اخبار

چالش‌های اروپا در تحقق اهداف بازیافت بطری‌های پلاستیکی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر صنعت بازیافت در اروپا هدف سال 2025 خود را در بازیافت بطری‌های پلاستیکی محقق نخواهد کرد؛ مگر آن که کند شدن نرخ رشد بازیافت، روندی معکوس بیابد. مطالعه جدید مرکز پژوهش ICIS نشان می‌دهد شواهدی وجود دارد که برنامه‌های بازگرداندن بطری‌ها در ازای دریافت پول، بهتر از تغییر قیمت مواد بازیافتی در بازار عمل کرده است.

نتیجه این مطالعه که در سال 2018 انجام شد به تازگی منتشر شده و بر زنجیره تامین متمرکز است: گردآوری، بازیافت و مصرف نهایی PET. این گزارش حاصل تلاش سازمان‌هایی در سطح ملی، قانون‌گذاری، مسئولین گردآوری زباله و بازیافت‌کنندگان است. حاصل این کار افزایش نرخ گردآوری بطری‌های PET در اروپای غربی از سال 2016 (از 58 تا 63%) بوده است و پیش‌بینی شده است که در سال 2019 تا 65% نیز افزایش یابد.

صنعت پلاستیک به واسطه قانون پلاستیک‌های یک بار مصرف ملزم است که نرخ بازیابی مواد را تا سال 2025 به 77% و تا سال 2029 به 90% برساند اما نرخ رشد حجم بطری‌های گردآوری شده رو به کاهش است. در مطالعه ICIS برآورده شده است که حجم مواد گردآوری شده مورد نیاز باید سالیانه 7% افزایش یابد تا به این ترتیب هدف تعیین شده برای سال 2029 محقق شود.

پژوهشگر ارشد ICIS در حوزه بازیافت پلاستیک، خانم Helen McGeough می‌گوید: علی‌رغم افزایشی که در تقاضا برای PET بازیافتی وجود دارد، بخش گردآوری این مواد نتوانسته همزمان با این نرخ رشد، رشد کند و تا سال 2018 به 2.1 میلیون تن رسیده که تنها 4/2 درصد رشد نسبت به حجم گردآوری شده در سال 2017 داشته است. چنین عرضه اندکی سبب شده است که قیمت PETهای فشرده تا 20 درصد در سال 2018 افزایش یابد که با رشد در ظرفیت بازپس‌گیری مواد در طول سال ترکیب شده و به این ترتیب تقاضا برای محصولات PET بازیافتی را در جریان پایین دستی پوشش داده است.

در نتیجه وجود قانون پلاستیک‌های یک بار مصرف، یک افزایش 13 درصدی را در قیمت گرید غذایی‌ PET بازیافتی شاهد بودیم که به سبب آن که به صورت میانگین این قیمت تنها 7% بالاتر از قیمت PET خام بود، پذیرفته شد. با این حال، این مسئله در سال 2019 به صورت قابل توجهی تغییر کرده است و افزایش قیمت‌هایی را در سطحی بالاتر از 30 درصد به صورت میانگین ‌شاهد هستیم که گاهی تا سقف 50 درصد نیز رسیده است.

هفت مورد از بالاترین نرخ‌ها در گردآوری مواد بازیافتی در سال 2018 مربوط به کشورهایی بوده است که برنامه بازگشت پول در ازای تحویل پلاستیک داشته‌اند. همچنین نشان داده شده است که قانون‌گذاری موثرترین راه‌حل برای افزایش سرمایه‌گذاری در بخش بازیافت بوده است، اما توافق بر سر اینکه چه کسی در زنجیره تامین باید پرداخت‌کننده باشد مبحثی است که همچنان مطرح است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا