اخبار

چهارمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند روز گذشته به کار خود پایان داد/ صادرات راهکار بقای صنعت مستربچ و کامپاند در سال آینده

بسپار/ ایران پلیمر چهارمین کنفرانس مستربچ و کامپاند که به همت انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند برگزار می شود، پس از سه روز به کار خود پایان داد. آنچه در بخش ویژه ای نیز به آن پرداخته شد، اهمیت موضوع صادرات با توجه به ظرفیت های این صنعت و فاصله آن با میزان مصرف در داخل کشور بود. صادرات به عنوان راهی برای بقای این صنعت در سال آینده معرفی شد. 

روز گذشته علیرضا پاکدل عضو انجمن تولید کنندگان مستربچ و کامپاند ایران در مقاله ای به بررسی چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری در صنغت مستربچ و کامپاند پرداخت.
وی در ابتدای صحبت های خود به ارایه آماری در خصوص وضعیت و ظرفیت های موجود صنعت براساس آمار اعلام شده وزارت صنعت پرداخت که بر اساس این آمار کل ظرفیت اسمی 3006274 تن در سال تولید کشور است که به طور جزئی گرانول با 610/827 تن حدود 29 درصد، مستربچ با 2083688 تن و 69 درصد، گرانول ضایعاتی با 49976 تن و 2 درصد تولید این بخش از صنعت را تشکیل می دهند. بر اساس ظرفیت اسمی بر اساس استان ها استان قم با 900 هزار تن در سال بیشترین میزان را دارد که این امر بدلیل تمرکز کامپاندهای PVC در قم است. بعد از قم بیشترین میزان تولید در تهران و البرز است. پراکندگی بر اساس نوع شرکت ها 24 درصد افراد حقیقی و 76 درصد افراد حقوقی بوده اند. بر اساس ظرفیت تولیدی نیز شرکت هایی که در سال از 5 تا 10 هزار تن تولید دارند 17 درصد، کمتر از 5 هزار تن تولید با 67 درصد، 10 تا 50 هزار تن با 15 درصد و 7 کارخانه بالای 50 هزار تن تولید دارند که تنها 1 درصد ظرفیت تولید را بر عهده دارند. 
در خصوص وضعیت صدور مجوزها جالب توجه است که در سال 1361 تنها 3 شرکت مجوز فعالیت دریافت کرده اند و در سال 1380 تعداد 85 شرکت مجوز اخذ کرده اند. 

از نظر ظرفیت اسمی این صنعت از  1200000 تن در سال 90 به آمار 3000000 تن در دی ماه 1397 رسیده ایم. تعداد شرکت ها افزایش چشمگیری داشته و حاشیه سود سابق به خاطر افزایش رقابت بسیار کم شده است. از نکاتی که باید به آن اشاره کرد صرفا کپی کاری و نبود خلاقیت در تولید است که با توجه به تضعیف اقتصاد و صنعت در سال آینده شرایط برای بسیاری از شرکت ها سخت خواهد شد و با این مقدار تولید، فقط صادرات می تواند تا حدی وضعیت را بهبود بخشد.
 

بیشترین صادرات انجام شده صنعت مستربچ و کامپاند به کشور افغانستان  بوده و بعد کشورهای CIS، عراق، ترکیه و …بوده است. به نظر می رسد افغانستان بدلیل اینکه الزامی برای بازگشت ارز به ایران برای صادرکنندگان وجود ندارد نقش کشور واسطه را دارد. 
در خصوص برآورد مصرف پلیمر در کشور آمار 5/3 میلیون تن را نشان می دهد که از این آمار PVC با 12 درصد، PS با 4 درصد، PP با 11 درصد، PE  با 48 درصد،   PET با 18 درصد و سایر پلیمر ها با 7 درصد مصرف کلی کشور را تشکیل می دهند. بیشترین مصرف کامپاندها نیز در صنایع لوازم خانگی، سیم و کابل، نساجی، بسته بندی و …است.
پاکدل در بخش پایانی صحبت های خود گفت به منظور سرمایه گذاری در این صنعت شرکت ها باید با احتیاط بیشتری در سال آینده کار را دنبال کنند چرا که تحت شرایط تحریم اقتصادی و نبود ثبات شاهد رکودی در تولید لوازم خانگی، بازار ساختمان و …خواهیم بود و آمار تولید کاهش خواهد داشت و تمرکز اصلی شرکت ها باید در تامین مواد اولیه باشد.
در بحث صادرات  برای ایجاد زیرساخت های لازم باید هزینه کرد و شرکت هایی بقا خواهند یافت که در این امر سرمایه گذاری  کنند و با بهبود کیفیت ماشین آلات و بروز آوری در وضعیت آزمایشگاهی تکنولوژی تولید را برای بهبود کیفیت محصولات افزایش دهند. انجمن باید برای تسهیل امر صادراتی به شرکت ها کمک کند  به خصوص شرکت های کوچک. تولید محصولات خلاقانه می تواند به بحث صادراتی کمک زیادی بکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا