مقالات

پیشرفت ها در فناوری مستربچ

بسپار/ایران پلیمر-آمیختن افزودنی ­ها با بسپار به صورت مستربچ­ در طول فرایند اغلب می­تواند به ­طور موثری نسبت به افزودن مستقیم افزودنی­ های خالص (از رنگدانه تا پاداکسنده ­ها) انجام شود. به تازگی شرکت اسرائیلی Tosaf مستربچی را برای پوشانش رانشی (رانشگری) تولید کرده است که به غلبه بر مشکلات معمول فرایندی، کمک می­کند.  ME80004مستربچی سفید با پایداری گرمایی افزایش­ یافته است که در دماهای زیاد فرایندی، دود و بوی کمتری تولید می­کند. پوشانش رانشی مستلزم اعمالِ لایه­ ی بسیار نازک بسپار بر زیرلایه ­ای در دماهای حدود 300 درجه سانتی­گراد، نزدیک به دمای تخریب بسپار، است. به سبب دماهای زیاد فرایند، مشکلات عبارتند از گردنی شدن (necking) (چکانش غیریکنواخت مذاب بر صفحه همانند گردن)، دود سنگین، بوی قوی، پراکنش ضعیف، تشکیل ژل و تجمع روی دیواره ریژه (die buildup) هستند.

Tosaf اظهار می­دارد که ME80004 دماهای زیاد فرایند را با حفظ کیفیت پراکنش تحمل خواهد کرد. این امر منجر به پوشش­ دهی یکنواخت می­شود و نیاز به تعویض توری را در طول فراورش کاهش می­دهد. هم­چنین تشکیل ژل کاهش می­یابد و پشت­ پوشی (opacity) آن اجازه افزودنِ میزانِ کم­تری از ME80004 را حتی در لایه ­های بسیار نازک می­دهد. به سبب آن که مستربچ مذکور حاوی افزودنی ­های مهاجر نیست، حفظ کرونای زیاد (High corona retention)، چاپ­ پذیری خوب و تجمع روی ریژه کمتری فراهم می­شود.

 

مستربچ از مواد بازیافتی

شرکت آمریکایی Modern Dispersion خطی از مستربچ­ های مشکی راه ­اندازی کرده است که 100 درصد از مواد بازیافتی تشکیل شده است. محصول EcoBlack این شرکت، 100 درصد از دوده بازیافتی حاصل از تایرهای مصرفی ساخته شده است (شکل 1) که ضمن کیفیت، صرفه اقتصادی نیز دارد. طبق اظهارات شرکت، این مستربچِ مشکی جایگزین پایداری برای دوده­ های رایج فراهم می آورد و  معیار جدیدی را  به­واسطه­ ی کیفیت و قیمت برقرار می­کند.

[EasyDNNGallery|21947|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

شکل 1: محصول EcoBlack حاوی 100 درصد مواد بازیافتی از شرکت Modern Dispersion

 

EcoBlack40، مستربچ مشکی بر پایه پلی ­اتیلن است که عملکردی همانند بسیاری از انواع استاندارد دوده را فراهم می­کند. این مستربچ مشکی صرفه اقتصادی 10-5 درصدی نسبت به انواع استاندارد ارایه می­دهد و می­تواند در بسیاری از کاربردهای مرسوم شامل فیلم و ورق استفاده شود. معمولا 2 تا 5 درصد از مستربچ استفاده می­شود. هم­چنین شرکت خط تولید سه مستربچ دوده با طیف آبی را برای مصرف در کاربردهای داخلی و خودرو راه­ اندازی کرده است. این محصول کاربردهایی مثل درب، صفحه ابزار و کاربردهای داخلی دیگر را هدف قرار می­دهد.

 

لغزش(slip) سیلیکونی

شرکت Dow Corning اظهار می­دارد که مستربچMB25-035  می­تواند ضریب اصطکاک را در عملیات بسته­ بندیِ شکل­ده ی- پُرسازی- درزبندی (Form-Fill-Seal: FFS) با سرعت بیشتری کاهش دهد. مستربچ بر پایه سیلیکون به عنوان جایگزینی برای افزودنی ­های آلی، که عملکرد لغزشی آن­ها در طول زمان و دماهای زیاد کاهش می­ یابد، تولید شده است.  از آن­جایی که مستربچ به عنوان افزودنی لغزش­کاه برای فیلم دمشی پلی ­اتیلن کم ­چگالی استفاده شده است، صرفا باید در لایه ­های خارجی فیلم آمیخته شود، برخلاف نوع آلی آن که در تمام لایه­ ها استفاده می­شود. این امر موجب کاهش هزینه و ممانعت از نفوذ آن به محتویات بسته می­شود. هم­چنین مستربچ مذکور از تجمع روی ریژه و رسوب ژل جلوگیری می­کند و به ­طور آسان و کامل برای عملکرد لغزشی مناسب پراکنده می­شود.

Dow Corning اظهار می­دارد که افزودنی ­های لغزش­کاه آلی مثل اروکامید و اولئامید به سرعت در سطح فیلم مهاجرت کرده و از بین می­روند؛ هر تاخیری بین رانشگری و عملیات FFS می­تواند سبب ایجاد نقص در عملکرد لغزشی شود. هم­چنین افزودنی ­های آلی در دماهای زیاد، مثل تماس با غذاهای گرم، اثربخشی خود را از دست می­دهند و می­توانند بین سطوح فیلم در طول غلتک ­زنی و انبارش نفوذ کنند. محصول جدید Dow Corning به ممانعت از این پدیده کمک می­کند. مستربچ جدید مطابق با الزامات تماس با مواد غذایی اتحادیه اروپا (EU) و مدیریت غذا و دارو آمریکا (FDA)، که در بسیاری از کشورهای آسیایی نیز اجرا می­شود، است.

 

افزایش سدگری (Barrier extension)

شرکت Albis اظهار می­دارد که مستربچ اکسیژن­ربایی (Oxygen Scavenger) با نام Shelfplus تولید کرده که در حال حاضر در انواع گسترده­­ای از بسته ­بندی ­ها موجود است. این مستربچ بر پایه پلی­ اتیلن است و در فیلم درزگیر پلی ­اتیلن چندلا استفاده می­شود.

اضافه کردن این محصول به فیلم ­های کیسه در جعبه (Bag-in-Box) موجود می­تواند اکسایش محصول پرشده را حداکثر تا 50 درصد به تاخیر بیاندازد. هم­چنین می­تواند در چنته­ های ایستاده (Stand-up pouches) استفاده شود که با عملکرد عالی در ترکیب با پوشش­ هایی از EVOH یا SiOX وAlOX  تولید می­شوند.

هم­چنین Albis برای تولید مستربچ­ های فعال دیگر، نظیر مستربچ­ های قابل شناسایی و جاذب دی­اکسید کربن برای فیلم ­های مواد غذایی، با مشتریان همکاری می­کند. شرکت اظهار داشت امنیت غذایی و افزایش مدت زمان ماندگاری، مزایایی هستند که در حال حاضر به محصولات شرکت بیش از هر زمان دیگری امتیاز می­دهد. به دلیل اینکه مستربچ ­­های شرکت می­توانند در بسته­ بندی، به­جای اضافه شدن به ­طور جداگانه، آمیخته شوند، پیشرفت­ هایی را به لحاظ بازیافت ­پذیری در بسته ­بندی ارایه می­دهند.

 

چرایی استفاده از مستربچ به ­جای رنگدانه


(ادامه دارد…) 

متن کامل این مقاله را در شماره 182ام  ماهنامه  بسپار که در آبان ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا