اخبار

چند درصد وزن و ارزش یک خودرو پلیمری است؟

بسپار/ ایران پلیمر نقش و اهمیت صنعت خودرو سازی ایران و وابستگی آن به صنعت قطعه سازی امر پوشیده و پیچیده ای نیست. ایران در سال 2016 با تولید بیش از نیم میلیون خودرو در نیمه نخست سال میلادی 2016 به عنوان بیستمین خودروساز جهان شناخته شد. همچنین ایران با سرانه ­­ی مالکیت خودرو در شهر تهران حدود 376 خودرو به ازای هر 1000 نفر در رتبه 61 بین 138 کشور جهان به لحاظ بیشترین سرانه مالکیت خودرو قرار دارد. در ابتدای سال جاری ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد.

 

قطعات پلیمری خودرو

در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات یک خودرو از پلیمرها تشکیل شده است که 15 تا 20 درصد وزن خودرو را تشکیل می­دهد. بهره گیری از این قطعات در صنعت خودرو به سبب ویژگی خاص مواد پلیمری در کنار سایر مزیت های این مواد نو، ضمن کاهش وزن خودرو در کم شدن مصرف سوخت وسایل نقلیه نیز بسیار موثر است. این امر علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، حفظ منابع انرژی و محیط زیست را به طور موثری به همراه دارد. یکی از جنبه های مورد توجه محققان در به کارگیری مواد پلیمری در صنعت خودرو، مساله بازیافت است. همچنین مقاومت در برابر خوردگی و شرایط محیطی مختلف، محبوبیت استفاده از پلیمر در این صنعت را بالا برده است.

پلیمرها در قسمت­های گوناگون خودرو از جمله صندلی، نمد، موکت، داشبورد، بخاری، سقف کاذب، تودری­ها، تایر، عایق­ها، واشرها، چسب­ها، بستها، اتصالات، ضربه گیرها، روکش سیم­ها، قطعات الکتریکی، قطعات تزیینی، سپر، قطعات داخل موتور و غیره قابلیت استفاده دارند و انتظار می­رود در آینده بسیاری دیگر از قسمت­های فلزی خودرو با قطعات پلیمری جایگزین شوند.

در ابتدای سال 96، خبرهای خوشی از صنعت خودرو سازی و قطعه سازی ایران به گوش می­رسید و انتظار می­رفت فصل جدید و بهتری برای این بخش از صنعت، رقم بخورد. امضای تفاهم نامه ­های مختلف برای همکاری خودروسازان بنام جهانی در ایران و تفاهم نامه پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اتحادیه پلاستیک و کائوچوی فرانسه در جهت انتقال دانش فنی از جمله این خبر­ها بود که با خروج امریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم ها، مشکلات ارزی و بین المللی نیمه کاره رها شد و ناتمام ماند.

گرانول معصوم مدعی شد نوعی گرانول ضد خش داشبود را برای اولین بار در جهان عرضه کرده است. پارسا پلیمر شریف قدم­های بزرگی را در پلیمری کردن قطعات خودرویی برداشت و علاوه بر تزیینات خارجی، داشبود و رودری بر پایه‌ی پلاستیک‌های گرمانرم و به ویژه پلی‌پروپیلن، قطعات پلیمری مجاور موتور را نیز به سبد محصولات خود افزود. شرکت اورند پیشرو مجموعه­ ای از قطعات پلیمری خودرو همچون باک، کنیستر، لوله سوخت و دیگر قطعات  نگهداری و انتقال سوخت خودروهای سواری را به بازار عرضه کرد. همچنین بسیاری از قطعات مانند ترمز ABS داخلی سازی شد و ده ها نوآوری داخلی دیگر.
اما جالب است بدانید متاسفانه در مدت 25 سالی که از زمان تولید پراید در داخل کشور می­گذرد، نتوانسته­ایم این خودرو را به صورت 100 درصد داخلی سازی کنیم و میزان قطعات تولید داخل آن 87 درصد است!

 

در صنعت  قطعه سازی چه می ­گذرد؟

این روزها حال صنعت قطعه سازی ایران خوب نیست، مثل خیلی از دیگر بخش های صنعت کشور. یکی از دلایل کاهش تولید خودرو در سال جاری به کمبود قطعه و گرانی آن ربط داده می شود. به گونه ای که بسیاری دست به احتکار قطعات خودرویی زدند که به افزایش قیمت خودروها نیز دامن زد. طبق اظهارات محمدرضا نجفی‌ منش رییس انجمن قطعه سازان، بیش از 80 درصد قطعات نصب شده بر روی خودرو‌های ایرانی تولید داخل است بنابراین افزایش قیمت‌ در قطعات به نوسانات قیمتی در داخل بستگی دارد نه نوسانات ارزی.

وی با اشاره به آمار اعلام شده از تغییرات قیمتی بین سال‌های 95 تا 97 گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها بین سال‌های 95 تا 97، تقریبا دو برابر شده است به عبارتی قیمت مس از  16000 تومان به 29000 تومان، پلیمر آلیاژی از 4990 تومان به 8000، کائوچو از 3600 تومان به 6500 تومان، کائوچو طبیعی از 4200 به 8500، سرب از 6900 تومان به 11500 تومان، فولاد آلیاژی از 2200 به 3800، آلومینیوم از  5900 تومان به 10500 تومان، تغییر کرده است. به طور میانگین در این سال‌ها 73 درصد رشد قیمتی داشتیم.

همچنین آرش محبی دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی هم معتقد است: در شرایطی که قطعه سازان دچار مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش هستند، بدهی خودروسازان به قطعه سازان از مرز ۱۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده و به نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در چند ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته قیمت مواد اولیه صنعت قطعه سازی رشد حدودا سه برابری داشته است. در حالیکه به دلیل عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ تورم، نقدینگی این واحدها را به حدود یک سوم کاهش داده است. میزان تولید قطعه سازان ۵۰ درصد کاهش داشته است و در صورت ادامه وضع موجود در آینده نزدیک صنعت قطعه سازی در کشور تعطیل خواهد شد.

شقایق طهرانی

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 194ام ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا