اخباراخبار ویژهاقتصاد و مدیریت

آینده برندها/ چرا لوگوهای متحرک اهمیت زیادی پیدا کرده اند؟

بسپار/ایران پلیمر سال ۲۰۲۲ رو به اتمام است و خیلی از کارآفرینان، طراحان گرافیک یا افرادی که شخصا به ارتقای برندشان در رسانه‌‌های اجتماعی یا متاورس علاقه دارند، برنامه‌‌ریزی برای آینده را شروع کرده‌‌اند.

موضوع قطعی این است که برای تمرکز بر برندسازی دقیق و جالب توجه، الان زمان مهمی است.

مخاطب شما – هم در دنیای مجازی و هم در زندگی واقعی – باید شما را بشناسد و بداند که هستید.

به عنوان یک کارآفرین سریالی و فردی باتجربه در برندسازی، رویدادها و به‌‌روزرسانی‌‌های مداوم در یکی از مهم‌ترین بخش‌‌های برندسازی تصویری، برای من خیلی جالب است: یعنی طراحی لوگو.

بخش سخت ماجرا این است که رویدادهای این‌چنینی خیلی زیادند و نیمی از مواقع، با هم تناقض دارند.

بنابراین، وقتی قرار است مهم‌ترین رویداد را مورد توجه قرار دهید، به سختی می‌توان وارد جزئیات شد.  وقتی رویدادها را بررسی می‌‌کنیم تا ببینیم مهم‌ترین اتفاق بعدی چیست، چند فاکتور را باید در نظر بگیریم:

این رویداد چگونه با دنیای مدرن مجازی‌محور ما ارتباط پیدا می‌کند؟

چقدر احتمال دارد که این رویداد، دوام داشته باشد؟

این رویداد چقدر سازگارپذیر است؟ آیا برای هر نوع یا اندازه کسب و کار مناسب است؟

آیا این رویداد فرصت‌‌های برندسازی دقیق و ماندگاری ارائه می‌کند؟ بعد از مرور لیستی از اتفاق‌‌های احتمالی سال آینده، پاسخ خودم را پیدا کردم: اتفاق بزرگ بعدی در طراحی لوگو، احتمالا لوگوهای متحرک خواهد بود.

لوگوهای متحرک، طراحی‌‌های متحرکی هستند که می‌توانند در دو یا چند تکرار تغییر کنند و به مخاطب این امکان را می‌دهند که در هر تغییری جزئیات را ببیند.

به لوگوهای متحرک، لوگوهای انیمیشنی یا دینامیک هم گفته می‌شود. من ترجیح می‌‌دهم از اصطلاح لوگوی متحرک استفاده کنم، چون حس می‌‌کنم این سبک کار را دقیق‌‌تر منعکس می‌کند. لوگوی انیمیشنی کمی کارتونی به نظر می‌رسد و لوگوی دینامیک هم مثل نوعی ارزیابی شخصی است.

اگر بخواهم مثال بزنم، لوگوی متحرک نتفلیکس گزینه خوبی است که یک N متحرک را همراه با یک لوگوی صوتی نشان می‌دهد و این صدا به گوش شما می‌‌گوید که چه اپلیکیشنی را باز کرده‌‌اید. لوگوی شرکت والت دیزنی که فضای دراماتیک قصر سیندرلا را نشان می‌دهد، یک مثال مشهور دیگر است.

هر دو این مثال‌‌ها، شرکت‌های رسانه‌‌ای بودند. لوگوهای متحرک گزینه‌‌‌‌ای عالی برای شرکت‌های رسانه‌‌ای هستند و فرصتی تضمین‌‌شده برای نشان دادن هدف آنها محسوب می‌‌شوند.

اما هر دو این شرکت‌ها، همچنان لوگوهای ثابت قدیمی خود را هم دارند که برای سازگار‌‌پذیری طراحی الزامی است. شما نمی‌توانید لوگوی متحرک را در روزنامه یا مجله به نمایش بگذارید.

این لوگوها در تلویزیون، وب‌سایت‌‌ها، صفحات گوشی هوشمند، پلتفرم‌‌های رسانه‌‌های اجتماعی، ایمیل، بیلبوردها یا هر جای دیگری که برای پخش تصاویر ویدئویی تبلیغات و برندسازی مناسب است، قابل نمایش هستند.

حتی به‌‌تازگی روی برخی اتوبوس‌‌ها تبلیغات ویدئویی پخش می‌شود. به همین دلیل است که می‌‌گوییم این روزها طراحی لوگوی متحرک برای هر نوع کسب‌وکاری، کاربردپذیرتر از گذشته است.

 چرا لوگوی متحرک اهمیت زیادی دارد؟

یک لوگوی متحرک، برای هر نوع کسب و کار یا فردی که حضور مجازی دارد، انتخابی عالی است. در چند سال گذشته که پاندمی کرونا خیلی‌‌ها را خانه‌‌نشین کرده بود، تاکید بر دنیای مجازی از هر جهت بیشتر شد.

نوآوری‌‌هایی مثل متاورس، بر نحوه ارتباط برقرار کردن ما، انجام کسب و کار و کلا زندگی ما اثر می‌‌گذارند. لوگوهای متحرک، برای برندسازی در پلتفرم‌‌های مجازی ایده‌‌آلند و به شرکت‌ها و افراد امکان می‌دهند وضوح و ماندگاری برندسازی آنها را به حداکثر برسانند.

می‌توان گفت بزرگ‌ترین مزیت طراحی متحرک، تغییرپذیری و تطبیق‌‌پذیری است. آیا به لوگوی ترکیبی علاقه دارید، اما در ضمن می‌‌خواهید فضا را هم حفظ کنید؟  لوگوی متحرکی که ابتدا مبتنی بر آیکون‌‌گرافی (استفاده از طیف خاصی از تم‌‌ها و نمادها برای انتقال معنای خاص) باشد و سپس به تایپوگرافی (هنر چیدمان حروف و متن برای ساخت تصویری معنادار) تبدیل شود، دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید.

یک لوگوی ساده دارید و می‌‌خواهید فاکتور توجه‌‌برانگیز بودن آن را تقویت کنید؟ حرکت سریع توجه را جلب می‌کند و تغییرات غیرمنتظره، علاقه مخاطب را برمی‌‌انگیزد.

لوگوهای متحرک می‌توانند با هر نوع سبک طراحی لوگو سازگار شوند که یکی دیگر از مزیت‌‌های مهم آنها محسوب می‌شود. ممکن است برای یک شرکت، لوگوی علامت‌‌دار ساده و سنتی بخواهیم و برای شرکتی دیگر لوگویی شلوغ، منحصر به فرد و نمادین.

وقتی لوگوی متحرک داشته باشید، می‌توانید هر دو نوع طراحی را از نظر سازگارپذیری و ماندگاری در ذهن، در دنیای مجازی بهبود بخشید.

نگاهی به آینده
پیش‌بینی دقیق میزان تاثیری که طراحی لوگوی متحرک بر شرکت‌ها و کسب و کارها در سال ۲۰۲۳ و بعد از آن خواهد داشت، غیرممکن است.

چقدر قرار است از آن استقبال شود؟ دقیقا چگونه قرار است مورد استفاده قرار بگیرد؟

اما بررسی ارزشی که تصاویر متحرک در تبلیغات دارند و مقایسه آمار و ارقام برای پیش‌بینی نقش مهم این تصاویر در برندسازی و دنیای طراحی، سخت نیست. در آمریکا، ۸۳‌درصد کاربران اینترنت از محتوای ویدئو آنلاین استفاده می‌کنند. به‌علاوه، آمارها نشان می‌دهد بازدیدکننده‌‌ها ۹۵‌درصد پیام‌‌های ویدئویی را در مقایسه با پیام‌‌های خواندنی، نگه می‌‌دارند.

می‌توانم دنیایی را تصور کنم که در آن ویدئو کلیپ‌‌ها جای طراحی‌‌های لوگوی سنتی را خواهند گرفت و روح یک برند را در حرکتی دینامیک و چشم‌‌نواز خلاصه خواهند کرد. اما آیا فیلم‌‌های کوتاه، در نهایت روش‌های قدیمی طراحی گرافیک را تحت‌‌الشعاع قرار خواهند داد؟ یا طراحان گرافیک همچنان مثل سابق خود را تطبیق می‌دهند و صرفا جنبه‌‌هایی از این اتفاق بزرگ در طراحی لوگو را به کار خواهند گرفت و لوگوهای ثابت یا متحرک با نسخه‌‌ای که به طور خاص برای انیمیشن طراحی شده، تولید خواهند کرد؟

این یک دنیای کاملا جدید است که شناخت آن هیجان‌‌انگیز خواهد بود.

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا