اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چشم‌انداز آینده صنعت تزریق پلاستیک جهان

بسپار/ ایران پلیمر شرکت ایزومی (Yizumi)، تولیدکننده شناخته شده دستگاه‎های تزریق پلاستیک، لاستیک و  ریخته گری تحت فشار (die cast)، اخیراً میزبان رویدادی شگفت‌انگیز با عنوان “Yizumi Connect 2023” بود که با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی صنعت‎گران و دنبال‌کنندگان اخبار صنعت پلاستیک در سراسر جهان مواجه شد. ایزومی در این رویداد از چشم ‎انداز، اهداف راهبردی و فناوری‌های پیشرفته خود رونمایی کرد و بار دیگر تعهد خود به نوآوری را به نمایش گذاشت. سطح فناوری نمایش داده شده در این رویداد گویای این است که ایزومی در آستانه دوره جدیدی از توسعه قرار گرفته و بنا دارد در کمتر از یک دهه، جایگاهی مستحکم در میان 5 برند برتر سازنده دستگاه تزریق پلاستیک در بازار بین‌المللی را تصاحب کند.

این رویداد در آستانه بیستمین سالگرد تأسیس شرکت ایزومی برگزار شد و عبارت “Think Tech Forward” به عنوان شعار جدید این شرکت، گویای اهمیت ویژه‎ای است که ایزومی برای پیشبرد اهداف جاه‎طلبانه خود از طریق ارتقای فناوری قائل است. هم‎چنین در این رویداد برای نخستین بار از لوگوی جدید Yizumi رونمایی شد که به گونه‎ای طراحی شده است تا پختگی و بلوغ ایزومی نشان دهد.

 

گردهمایی جهانی رهبران صنعت پلاستیک

 

رویداد “Yizumi Connect 2023” علاوه بر نمایندگان Yizumi، رهبران صنعت و محققان برجسته علمی از گوشه و کنار جهان را جذب کرد و فرصتی استثنایی برای آشنایی با آخرین روندهای فناوری، تبادلات فنی و فرصت همکاری‎های تخصصی ثمربخش را فراهم آورد. حضور مشتریان مشهور دستگاه­های تزریق پلاستیک ایزومی مانند کمپانی Haier، MAGNETI MARELLI و خودروسازی های B.Y.D و Changan اهمیت ویژه این رویداد برای فعالان صنعت به‌ویژه صنعت تزریق پلاستیک را نشان می‌دهد. گروهی از صنعتگران نخبه ایرانی نیز از این رویداد بازدید کرده و در جریان آخرین پیشرفت‌های ایزومی قرار گرفتند که می‌تواند در راستای همگام شدن صنعت تولید پلاستیک ایران با استانداردهای جهانی مفید واقع شود.

نخستین روز این رویداد با ثبت تصویری از حضور همه عوامل و نمایندگان داخلی و خارجی ایزومی آغاز گردید که نمایانگر وحدت و دیدگاه مشترک شبکه جهانی Yizumi است. شرکت‌کنندگان سپس در یک گردهمایی تخصصی و بسیار جذاب که با دقت توسط Yizumi سازماندهی شده بود حضور یافتند. مهم ترین هدف این گردهمایی به اشتراک گذاری دانش و ارائه درک عمیق‌تری از آخرین پیشرفت‌ها و فناوری‌های ایزومی به نمایندگان این شرکت بود تا با درک بهتر نیاز مشتریان و پیشنهاد بهترین راهکارها، خدمت رسانی موثرتری را به انجام برسانند.

 

سفری جذاب در کارخانه هوشمند Yizumi

 

در دومین روز رویداد ایزومی کانکت 2023، بیش از 2000 بازدیدکننده توری جذاب برای بازدید از کارخانه هوشمند Yizumi در پارک فناوری شهر فوشان را آغاز کردند. خط تولید هوشمند و رباتیک دستگاه‎های تزریق پلاستیک ایزومی حاکی از این واقعیت بود که ایزومی همپای تولیدکنندگان اروپایی مشغول فعالیت است. این کارخانه هر 15 دقیقه، یک دستگاه تزریق پلاستیک در بازه تناژ 60 تا 400 تن تولید می‌کند و تنها یکی از مجموعه کارخانه‌های تولید دستگاه‌های تزریق پلاستیک ایزومی است که در کشورهای چین، آلمان، هند و ایالات متحده امریکا، برزیل و ویتنام مستقر شده‌اند. بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و سیستم‌های کنترل کیفیت، گواهی بر تعهد Yizumi به ارائه ماشین‌های باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی است.

شگفتی‌های فناوری و معجزه تولید ناب

کارخانه هوشمند ایزومی، کلکسیونی از نوآوری، اتوماسیون و فناوری‎های پیشرفته به شمار می‌رود. تعداد پرشماری ارابه خودران (AGV)، دستگاه‎های در حال تولید را مرحله به مرحله در طول خط مونتاژ حمل می‌کنند. از سوی دیگر یک سامانه انبارش کاملاً خودکار و رباتیک، وظیفه ذخیره‌سازی و بازیابی یکپارچه قطعات و مواد اولیه را به دقیق‎ترین شکل ممکن انجام می‌دهد. اجزاء و قطعات دستگاه‎های تزریق پلاستیک در خط تولید، توسط نظام‎های کنترل کیفیت پیشرفته به دقت بررسی می‌شوند تا محصولاتی با بالاترین کیفیت تولید شوند. تمامی این سامانه‎ها از ارابه‎های خودران گرفته تا سامانه خودکار انبارش و نظام‎های کنترل کیفیت توسط یک سامانه یکپارچه رایانه‎ای و هوشمند مدیریت می‎شوند.

مراحل حساس مونتاژ دستگاه، مانند مونتاژ تایبار (tie bar) بر روی واحد گیره با کمک بازوهای رباتیک که نشان از دقت بالای ماشین‎کاری قطعات گیره دارد و با کمترین نیاز به نیروی انسانی به انجام می‌رسند که گویای تلاش بی‎وقفه ایزومی برای حداکثر به‌کارگیری از اتوماسیون است.

یکی از نکات برجسته در مورد این کارخانه هوشمند این است که با وجود ظرفیت خروجی چشمگیر  30000  دستگاه در سال در کلیه کارخانه‌های ایزومی، این کارخانه تنها از 270 نفر پرسنل استفاده می‌کند که تنها به یاری استفاده گسترده از اتوماسیون امکان‎پذیر شده است. ادغام یکپارچه اتوماسیون در سراسر فرایند تولید و پذیرش آخرین روندهای تولید و پیاده‌سازی اصول تولید ناب، Yizumi را به یک پیشگام در صنعت تولید ماشین آلات تزریق پلاستیک در چین تبدیل نموده است که استانداردهای جدیدی را برای کارایی و بهره‎وری تعیین می کند.

 

ثبت رکوردهای جدید و افق دید جهانی

Yizumi در حال حاضر به رکوردهای قابل توجهی در زمینه ساخت دستگاه‎های تزریق پلاستیک فوق سنگین در سطح جهان دست یافته است که ساخت سنگین‎ترین دستگاه تزریق پلاستیک جهان با نیروی گیره 8500 تن نقطه عطف آنها است. این شرکت  همچنین با تولید یک دستگاه ریخته گری تحت فشار(دایکست) محفظه گرم 9000 تنی، رکورد بزرگ‌ترین دستگاه ریخته گری تحت فشار ساخته شده در کشور چین و دنیا را به نام خود کرده است. رونمایی از این دستگاه غول‎آسا در حاشیه رویداد “Yizumi Connect 2023” موجب حیرت بازدیدکنندگان گردید. شرکتYizumi با برنامه‌های بلندپروازانه برای ساخت دستگاه‎های تزریق پلاستیک و ریخته گری 12000 و 20000 تنی قصد دارد رکوردهای جهانی جدیدی را به نام خود ثبت کند و جایگاه خود را در بین پنج برند برتر جهانی دستگاه‎های تزریق پلاستیک و سه برند برتر جهانی دستگاه‎های ریخته گری تحت فشار محکم کند.

نمایش فناوری‎های پیشرفته و بیش از 30 پروژه کلید در دست

نقطه اوج رویداد “Yizumi Connect 2023” نمایشگاه الهام‌بخشی به وسعت 10000 متر مربع و شامل بیش از 30 راه حل نوآورانه کلید در دست برای تولید محصولات پلاستیکی مختلف اعم از قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، قطعات صنعتی و ظروف بسته‌بندی بود که شرکت‌کنندگان را تحت تأثیر قرار داد.

نکته‎ای که ایزومی را از سایر رقبای چینی خود متمایز می‎سازد این است که تلاش این شرکت تنها به ساخت دستگاه تزریق پلاستیک کاربرد عمومی محدود نمی‌شود، بلکه علاوه بر آن خود را به ارائه راه‎حل‎های کلید در دست متعهد نموده است. این بار نیز ایزومی ثابت کرد که به عنوان یکی از رهبران جهانی در صنعت تولید ماشین‎آلات تولید پلاستیک، دارای تخصص و دانشی وسیع در ارائه راه‎حل‎های جامع و کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای همیشه در حال تحول مشتریان خود است.

اغلب تجهیزات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه به صورت خط تولید کاملاً خودکار و مجهز به ربات و سامانه‎های کنترلی پیشرفته بودند. این خطوط تولید با بهره‎گیری از انواع سامانه‎های رباتیک و هوشمندسازی تمامی مراحل تولید محصول، مانند جابه‌جایی مواد، مونتاژ قطعات و کنترل کیفیت را به صورت کاملاً خودکار انجام می‎دهند. از جمله مزایای چنین راه‎حل‎هایی می‎توان به کارایی بهبود یافته، کاهش هزینه‎های نیروی کار و افزایش کیفیت محصول و تکرارپذیری در تولید را اشاره کرد.

نمونه قابل توجه دیگری که در این نمایشگاه مشهود بود رویکرد ایزومی بر یکپارچه‎سازی فرایند تولید است که با این رویکرد دستگاه‎های تزریق پلاستیک پیشرفته با فناوری کنترل هوشمند ترکیب شده و امکان هماهنگ‎سازی کل فرایند تولید میسر می‎شود. اتخاذ این رویکرد از آماده‎سازی مواد اولیه گرفته تا بستن قالب و کنترل چرخه تولید، باعث بهینه‎سازی کارایی و کاهش زمان توقف تولید می‎شود و همچنین زمان چرخه کوتاه‌تر و افزایش بهره‎وری را به همراه دارد.

Yizumi هم‎ چنین چندین راه حل کلید در دست خود را برای تزریق چندجزئی به نمایش گذاشت که قادر به تولید محصولات پیچیده با مواد و رنگ‎های مختلف بود. نتیجه محصولاتی با کیفیت بالا، دارای ویژگی‎های مکانیکی و اپتیک استثنایی و از نظر بصری زیبا بود که الزامات سخت‌گیرانه دنیای امروز به‌ویژه در صنعت خودروسازی را برآورده می‎سازند.

علاوه بر این، Yizumi راه حل‎های کلید در دست خود برای دیجیتالی سازی، با استقبال از پیشرفت‌های Industry 4.0 و ترکیب حسگرهای هوشمند، تجزیه و تحلیل داده‎های آنی و اتصال مبتنی بر فضای ابری را نیز به نمایش گذاشت. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده، برنامه‌های تولید بهینه‌سازی شده و کارایی عملیاتی ارتقا یافته از دیگر ویژگی‎های خطوط تولید یکپارچه ایزومی در این نمایشگاه بودند.

گزیده ای از فناوری های ایزومی در YIZUMI Connect 2023

 

فناوری تزریق مستقیم الیاف (DirectPro): این فرایند برای تولید محصولات پلاستیکی تقویت شده با الیاف بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد و ویژگی اصلی آن حذف مرحله تهیه آمیزه است. دستگاه تزریق در این فرایند با پلاستیک گرمانرم و الیاف شیشه یا کربن به صورت پیوسته تغذیه می‌شود. الیاف به کار رفته در هنگام اختلاط با پلاستیک به طول 5 تا 100 میلیمتر برش می‌خورد که این طول بلند خواص مکانیکی بهبود یافته­ای مانند افزایش استحکام، سفتی و مقاومت در برابر ضربه را در مقایسه با کامپوزیت‌های سنتی تقویت شده با الیاف کوتاه فراهم می‎ کند.

این گزارش توسط گروه رسانه ای بسپار با همکاری شرکت NBM نمایندگی ایزومی در ایران تهیه شده است. 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گزارش را در شماره 249 ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا