اخبار

پیشنهاد عزیزاله نیری برای برون رفت از بحران تامین مواد اولیه پلیمری: تجمیع نیاز و واردات

بسپار/ ایران پلیمر عزیزاله نیری، مدیرعامل شرکت صنایع پلاستیک خوزستان در گفت و گو با بسپار از اوضاع بسیار نابسامان تامین مواد اولیه پلیمری گفت، مردی که او را در صنعت پلاستیک اولین در آخرین تکنیک می دانند. او گفت: ما به عنوان یکی از واحدهای بزرگ صنایع پلاستیک در کشور از یک سو با طلب های بزرگ از سازمان های دولتی و شبه دولتی مواجه هستیم و از سوی دیگر برای تامین مواد باید به بازار آزاد برویم که به راحتی با دو برابر قیمت بورس کالا امکان خرید پیدا می کنیم. در واقع فراوانی صدور مجوز برای واحدهای تولیدی و اضافه ظرفیت ها و منابع محدود موجب شده که میزان عرضه و تقاضا به هیچ عنوان همخوانی نداشته باشد. 

در این شرایط نه عرضه در بورس کارگشاست (هر چند که در شرایط موجود تنها راه است و باید ادامه داشته باشد)، نه تغییر محاسبه قیمت پایه با نرخ ارز بازار ثانویه به جای ارز دولتی 4200 تومانی! چون به قدری بازار تشنه و عرضه به قدری کم است که رانت به هر شکل ایجاد می شود و تنها سر تولیدکنندگان واقعی بی کلاه می ماند. 

فلسفه ایجاد شرکت بازرگانی پتروشیمی این بود که بازار مواد را مدیریت کنند. یعنی علاوه بر صادرات در زمان های لازم با تجمیع نیاز کشور نسبت به واردات مواد اولیه پلیمری و توزیع آن در بازار اقدام کنند. ولی الان اگر شما به این شرکت در میدان ونک بروید می بینید که انگار خاک مرده بر این مجموعه پاشیده اند. 

این شرکت صرفا به صادرات مواد اولیه روی آورده که خود درد تولیدکننده داخلی را مضاعف می کند. 

راه حل نهایی رفع این مشکلات در تامین مواد اولیه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای افزایش تولید محصولات پلیمری است اما در یک فرصت کوتاه و برنامه میان مدت پیشنهاد من برای برون رفت از این وضعیت، تجمیع درخواست ها و تجمیع نیازها و خرید عمده توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی و یا با نمایندگی تشکل هاست (که البته تشکل ها پولی و ارزی برای اینکار ندارند و دولت باید کمکشان کند که درگیر مسایل بزرگتری است. بنابراین حالت اول منطقی تر به نظر می رسد).  

در این اوضاع و احوال متاسفانه با وجودیکه افراد خوبی هم در بدنه حکومت و دولت هستند ولی برآیند مدیریت اقتصادی آنان چنان است که نه تنها کمکی به تولیدکننده نمی کنند بلکه مرتب چوب لای چرخ فعالیت های او هم می گذارند! یک نمونه هم واردات مواد اولیه است و داستان الزام پرداخت مابه التفاوت ارزی که برای خود ما منجر به این می شود که مواد وارداتی حتی از بازار آزاد هم برای ما گرانتر تمام شود. چنین چیزی را حتی هنوز با ابلاغیه و بخشنامه صورت درست و اجرایی نداده اند که بشود از گمرک خارج کرد و تولید را مدتی به جریان انداخت. 

 

وی در پایان در خصوص حضور در نمایشگاه ایران پلاست دوازدهم گفت: ما در نمایشگاه غرفه داریم چرا که اگر اعلام حضور نکنیم برداشت های دیگری می شود و حمل بر وضعیت خراب شرکت می شود. ولی واقعیت این است که نمایشگاه یک مجلس روضه خوانی واقعی است. ما اصلا موادی برای تولید نداریم که به نمایشگاه برویم و تازه سفارش هم بگیریم!

همه برنامه های توسعه ای و نوآورانه ای هم که از ابتدای سال در دست داشتیم، به طور کامل در شرایط اقتصادی نامطمئن فعلی متوقف شده است. فقط می توانیم دعا کنیم که این دوران به خیر بگذرد و پایان منفی و ناخوشایندی در نهایت نداشته باشد.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا