اقتصاد و مدیریت

چند درصد از وقت خود را صرف امور پیش پاافتاده می کنید؟

شاید برای شما هم پیش آمده است که با وجود کار زیاد و انجام فعالیت‌های متعدد باز هم وقت کم آورده‌اید و به خیلی از کارهایتان نرسیده‌اید و همین مساله موجب آزرده خاطر شدن شما شده است. به عقیده بسیاری از بزرگان مدیریت زمان، این مشکل ریشه در پرداختن بیش از حد به مسائل خرد و کوچک دارد که افراد را از مسائل کلان و بلندمدت بازمی‌دارد. پس بدانید که اگر جزو کسانی هستید که تا ۸۰ درصد وقتشان را صرف امور پیش پا افتاده و روزمره کاری‌شان می‌کنند، خودتان را از پیشرفت‌های بزرگ دور کرده و می‌کنید، چرا که در این حالت این شما نیستید که وقتتان را مدیریت می‌کنید بلکه این وقت و سایر عوامل هستند که شما را مدیریت می‌کنند. برای اجتناب از این وضعیت توصیه می‌شود به‌طور پیوسته در مورد چگونگی مدیریت زمان و استفاده بهینه از زمان و ساعات کاری‌تان مطالعه کنید و یاد بگیرید.
 

* اگر مواظب سلامتی‌تان نباشید او هم مواظب شما نخواهد بود

بعضی‌ها فکر می‌کنند جدی کار کردن به معنای فراموش کردن همه چیز و خود را وقف شغل کردن است و در این میان آنچه را که در اغلب موارد قربانی می‌کنند سلامتشان است. اصل تقویت احساس شادی در محل کار به ما حکم می‌کند که توجه به سلامت جسم و روان، تغذیه مناسب و ورزش کردن از مهم‌ترین اولویت‌های کاری هر کارمند و مدیری محسوب می‌شود، چرا که تا جسم و روح یک فرد سلامت و آماده کار نباشد توقع بهره‌وری و بازدهی بالا داشتن از او بیهوده و گاه محال است. کارمندی که به سلامتی‌اش بی‌اعتناست خود را در معرض انواع بیماری‌ها و اختلالاتی قرار می‌دهد که تا حد بسیار زیادی توانمندی و بازدهی کاری او را کاهش می‌دهند و مهم‌تر از آن اینکه احساس شادی و مثبت بودن را از او سلب می‌کند. پس اگر می‌خواهید به شادکاری برسید حتما به‌طور مرتب وضعیت سلامتی‌تان را کنترل کنید.

* اگر نمی‌توانید عاشق کارتان شوید، طلاقش دهید

یکی از پیش‌نیازهای اصلی و کلیدی موفقیت در هر کاری این است که عاشق آن کار باشید و آن را با کمال میل انجام دهید. البته در این میان نباید خیلی ایده‌آل‌گرایانه و آرمانی برخورد کرد و برای عاشق کاری شدن به دنبال فراهم بودن تمام جنبه‌های آن بود بلکه کافی است برخی از جنبه‌های یک کار را مطلوب و جذاب یافت پس از آن است که دلبستگی به‌کار به تدریج پدیدار خواهد شد. پس از عاشق کار شدن است که پیشرفت‌های خیره‌کننده و بزرگ انتظارتان را خواهند کشید و بسیاری از غیرممکن‌ها را برای شما امکان‌پذیر خواهد ساخت. کسانی که عاشق کارشان هستند هیچ‌گاه از کار کردن خسته نمی‌شوند، چراکه آن را نه به‌عنوان کار و وظیفه و عامل کسب درآمد و امرار معاش بلکه به‌عنوان ابزاری برای اثبات توانایی‌ها و استعدادهای درونی و هویدا ساختن گوهر درونی خود در نظر می‌گیرند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا