مقالات

پیشرفت­ها در پایدارکننده­ های PVC

بسپار در سال‌های اخیر بازار افزودنی‌های PVC در نیم‌کره غربی دست‌ خوش تغییرات بزرگی شده است که عامل اصلی این تغییرات، کم شدن تدریجی مصرف افزودنی‌ ها بر پایه سرب در اروپا می‌باشد. شرکت‌هایی که به تغییرات در بازار مصرف PVC کمک کرده‌اند، امیدوارند که رویکرد مشابهی در سایر نقاط جهان نیز اتخاذ شود. چون در حال حاضر در برخی از نقاط جهان به خصوص آسیا استفاده از پایدارکننده‌ های پایه سربی، هنوز رواج دارد. برخی از شرکت‌ها معتقدند که پایدارکننده‌ های آلی می‌ توانند سهم بزرگ‌تری از بازار را به خود اختصاص بدهند و جایگزین محصولات بر پایه فلزاتی مانند باریم و حتی روی باشند. در این مقاله، نوآوری­ های معرفی شده در گردهمایی ترکیب‌ بندی PVC که در سال 2017، در شهر کلن توسط ناشر Compounding World در رابطه با ارایه اطلاعات کاربردی در زمینه بازار PVC بر پا شده بود، گزارش شده است.

 

شرکت Reagens بحثی را در زمینه حرکت به سمت پایدارکننده‌های تجدیدپذیر (sustainable) ارایه کرد. در این سخنرانی، شرکت بر چهار اصل تجدیدپذیری که توسط سازمان غیر دولتی (NGOThe Natural Step  (TNS) و Additives Sustainability Footprint (ASF)تنظیم شده بود، تاکید داشت. شرکت ادعا می‌کند که وسیع‌ترین طیف پایدارکننده‌های PVC را در میان تامین‌کنندگان این محصول عرضه می‌کند. این مجموعه محصولات شامل انواع ترکیبات آلی کلسیم، ترکیبات بر پایه قلع، پایدارکننده­ها از نوع صابون مایع و هم‌چنین پایدارکننده­ها بر پایه سرب می‌باشند. ASF طرح‌های مربوط به نگرانی‌های زیست‌محیطی را با 4 شرط سامانه­ی TNS در قالب ارزیابی چرخه زندگی که منطبق بر علم روز می‌باشد ترکیب می‌کند تا به تجدیدپذیری دست یابد.

چهار اصل تجدیدپذیری از دیدگاه TNS عبارت است از این­که در جامعه تجدیدپذیر، طبیعت در معرض تغییر مداوم (مثل موارد زیر) نباشد:

·         مقدار موادی که از پوسته زمین خارج می‌شود

·         مقدار محصولات جانبی تولید شده توسط جامعه

·         تخریب طبیعت با استفاده از روش‌های فیزیکی (جنگل­زدایی، زه‌کشی بی رویه و غیره)‌

·         در این جامعه، موانع ساختاری در رابطه با سلامتی مردم، اعتبار، خِبرگی، انصاف و مقصود آن‌ها وجود ندارد.

در این ارزیابی سهم انباشت کلیه افزودنی‌های شیمیایی در چرخه عمر مواد، ترکیب شده و به صورت بستر رنگی کدگذاری می‌شود. این بستر،مواردی را که باید در مورد آن نگران بود و موارد مفید را از یک‌دیگر متمایز می­کند و به تبدیل­کنندگان ترکیبات وینیلی، نوآوری­ها در ترکیب­بندی­های تجدیدپذیرتر را اطلاع می‌دهد. هم‌چنین شرکت Reagens افزودنی‌هایی تولید کرده است که در ایجاد کارایی (کیفیت، دوام و بازیافت) در مورد PVC و سایر پلاستیک‌ها برای جامعه پیش‌رفته و تجدیدپذیر، کمک می‌کند. این بهبود کارایی در پلاستیک­ ها خود سبب کمک به رفعنیازهای مختلف انسان (تهیه آب، غذا، خانه و..) در 4 شرط سامانه TNS می‌شود. شرکت اطلاعاتی در مورد مصرف کنونی انواع پایدارکننده ­ها در نقاط مختلف دنیا ارایه داد (شکل­های 1 تا 3). این اطلاعات توسط انجمن تولیدکنندگان پایدارکننده در اروپا (ESPA) گردآوری شده است. امروزه هم‌چنان پایدارکننده‌ها بر پایه سرب نیمی از مصرف جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. هم­چنین مقدار قابل توجهی انواع ترکیبات باریم-کادمیم مصرف می­شود.، در حالی‌که مصرف این نوع پایدارکننده‌ها از مدت‌ها پیش در آمریکای شمالی و به تازگی در اتحادیه اروپا منسوخ شده است، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش شرکت reagens و سایر اعضای ESPA، مصرف پایدارکننده‌های پایه سربی در 10 سال آینده افزایش خواهد یافت.

شکل 1. مقایسه مصرف انواع پایدارکننده‌ها در سال‌های 2007 و 2016 در اروپا

 

شکل 2. مصرف جهانی پایدارکننده‌ ها به تفکیک نوع و منطقه در سال 2016

شکل 3. مصرف جهانی پایدارکننده‌ ها به تفکیک نوع و منطقه در سال 2026

 

فرصت‌های جدید برای ترکیبات آلی

در همایش ترکیب‌بندی PVC، شرکت Chemson، تولیدکننده پایدارکننده‌ های پایه سربی در رابطه با پیش‌رفت‌های جدید در پایدارکننده‌ های آلی به منظور استفاده در کاربردهای متفاوت سخنرانی کرد. با توجه به منسوخ شدن استفاده از پایدارکننده‌های پایه سربی در آمریکای شمالی و اروپا و هم‌چنین محدودیت‌های وضع شده در برخی از کشورها برای استفاده از انواع ترکیبات فلزی و بر پایه قلع، چشم‌انداز پیش‌روی ترکیبات آلی در حال بهبود یافتن است. پایدارکننده‌ها باید سه نقش اصلی را ایفا کنند: جایگزینی کلر ناپایدار، خنثی‌سازی کلرید هیدروژن و حذف بسپارهای (polyene) غیراشباع. معمولا از صابون‌های روی به منظور جایگزینی کلر ناپایدار استفاده می‌شود، اما خاصیت اسیدی این ماده پایداری گرماییمحصول را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. پایدارکننده‌ی آلی 1،3-دی متیل 6- آمینو اوراسیل که معمولا با نام تجاری DMAU شناخته می‌شود، جایگزین بسیار کارایی برای این ماده است. پایدارکننده‌های آلی حاوی سدیم پرکلرات به این جایگزینی کمک می‌کنند. 

(ادامه  دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا