اخبار

چرا طرح‌های صنعتی زیر ۲۰ درصد پیشرفت درجا می‌زنند؟/ سهم تحریم ها و نداشتن اهلیت و … چه قدر است؟

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مسائل مربوط به تحریم و تامین نقدینگی را در بالا بودن تعداد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد را موثر دانست و گفت: اما برخی اهلیت نداشتند و فقط می خواستند زمین را نگه دارند تا گران شود که در این زمینه سختگیری‌ها و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

 آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تا پایان سال گذشته ۸۳ هزار و ۳۳۹ طرح در دست اجرا بوده که نزدیک به ۷۸ درصد آن‌ها کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تنها چهار درصد کل طرح‌ها بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.

در پی پیگیری علت این وضعیت از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل بالا بودن تعداد طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۶۰ درصد اظهار کرد: مسائل مربوط به تحریم در این وضعیت تاثیر داشته و برخی بنگاه‌ها نیز دچار مشکلات دیگر از جمله تامین نقدینگی شدند. اما برخی اهلیت نداشتند و فقط می خواستند زمین را نگه دارند تا گران شود.

وی افزود: اخیراً به این مسئله ورود پیدا کردیم، به طوری که زمین افرادی که تاکنون واحد صنعتی نساختند، گرفته می‌شود و در این رابطه سخت گیری‌های انجام خواهد شد. همچنین مشوق‌هایی در نظر گرفتیم که برای مثال به افرادی که از واحد خود بهره برداری کنند تخفیف ارائه می‌شود.

اما رسولیان تاکید کرد که زمین از افرادی که تاکنون نساختند به نظر می‌رسد صاحب آن توان ساخت بنگاه ندارد، پس گرفته می‌شود و پول آن نیز مطابق همان قیمت زمین که مثلا ۱۰ سال پیش زمین را خریده پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف از واگذاری زمین ایجاد واحد تولیدی است، اظهار کرد: منابع دولت برای توسعه صنعت هزینه می‌شود و باید بر این فرآیند نظارت شود. گفتنی است که ساخت شهرکها و نواحی صنعتی از سال ۱۳۶۲ آغاز شده و در این مدت ۸۲۸ شهرک ۴۸ هزار و ۶۰۰ صنعتی در این مدت ایجاد شده است.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا