفیت چاپ را می­دهد. این روش به ویژه برای سامانه­های جوهرافشان رایج پایه نانوچندسازه­ای (نانوکامپوزیتی) مناسب است.

برای ایجاد سطح زبر، افزودنی­های ضدخشک­چسبی (anti-block) می­توانند اثر منفی روی فلزکاری داشته باشند. تقریبا هر ذره بزرگ در حین پیچیدن یا بازکردن، سوراخ ریزی در لایه ­ی فلز ایجاد می­کند.

پوشش نانوذرات می­تواند این اثر را پنهان کند، نواقص سطحی را کاهش دهد و خصوصیات سدگری و چاپ­ پذیری را بهبود بخشد. برای مثال، یک لایه نانو ضدخشک­ چسبی، میزان کدری (haze) را از 2 تا 2/0 درصد کاهش داده، سدگری اکسیژن را سه برابر تقویت کرده و میزان نواقص سطحی را به حدود یک پنجم کاهش می­دهد.

BOPET می­تواند به عنوان جایگزین شیشه و فلز برای انواع بسته­ بندی­ها (مانند بطری­های سس قرمز) استفاده شود.

(ادامه دارد…) 


متن کامل این مقاله را در شماره 182ام دوماهنامه پوشرنگ که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا