اخبار

چاوشی: از اولین سازندگان اکسترودر در ایران بوده ایم

 

علی رضا چاوشی رییس هیات مدیره شرکت البرز ماشین جی و همچنین نخبه برگزیده شانزدهمین جشنواره صنعت، معدن و هنر استان اصفهان با خبرنگار مجله بسپار از شرایط این شرکت گفت.


شرکت از سال 70وارد حوزه پلیمر شده و حدود 25سال است که در این زمینه فعال است. در سال 70 تولید اکسترودرها را آغاز کردیم و می توانیم ادعا کنیم در آن زمان جزء اولین سازندگان اکسترودر در ایران بوده ایم. در سال 1380 توانستیم خط تولید لوله دوجداره در سایز 1000 را در ایران تولید کنیم. این خط در گذشته از کره وارد کشور می شد. همچنین طی سال های 80 تا 82 با یک کارخانه در سلیمانیه عراق در زمینه تولید لوله شراکت نموده و سرانجام با ثبت کمپانی  A.M.J اقدام به ساخت ماشین آلات پلیمری کردیم.


ماشین آلات ساخته شده کمپانیA.M.J  اعم از خط تولید لوله های پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی، دوجداره، کلیه خطوط تولید لوله های آبیاری، پروفیل یو پی وی سی،خط تولید دیوار پوش PVC، کف پوش PVC، مخلوط کن و میکسر و… در 300 شرکت بزرگ ایرانی و بیش از 20 شرکت خارجی عراق، افغانستان، تاجیکستان و ونزوئلا و… در حال تولید است.
در سال های 85 به عنوان اولین سازنده در ایران موفق به ساخت و طراحی خط تولید کامل نوارهای آبیاری قطره ای (tape) در ایران شدیم و در این زمینه به خودکفایی رسیدیم.این امر موجب شد شرکت به عنوان یکی از 700 مخترع حاضر به مصلی تهران دعوت شود و در غرفه رایگان به ارایه دستاوردهای خود بپردازد.

وی در رابطه کاربرد و ویژگی های این محصول گفت: ما در ابتدا آن را بومی سازی کردیم و برای ساخت آن تمامی قطعات را خودمان تولید می کنیم.این امر موجب شد مصرف آب را تقریبا به یک دهم برساند و کیفیت محصول بسیار بهتر شد ضمن اینکه توانایی اینکه  سم و  هرگونه مواد شیمیایی را که بخواهند میتوانند از طریق مخزن و لوله قطره ای وارد محصول نمایندتا از طریق لوله قطره قطره وارد محصول شود. همچنین کیفیت این  محصول از روش از دیم  و غرقابی بهتر است و می توانند برداشت کشت  بسیار بیشتری را داشته باشند.این محصول یکبار مصرف است و وزن هر متر حدودا 11 گرم می باشد که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. در کشور ما آبیاری قطره ای، 20 سال دیر شروع شده و حدود 8 تا 9 سال است که از سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود و بسیاری از کشت ها در حال حاضر به صورت آبیاری قطره است
رییس هیات مدیره  شرکت البرز ماشین  جی درباره خط تولید گفت:یکی از محاسن این خط تولید صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف برق است. سرعت اولین خط ساخت این شرکت  25 متر بر دقیقه بود و پس از تغییراتی توسط کارشناسان این شرکت و اخذ نقطه نظرات و پیشنهادات مشتریان محترم توانستیم  سرعت را به  بیش از 60 متر در دقیقه برسانیم.

قابل ذکر اینکه خط ها کاملا هوشمند هستند و در صورت بروز هر اتفاقی زنگ هشدار به صدا در آمده  و  مشکل توسط اپراتور رفع می شود. قطر و ضخامت ها همگی هوشمند هستند و توسط سنسور و چشم هایی که در آن قرار داده شده کنترل می شوند و این تکنولوژی کاملا بومی شده و با نمونه های خارجی در رقابت است و از لحاظ قیمت تمام شده محصول برای مشتری مقرون به صرفه بوده و از لحاظ قیمت خط تولید هم قابل قیاس با نمونه آلمانی نیست.
بعد از اینکه این خط در ایران جایگاه خود را پیدا نمود متاسفانه محصولات مشابه چینی نیز وارد ایران شد. از سال 85 تا به کنون توانسته ایم  حدود 150 خط  در ایران به فروش رسانیده و حدود 300 تا 400 خط هم از چین وارد ایران شده است که دارای کیفیت لازم نبوده که   گاهی اوقات این لوله  را زیر سوال برده است،چرا که  لوله در زمان  آبیاری می ترکد یا فشار آّب کم و یا زیاد می شود که این امر موجب شده  کاهی اوقات  کشاورزان برای خرید آنها دچار تردید شوند. البته این شرکت واحد جداگانه ای  به موازات واحد خدمات پس از فروش ایجاد تا  به خط هایی که از چین وارد شدند خدمات دهیم و هرگاه دچار مشکل شده اند تولیدکننده را راهنمایی کرده ایم. در واقع حدود 80درصد خط هایی که از چین وارد ایران میشود خدماتشان از  طریق البرز ماشین جی صورت می گیرد.
همچنین اولین صادرکننده آّبیاری قطره ای به عراق می باشیم و به 4 کشور عراق، افغانستان، تاجیکستان و ونزوئلا صادرات داشته ایم که مورد استقبال واقع شده است.
در پایان چاوشی از مشکلات واردات چینی سخن گفت: تمامی کارهای آبیاری قطره ای را انجام میدهیم ولی هیچکس از مسئولان به کار ما اهمیت لازم را  نمی دهند.

افرادی هستند که این خط  را با یک قیمت و با نام دیگری وارد می کنند که باعث شده ما فقط با چینی ها رقابت داشته باشیم و مشکل ما در حال حاضر بر سر اینگونه واردات است. خطی را با قیمت 100 میلیون تومان تولید می کنیم  و به قیمت 120 میلیون تومان می فروشیم ولی کسانی از چین به قیمیت 80 میلیون وارد می کنند به قیمت 100 میلیون می فروشند و ما نمی توانیم با آنها رقابت کنیم با توجه به این که آنها هیچ گونه خدمات و گارانتی ای را هم ارائه نمی دهند.
به عنوان یک شرکت ایرانی خدمات گارانتی به مدت یکسال و  نصب راه اندازی و همچنین دارای گروه کارشناسی برای پاسخگویی به مشکلات مشتریان هستیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا