اخبار

چایناپلاس 2020: راهکارهای پلاستیکی و لاستیکی در تولید محصولات ورزشی و تفریحی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شکی نیست که مواد پلاستیکی و لاستیکی نقش حیاتی در جنبه‌های مختلف دنیای ورزش دارند. از این رو کفش‌های چاپ شده سه‌بعدی و کلاه‌های ایمنی مبتنی بر پلی‌کربنات و محصولاتی از این دست در میان مواردی هستند که در نمایشگاه چایناپلاس 2020 در شانگهای در ماه آوریل (اردیبهشت ماه 99) به نمایش گذاشته می‌شوند.

مواد پلاستیکی و لاستیکی از بسیاری از جنبه‌ها دنیای ورزش و فعالیت‌های تفریحی را در طول سالیان اخیر متحول کرده‌اند و پیشرفت‌های فناوری سبب بهبود ایمنی، راحتی و عملکرد شده و توسعه پایدار را در بخش‌های مختلف ارتقا بخشیده‌اند.

این کاربردها متنوع و گسترده‌اند و محصولاتی مانند توپ‌های ورزشی، کفش و لباس و همچنین کلاه‌های ایمنی، تخته‌های موج‌سواری و سایر تجهیزات ورزشی مانند راکت، عینک محافظ، دوچرخه‌های مسابقه و اسکی را شامل می‌شوند.

برای نمونه تولیدکنندگان و صاحبین کسب‌وکار، سرمایه و تلاش زیادی را صرف تولید کفش‌های ورزشی کردند که در عین عملکرد عالی و طراحی زیبا، بازیافت‌پذیر و به صورت سه بعدی قابل چاپ هستند.

شرکت Wahnu که تولیدکننده و تامین‌کننده مواد شیمیایی در چین است، در همکاری مشترک با شرکت تولیدکننده کفش Peak Sports ، کفش‌های چاپ شده سه بعدی را طراحی کرده است که به صورت کامل از گرمانرم‌های پلی‌یورتانی ساخته شده‌اند. این کفش‌های رنگارنگ با نام The Next به صورتی طراحی شدند که قابل سفارشی‌سازی و بازفت هستند.

شرکت آلمانی Covestro نیز همزمان در حال ورود به این بخش است. این شرکت تامین‌کننده مواد با شرکت طراح کفش چینی Axis Liu همکاری را برای خلق کفش‌های به روز و قابل بازیافت که کاملا از پلی‌یورتان ساخته شدند، آغاز کرده‌است. این دو همکار تجاری همچنین کفش‌های ویژه دو میدانی و بسکتبال را با استفاده از فناوری مواد Covestro تولید کرده‌اند. سایر فعالین این حوزه مانند نایکی و آدیداس نیز در حال پیدا کردن مسیرهایی برای استفاده از زباله‌های پلاستیکی گردآوری شده از اقیانوس‌ها برای تولید کفش و پوشاک ورزشی هستند.

شرکت Alcis که یک استارت‌آپ هندی در حوزه تجهیزات ورزشی است، در حال توسعه خط تولید لباس‌های ورزشی-تفریحی خود از بطری‌های PET بازیافتی است. این شرکت ادعا کرده است که هر تیشرت تولیدشده تقریبا از 8 بطری پلاستیکی بازیافتی ساخته شده که به صورت سرانگشتی در مصرف 27 لیتر آب و نیمی از انرژی مصرفی برای تولید صرفه‌جویی می‌کند و تولید کربن را تا 54% نسبت به لباس‌های تهیه شده از پلی‌استرهای غیربازیافتی کاهش می‌دهد.

سایر موادی که در این حوزه در نمایشگاه چایناپلاس 2020 رونمایی می‌شوند توسط شرکت‌های پیشرو در حوزه تامین مواد برای محصولات نوآور تولید شده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • رزین Surlyn شرکت DuPont که برای تولید لوازم ورزشی ورزش‌های زمستانی مورد استفاده قرار گرفته است.
  • کفپوش‌های پلی‌یورتانی شرکت BASF که برای تولید زمین‌های بازی کودکان و کفپوش‌های باشگاه‌های ورزشی مورد استفاده قرار گرفته است.
  • شرکت Ordu Kayak که با الهام از هنر اوریگامی ژاپنی قایق‌های آبی تاشو و سبک را از جنس پلی‌پروپیلن ساخته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا