مقالات

پیش بینی بازار جهانی رنگدانه ها

بسپار/ ایران پلیمر بطور کلی بازار رنگدانه ها در صنعت پوشش جهان رشد قابل ملاحظه­ ای داشته ­است BASF. گزارش داده ­است که روند رو به رشد بازار رنگدانه در سال های بعد نیز ادامه خواهد داشت. با این­حال هر بازاری نیاز­ها و روند­های مخصوص به خود را دارد که موجبات این رشد را فراهم می­کنند. طراحی، برای مشتریان صنعت پوشش ­های خودرویی حیاتی است. مشتریان پوشش­های صنعتی بیش­تر به دوام و رفتار و خواص جوی دقت دارند. Lisa Gentile مدیر ارتباطات جهانی و نام تجاری رنگ­ها در شرکت BASF می گوید: توانایی پاسخ دادن به این دو نوع نیاز متفاوت، کلید رشد و پیشرفت بازار پوشش است.

Robert Poemer مدیر یک واحد بازرگانی میگوید: بطور کلی صنعت پلاستیک عملکرد بهتری نسبت به صنعت پوشش از نظر مصرف رنگدانه­ ها داشته است. در مقایسه با پوشش­ها، رشدی که ما قبلا در صنعت خودرویی دیده ­ایم (برای هر دو نوع کارخانه ای و تعمیراتی)، مانند سایر بخش­های صنعتی بوده است که عمدتا در سال 2016 مشاهده شده است. لازم به ذکر است که هر دو نوع بازار خودرو رشد چشمگیری در سال­های اخیر داشته­ اند.

Frank Lavieri قائم مقام اجرایی شرکت رنگ لنزکو اشاره کرده که شرکتش در سال 2016 رکورد داشته ­است. به نظر می­رسد که روند رو به جلو در استفاده از رنگ­های روشن در پوشش­ها، تقاضا برای مصرف رنگدانه­ ها را کاهش داده­ است، اما این رشد از طریق کسب و کار­های جدید جبران شده است. کسب و کار بین المللی ما به دلیل نفوذ بازار بیش­تر شده ­است اما ایالات متحده آمریکا تنها بازاریست که واقعا گسترش می ­یابد.

منطقه آسیای آرام رشد کمی را در تقاضای داخلی نشان داده ­است اما صادرات پوشش­ها هنوز قابل ملاحظه نیست.

براساس گفته­ های Stephan Speigelhauer سرپرست جامع مرکز پوشش و واحد بازرگانی رنگدانه­ های معدنی میگوید بازار رنگدانه­های اکسید آهن بطور مداوم در حال رشد است. این رشد عمدتا به دلیل افزایش روند شهرنشینی گزارش شده است. طراحی رنگی و کارآمد از محیط­های شهری مهم­ترین الویت برای طراحان شهری، معماران و طراحان ساختمان است. وضعیت باثبات ساخت و ساز در مناطق آسیا و آمریکای شمالی نیز به این افزایش روند کمک کرده­است. با تمام این تفاسیر نرخ رشد در هر منطقه متفاوت بوده و بر همان اساس مشخص می­گردد.

در کنار وضعیت کاهش یافته اما پایدار رشد در آسیا، ما شاهد دستاورد­های قابل توجهی در آمریکای شمالی هستیم. رشد رنگدانه­های صنعتی و ساختمانی گسترش یافته است. Spiegelhauer افزود: ما متوجه یک روند در جهت تمایز بیشتر محصولات نهایی مشتریان خود هستیم که عرصه را برای افزایش تقاضای رنگدانه ­ها از نظر خواص و رنگ فراهم می ­آورد.

Jens Reininger مدیر بازاریابی استراتژیک پوشش و پلاستیک شرکت کلارینت میگوید: ارزیابی عملکرد رنگدانه ­های آلی اساسا در راستای توسعه بخش­های مختلف مانند روند رنگ و جایگزینی کرومات سرب در بازار­های نوظهور است. وی در ادامه افزود: مصرف رنگدانه­ ها در صنعت خودرو و پوشش­های صنعتی به شدت با افزایش رشد تولید ناخالص ملی همراه است. در پوشش­های تزئینی، ما رشد بیش از حجم میانگین را در مناطق نوظهوری مانند چین و هند علیرغم مصرف کم رنگ، انتظار داریم که این مصرف در مقایسه با تعداد ساکنان و در مقایسه با بازار­های سنتی اروپا و آمریکای شمالی است. همان­طور که بحث شد، جایگزینی کرومات­های سرب تاثیر مثبتی بر رشد حجم رنگدانه­ های آلی در این مناطق داشته­است. در اروپا ما انتظار یک کاهش نرخ رشد پوشرنگ­ها و مصرف رنگدانه­ ها را داریم. افزایش یا کاهش مقدار ثابت بازار رنگدانه در نتیجه کاهش قیمت­ها در کنار افزایش حجم کلی است.

بازار­های نوظهور هم­چنان بهترین فرصت برای رشد در بازار رنگدانه را ارائه می­دهند. Poemer مدیر واحد تجاری شرکت هوباخ میگوید: همان­طور که در سال­های گذشته ما فرصتی برای رشد در آسیا و شرق اروپا دیده­ایم. در سال­های گذشته، آمریکای لاتین نیز فرصت­هایی را فراهم کرده­است اما با شرایط اقتصادی فعلی برزیل، بزرگترین بازار آمریکای لاتین، فرصت­ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته­است.

در دهه­های گذشته، بازار رنگدانه­ها بصورت رقابتی و چالش برانگیز ادامه داشته ­است. Gentileمدیر برندسازی رنگ شرکت BASFخاطر نشان کرد که مشتریان ما می­خواهند که ما به سرعت به نیاز­هایشان پاسخ دهیم و در عین حال می­دانیم که باید محصولات و بازارهای  نوآورانه ایجاد و این روند را در آینده پیش­بینی کنیم. تمام این­ها نیاز به همکاری نزدیکی با مشتریان ما دارد تا مطمئن شویم تصمیمات درستی گرفته شده­است. ما هم­چنین تقاضای رو به رشد برای طراحی فردی، به ویژه در پوشش­های خودرویی را در نظر گرفته ایم. نیاز جدی نیز برای تمایز و تفاوت وجود دارد و رنگدانه­های موثر می­توانند به مشتریان ما در این زمینه کمک کنند.

ملاحظات زیست محیطی برای تامین کنندگان رنگدانه در صنعت پوشش اهمیت حیاتی دارد. استاندارد­های سختگیرانه زیست محیطی جدید در چین، بر روی قیمت کالا­های جهانی در بسیاری از اقلام تاثیر می­گذارد و در سال 2017 افزایش قیمت را در پی داشته است. برای جبران هزینه مواد خام، بسیاری از شرکت­ها فرآیند­هایی را که قبلا بصورت غیر رسمی به کار گرفته می­شدند را تغییر داده اند.

یکی از تاثیرات مهم در بازار رنگدانه­ ها قانون Reach است. Poemer میگوید: این قانون قطعا بر وضعیت اروپا تاثیر خواهد گذاشت، اما تاثیر آن در سراسر جهان به دلیل بازار جهانی خواهد بود. آخرین گام قانون Reach چالشی برای تامین کنندگان کوچکتر خواهد بود که ممکن است منابع لازم برای تهیه مواد سازگار را نداشته باشند.

 افزایش قیمت مواد اولیه( نفت خام) نیز بر قیمت رنگدانه­ ها تاثیر دارد و احتمالا پس از سال­ها کاهش قیمت، روند افزایشی خواهد یافت.

Union Colours زیست ماندگاری(sustainability) را در اولویت برنامه های خود قرار داده ­است. Oliver Pfefferkorn مدیر فروش شرکت Union Colours می­گوید: ما سرمایه­گذاریمان را در ثبات تولید، محیط زیست و قیمت حفظ می­کنیم، ما در حال توسعه رنگدانه­هایی هستیم که مطابق با الزامات قانونی است و  مطمئنیم پس از آخرین گام قانون Reach در سال 2018 نمونه­های گسترده­ای برای مشتریان خود خواهیم داشت. قانون Reach تنها اروپا را تحت تاثیر قرار نمی­دهد.

مانند سایر صنایع، روند جهانی شدن، تولیدکنندگان رنگدانه را تحت تاثیر قرار می­دهد. Spiegelhauer میگوید: تولیدکنندگان رنگ و پوشش در طول فعالیتشان روند بین المللی شدن را طی کرده­ اند. در نتیجه انتظار می­رود تامین کنندگان رنگدانه ­ها در کنار یکدیگر رشد کنند و رنگدانه­ هایی با کیفیت یکسان در سرتاسر جهان عرضه شود.

فرصت­های رشد در تمام بازار­ها حتی در بازار­های رشد یافته اروپا و آمریکا، موجود است. جابجایی فرصت­های رشد منطقه ­ای می­تواند در زمینه­ های مورد نیاز منحصربفرد بازار محلی پیدا شود.

Venturini همچنین افزود: به طور منطقه­ ای ما شاهد رشد شدید در سرمایه­ گذاری املاک و ساخت و ساز در آسیا و آمریکای شمالی هستیم. این روند از حجم تولید و نوآوری در شرکت شیمیایی Sun گرفته شده­است. هم­چنین بطور ویژه شاهد تقاضای شدید برای پوشش­های مقاوم ورقه­های آلومینیومی برای پوشش­های پودری در صنعت معماری هستیم.

برای پوشش­های دکوراتیو مایع یا پودری، طراحان به دنبال تاثیر چند لایه، مشابه آنچه برای صنایع خودرویی طراحی شده­اند، هستند. در سال 2016 شرکت Sun رنگدانه صدفی مشکی را معرفی کرد که برای کاربرد­های پودری بسیار مناسب بود. نوآوری­های تکنولوژی در هر دو مورد رنگدانه های ویژه و رنگدانه ­های با عملکرد بالا همچنان پوشش­های خودرویی را تحت تاثیر قرار می­دهند. ما به ویژه شاهد کاربرد­های منحصربفرد رنگدانه­ های با عملکرد بالا، با دوام و شفاف مانند Perrindo Red 179 در شفاف پوشه ­ها و در ترکیب با رنگدانه ­ها برای سیستم­های شفاف پوشه با قدرت رنگی بالا هستیم. Venturiniمیگوید: فرآیند رنگ آمیزی، روند پردازش پوشش­های سه لایه و استفاده از آن­ها را نیز افزایش می­دهد.

در میان آخرین رنگدانه­ های شرکت BASF، Lumina Royal Dragon Gold EH 0908، یک رنگدانه ورقه ­ای میکایی با خلوص بالای سبز، روشنایی بالا و درخشش بسیار خوبی را برای شید­های سبز و طلایی ارائه می­دهد. این فضای رنگی توانایی رنگی بالایی را برای معماری، بسته بندی­های چاپی، پلاستیک­ها، لوازم الکترونیکی مصرفی، آشپزخانه ­ها، کالا­های ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشش­های دیوار و کاربری­های دیگر ایجاد کرده­است.

شرکت BASF هم­چنین اخیرا به دو رنگدانه ارغوانی دست یافته ­است که برای بازار خودروسازی عرضه کرده ­است. به گفته این شرکت، یکی از این رنگدانه­ها با نام Cinquasia Uniflow Magenta EH 4555 قدرت رنگی بسیار بالا، شفافیت بسیار زیاد و 20%  قدرت رنگ همانندی بیشتر، نسبت به رنگدانه­ های موجود داراست.

آخرین محصول شرکت Heubach آلمان، شامل آماده سازی رنگدانه خشک برای جایگزینی با سرب با نام HEUCOFITTM LR است.


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 187ام  دوماهنامه پوشرنگ که در پایان اسفند ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا