اخبار

تایید لوگوی نانو نماد، حاصل ۱۰ سال پیگیری ستاد نانو در سازمان استاندارد / آغاز برچسب‌زنی محصولات

بسپار/ایران پلیمر رییس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو رسیدن به ادبیات مشترک و نو بودن نانو فناوری را از دلایل تاخیر در اعطای نانو نماد به محصولات تولیدی در کشور دانست و گفت: اگر ساختار سازمان ملی استاندارد متاثر از تغییرات دولت نشود، امیدواریم بتوانیم به تعدادی از شرکت‎‌ها نانو نماد اعطا کنیم.

طبق تعریف بازار فناوری نانو که در استاندارد بین‌المللی ایزو به شماره ۲۰۱۵:۱۸۱۱۰ TS/ISO به تصویب رسیده است؛ بازار فناوری نانو شامل سه بخش “بازار کالاهای نانو”، “بازار تجهیزات نانو” و “بازار خدمات فناوری نانو” است.

بررسی روند رشد سالیانه بازار فروش محصولات فناوری نانو ساخت داخل نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۸ حجم بازار نانوی ایران ۷۴درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و در پایان سال ۱۳۹۸ در مجموع ۲۳۷ شرکت در زمینه تولید محصولات، تجهیزات و خدمات حوزه فناوری نانو فعال بودند که از داده‌های جمع آوری شده از این شرکت‌ها، رقم کلی فروش معادل ۴۴٬۴۸۷ میلیارد ر یال به دست آمده است.

محاسبه این بازار در سال ۱۳۹۹ نیز در دست اقدام است و گزارش نهایی آن در پاییز ۱۴۰۰ منتشر خواهد شد.

از مجموع بازار فروش محصولات نانو ســاخت ایران در ســال ۱۳۹۸ به میزان ۲۶۴۸میلیارد ریال حدود ۶درصد مربوط به صادرات این محصولات به کشــورهای دیگر و ۴۱۸۳۹میلیارد ر یال آن مربوط به فروش در بازار داخلی بوده است.

در حال حاضر ۲۳۷ شرکت فناور در حوزه نانو فناوری مشغول به فعالیت هستند که این شرکت‌ها در سال گذشته ۷۵۰ محصول نانویی شامل تجهیزات و کالاهای نانویی را به تولید رساندند که به این شرح است:

این در حالی است که هنوز کشور نتوانسته است در زمینه استاندارد این محصولات اقدامی صورت دهد.

از ۱۰ سال قبل، ستاد توسعه فناوری نانو به منظور شفاف سازی بازار این فناوری و نظارت بر سطح عملکردی شرکت‌ها “نانو نماد” را به عنوان استاندارد سازی محصولات این حوزه تعریف کرد و این موضوع از طریق سازمان استاندارد در حال پیگیری است، ولی تاکنون اقدام عملی برای برچسب گذاری بر روی محصولات نانویی صورت نگرفته است و پس از ۱۰ سال تنها لوگوی نانو نماد به تایید سازمان استاندارد رسیده است.

“نانو نماد” با هدف تامین اعتماد مشتری و توسعه بازار برای محصولات با فناوری نانو، از سوی ستاد نانو و با همکاری سازمان ملی استاندارد طراحی شده است. این نماد به محصولاتی که در حوزه نانو کارایی دارند و آزمون‌های سلامت را با موفقیت طی کرده باشند، اعطا می‌شود تا مصرف کنندگان از اصالت محصول اطمینان حاصل کنند.

با وجود تصویب نانو نماد در هیات دولت، اجرایی کردن آن به کندی پیش می‌رود. به گفته رییس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو باید نوظهور بودن فناوری نانو و رسیدن طرفین (ستاد نانو و سازمان استاندارد) به ادبیات مشترک در این زمینه را از عوامل مهم زمان بر شدن اعطای نانو نماد به محصولات تولیدی داخل دانست.

نانو نماد پس از ۱۰ سال پیگیری

ریحانه خورشیدی، رییس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نانو نماد از ۱۰ سال قبل از سوی ستاد نانو در حال پیگیری است، گفت: اما تاکنون هیچ نانو نمادی به هیچ شرکتی اعطا نشده است. این زمان بر بودن به دلیل تطبیق روال‌های سازمان استاندارد با ستاد نانو و رسیدن طرفین به ادبیات مشترک و همگرایی بوده است.

وی رسیدن به ادبیات مشترک را به معنی تعریف استانداردهای مشترک در حوزه نانو دانست و اظهار کرد: موضوع نانو فناوری یک موضوع “های‌تک” است و از سوی دیگر سازمان استاندارد نیز دارای قوانین و مقرراتی است که سال‌ها است به آن پایبند بوده است و در همان چارچوب عمل کرده و اینکه فناوری جدید در سازمان استاندارد تعریف شود، زمان بر خواهد بود؛ چون موضوع نانو یک علم جدید و رویکرد جدیدی است که قبلا در سازمان استاندارد نبوده است.

خورشیدی از تایید لوگوی نانو نماد در سازمان استاندارد خبر داد و گفت: اخیرا ستاد نانو توانسته است لوگوی نانو نماد را به تایید سازمان استاندارد برساند و هنوز به هیچ محصولی نانو نماد اعطا نشده است.

رییس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد فناوری نانو، خاطر نشان کرد: ولی محصولات تولیدی تعدادی از شرکت‌ها برای دریافت نانو نماد در دست بررسی هستند و با توجه به تغییراتی که در دولت در حال رخ دادن است، متاسفانه برخی از کارها با کندی و تاخیر به پیش می‌رود و امیدواریم بتوانیم به زودی نانو نماد را با همکاری سازمان استاندارد به شرکت‌های متقاضی اعطا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه زیر ساخت‌های آزمایشگاهی برای تدوین استانداردهای نانو در کشور وجود دارد، یادآور شد: تعدادی از آزمایشگاه‌ها در کشور هستند که دارای استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ هستند و یکی از الزامات اعطای نانو نماد این است که آزمایشگاه‌ها حتما استاندارد ISO۱۷۰۲۵ را داشته باشند. علاوه بر آن نیاز است که تعدادی شرکت بازرسی تخصصی در حوزه نانو فعال شود که آنها نیز باید دارای استاندارد ISO۱۷۰۲۰ باشند.

خورشیدی با بیان اینکه زیر ساخت‌های اخذ استانداردهای نانو برای اعطای نانو نماد فراهم شده است، ابراز امیدواری کرد که به زودی نانو نماد به تعدادی از شرکت‌های متقاضی اعطا شود.

به گفته وی، این نانو نماد به یکی از این شرکت‌های تولید کننده فیلترهای خودرو و نیروگاهی اعطا می‌شود و درخواست‌های دیگری نیز در این زمینه در حال بررسی است.

رییس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات ستاد فناوری نانو خاطر نشان کرد: امیدواریم این ساختار در سازمان ملی استاندارد از تغییرات دولت زیاد متاثر نشود تا بتوانیم با سرعت بیشتری نانو نماد اعطا کنیم و به این ترتیب بازار محصولات مبتنی بر نانو فناوری رو به شفافیت برود.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا