مقالات

چالش آفریقای جنوبی با کمبود نیروی ماهر انسانی در صنعت پوشرنگ

بسپار/ ایران پلیمر صنعت نگران این موضوع است که سرمایه ­گذاری عظیمی که در بخش  تحقیق و توسعه توسط تولیدکنندگان پوشرنگ صورت گرفته است، می­ تواند به هدر برود. صنعت پوشش­های محافظتی آفریقای جنوبی هم­چنان با کمبود جدی مهارت­های انسانی مواجه است هر چند و نقش آفرینان  این بازار در حال مذاکره با مقامات دولتی  پیرامون این موضوع و مشارکت و همکاری   برای دستیابی به  یک راه حل دراز مدت هستند.

این صنعت با ارزش تخمینی سالانه 878 میلیون دلار، نگران سرمایه­ گذاری­های بزرگ در حوزه تحقیق و توسعه تولیدکنندگان پوشرنگ است، چرا که اگر محصولات تولیدی به نیروی انسانی غیر متخصص سپرده شود، هزینه سرمایه­گذاری اتلاف می­گردد.

Deryck Spence مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان پوشرنگ آفریقای جنوبی (Sapma) می گوید: بیش از 250 تولیدکننده صنایع پوششی آفریقای جنوبی برخلاف تولیدکنندگان بزرگ محدودیت دسترسی به متخصصین  پوشرنگ را دارند.

وی افزود: انجمن رنگسازان آفریقای جنوبی که متشکل از حدود  700 عضو است برای رفع  کمبود مهارت در آفریقای جنوبی، اقدام به تامین نیروی متخصص  پوشرنگ از کشور­های دیگر  کرده ­است.

طبق اظهارات دبیر این انجمن شناسایی متخصصین و آموزش­های مداوم به مبتدیان  جدید، مشکل جدی برای صنعت بود که به حمایت مالی در حدود 1/2 میلیارد دلار نیاز داشت. این مشکل  از طریق مشارکت صنایع  با دولت و تولیدکنندگان یزرگ انجام پذیرفت. تولیدکنندگان برتر این کشور  Becker، ICI Dulux و Jotun Paint SA هستند.

دبیر این انجمن پیش از این در کنگره پوشش­های آفریقای جنوبی سال جاری در ژوهانسبورگ در زمینه پوشش­های جهانی اعلام کرد که در زمینه  آموزش نیروی انسانی  برای صنعت، سرمایه­ گذاری می­کند.  با نوجه به اینکه امکان تامین نیاز آموزشی به دلیل توقف فعالیت  مراکز آموزسی در این زمینه از سال 1986 عملا وجود ندارد.

او هم­چنین گفت با استفاده از این برنامه­ آموزشی، در موسسات آموزش پوشرنگ و پوشش آفریقای جنوبی، آموزش های  مورد نیاز به عنوان بخشی از این ماموریت  به اعضای انجمن ارائه خواهد شد.

تولیدکنندگان در آفریقای جنوبی در تلاشند تا شکاف­های موجود در نیروی انسانی ماهر را برای صنعت پوشش کاهش دهند و با دوره­ های کوتاه­تر و متمرکز­تر در دانشگاه نلسون ماندلا و ایجاد پایگاه داده ای از کسانی که واجد شرایط صنعت هستند، همکاری کنند.

وی گفت: در حال حاضر هیچ اجرا کننده پوشرنگی که از زمان بسته شدن مرکز فدراسیون صنایع ساختمان آفریقای جنوبی از 20 سال پیش آموزش دیده باشد، وجود ندارد.

او در ادامه گفت: این وضعیت بدین صورت است که اعضای ما هر ساله میلیون­ها دلار در زمینه تحقیقات و توسعه محصولات برای تولید بهترین و بادوام­ترین پوشرنگ جهان صرف می­کنند و سپس آن را برای اعمال در اختیار یک اجرا کننده غیر متخصص و نابلد قرار می­دهند.

گزارش­ها توسط Sapma و تحلیل­گران بازار پوشش حاکی از آن است که بیش از 86 درصد از عیوب موجود در پوشرنگ، ناشی از آماده­سازی نامناسب سطح است.

او هم­چنین گفت: متاسفانه این سازنده ­ها هستند که هزینه اشتباهات را پرداخت می­کنند اما ما باید در زمینه رسیدگی به این نواقص نوآورهایی داشته باشیم.

 Sapma  برای آموزش افراد در زمینه پوشش، پیشرو است اما هنوز هم افراد بیکاری وجود دارند که می­توانند وارد یک صنعت تازه تاسیس شده و مهارت­ و تجربه­ های لازم برای کار و اشتغال کامل را کسب کنند و بدین ترتیب مشکل کمبود نیروی کار ماهر را رفع نمایند.

Sapma در حال مذاکره  با سازمان آموزش و پرورش صنایع شیمیایی (CHIETA) است و این بهترین راه برای ارائه آموزش­های مفید و کارآمد به بیکاران و هم­چنین فرصتی برای بدست آوردن تجربه و اشتغال در این صنعت است.

Spence اظهار داشت: زمانی­که بانک مهارتی رشد کند، پیمانکارانی که در گذشته به دلایلی تمایلی برای آموزش کارکنان خود نداشتند، این فرصت را دارند که نیرو­های کار خود را از طریق بانک مهارتی در اختیار بگیرند.

Sapma قبلا درباره بازسازی مهارت­های اجتماعی آفریقای جنوبی(SDL) که با تمرکز بر ارتقاء مهارت­های کارکنان از طریق مهارت­های شناخته شده­ است، ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته Spence شعب مختلف، توان بالقوه ای برای بهره ­برداری در بخش تولید را داشتند.

اگرچه که توافق اولیه بیش­تر بر اساس رابطه بین نیروی کار و بخش­های تجاری بود، ولی برای مدت طولانی کارساز نبود، چرا که دولت از طریق وزارت آموزش عالی، مدیریت جمع ­آوری مالیات را به دست گرفت.

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی

کارشناس ارشد رشته مهندسی رنگ، موسسه پژوهشی علوم . فناوری رنگ و پوشش

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 194ام ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا