اخبار

چقدر در معرض نور خورشید برای جذب ویتامین D بمانیم؟/ جوهرهای پوشیدنی برای تشخیص آستانه نیاز

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  ویتامین Dیکی از مهم ترین ویتامین ها در بدن محسوب می شود و یکی از مهم ترین راه های جذب آن قرار گیری در معرض تابش نور خورشید است. اما سوال اینجاست که چقدر در معرض نور خورشید بمانیم تا دچار آسیب های پوستی ناشی از UV خورشید نشویم؟ برای پاسخ به این سوال اول باید درجه ی رنگ پوستی به خوبی مشخص شود.

دانشمندان موسسه تحقیقاتی RMIT یک جوهر فعال ماورابنفش ساخته اند که زمانی که در معرض اشعه های مختلف UV قرار می گیرد تغییر رنگ می دهد و البته می تواند چاپ و پوشیده شود. این جوهر می تواند به عنوان دست بندهای یکبار مصرف چاپ شده و پس از مصرف دور انداخته شود. به گفته ی محقق اصلی این طرح، استفاده از این دستبندها می تواند به انسان ها کمک کند تا اندازه گیری ساده و دقیقی از ارتعاشات بدنی خود در طول روز داشته باشند.

این پروژه طی یک تلاش شخصی، پروفسور Bansal را به این طریق رهنمون ساخت. این پروژه کمک می کند تا حسگرهایی با قابلیت تغییر رنگ در شش نوع مختلف تولید شده و تغییرات رنگ های پوست انسان را منعکس نماید.

بدن انسان برای تامین ویتامین D نیاز دارد تا در معرض نور خورشید قرار گیرد. از طرفی، قرارگیری مداوم در معرض نور خورشید ممکن است صدماتی را به بدن انسان وارد نماید. این صدمات ممکن است سوختگی پوستی در اثر تابش نور خورشید، ایجاد سرطان های پوستی، کوری، کک و مک و ایجاد آثار پیرشدگی باشد. اینکه هر انسانی چقدر به تابش خورشید نیاز دارد، فرد به فرد متفاوت است. این دستبندها می تواند آستانه ی نیاز بدن به نور خورشید را مشخص کند. در حال حاضر تنها روش مدیریت میزان تابش خورشید با استفاده از شاخص UV ممکن است.

پوست های نوع ۱ تنها قادرند یک پنجم پوست های نوع ۲ که تیره تر هستند تابش UV را تحمل کنند. تابش بیش از حد می تواند صدماتی را باعث شود. این درحالی است پوست های تیره تر می توانند مدت زمان طولانی تری را در معرض نور خورشید و تابش UV قرار گرفته تا مقدار مشخصی از ویتامین D را جذب نمایند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا