اخبار

چسب زخمی که بدون درد از پوست جدا می شود

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر جدا شدن چسب زخم از روی پوست، معمولا بسیار دردناک است. این مساله به دلیل قدرت چسبندگی این محصولات به پوست است. اما با ایجاد فناوری های جدید، دیگر جدا شدن چسب زخم  ایجاد درد نخواهد کرد.

محققان یک دانشگاه در چین موفق به تولید چسب زخمی شده اند که به راحتی به سطوح خیس و بافت های زنده چسبیده و به راحتی با اعمال طول موج خاصی از نور از سطوح بدون ایجاد هرگونه دردی جدا می شود.

این چسب می تواند به خوبی به سطح پوست انسان به منظور مراقبت و یا رسانش دارویی خاص چسبیده و در زمان مقرر بدون ایجاد هرگونه درد جدا شود. مقاله ی مربوط به این پروژه ی تحقیقاتی حائز اهمیت در مجله ی Advanced Materials به چاپ رسیده است.

ایجاد چسبندگی قوی معمولا به ایجاد پیوندهای کووالانسی، برهم کنش های فیزیکی و یا تلفیقی از هردو نیاز دارد. چسبندگی های ایجاد شده از طریق پیوند کووالانسی به سختی از زیرآیند جدا می شود. این درحالی است که ایجاد چسبندگی از طریق برهم کنش فیزیکی نیز به حلال نیاز داشته که فرایندی زمان بر بوده و برای محیط زیست مضر است. روش معرفی شده در این تحقیق برای جدایش چسب زخم با استفاده از نور بوده و کاملا ساده و بدون درد خواهد بود.

در تولید این چسب از یک بسپار محلول در آب استفاده شده است. زنجیرهای این بسپار بین دو ماده ی غیر چسبنده قرار گرفته است. ساختار این چسب را می توان به مربایی که بین دو لایه نان قرار دارد، مشابه دانست. این دو ماده ی غیر چسبنده به خودی خود به یکدیگر متصل نمی شوند. اما زنجیرهای بسپار با ایجاد یک شبکه بین دو این دو ماده چسبندگی ایجاد می کنند. این پدیده با عنوان گره خوردگی های سطحی شناخته می شود. این ساختار با قرارگیری در معرض نور UV حل شده و دو سطح را از یکدیگر جدا می کند. بدون اعمال نور UV این دو هیدروژل به سختی به یکدیگر متصل بوده و به راحتی از یکدیگر جدا نمی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا