اخبار

اختصاصی بسپار/ چهار استارتاپ مهم در حوزه ی فناوری بازیافت پلاستیک

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تعداد زیادی استارتاپ در سراسر جهان وجود دارند و تعدادی از این استارتاپ ها بر روی بسته بندی مواد فعایت می کنند. در این متن چهار مورد از مهم ترین استارتاپ ها در حوزه ی فناوری بازیافت پلاستیک ها مورد بررسی قرار می گیرد. پلاستیکی که به محصول تبدیل می شود، استفاده می شود، دورانداخته می شود، دوباره جمع آوری می شود، تمیز شده و دوباره فراوری می شود و سپس به چیز جدیدی تبدیل می شود را پلاستیک بازیافتی مصرف شده می نامند. فناوری هایی که امروزه وجود دارد نمی تواند انواع مختلف مواد پلاستیکی را بازیافت کند. استارتاپ ها تلاش می کنند با نواوری های خود امکان بازیافت هر نوع پلاستیکی را فراهم کنند و این اطمینان حاصل شود که هیچ پلاستیکی بر روی زمین و یا در اقیانوس ها رها نمی شوند.

استارتاپ The good plastic company فناوری برای بازیافت پلاستیک ها طراحی کرده است که می تواند 99% پلاستیک ها را به واسطه ی تبدیل ضایعات پلاستیکی به صفحات تزیینی 1متر در 1متر ضخامت بین 5 تا 30 میلی متر تبدیل کند. تجهیزات مورد استفاده ی آن ها قابل حمل است و این باعث می شود بتوان پلاستیک ها را در محل تولیدشان بازیافت کرد. هر کجای جهان که باشد.

استارتاپ بعدی BioCellection است که در حوزه ی بازیافت شیمیایی فعالیت می کند. پلی اتیلن بیشترین پلاستیک موجود در جهان است و بیش از 30% از کل پلاستیک ها یجهان را شامل می شود. این ماده برای بسته بندی استفاده می شود و بسیار سبک و پایدار است. فناوری ما HDPE معمولا برای بازیافت استفاده می شود و برای بازیافت LDPE به فناوری های بیشتری نیاز است. بازیافت شیمیایی، ساختار شیمیایی پلاستیک ها می شکند و آن ها به مونومرهای اولیه ی خود تبدیل می شوند. این فرایند باعث می شود با استفاده از این مواد بتوان محصولاتی با کیفیت عالی ساخت.استارتاپ BioCellection فناوری بازیافت پلاستیک ها با استفاده از فناوری های شیمیایی را بهبود می بخشد و آن ها را از پلاستیک های استفاده شده به واحدهای شیمیایی سازنده ی خودشان تبدیل می کند که در شیمی سینتیک و بیولوژی بسیار کاربرد دارد. سوکسینیک اسید، گلوتاریک اسید، آدیپیک اسید، پیملیک اسید، سوبریک اسید و آزلئیک اسید از جمله مواد اولیه ی حاصل از بازیافت مواد ضایعاتی است.

NexGenCup، استارتاپی برای جایگزینی مواد پلاستیکی یکبار مصرف است. امروزه آماری که برای پلاستیک های یک بار مصرف و مواد کاغذی وجود دارد بسیار بالاست. بیش از نیم تریلیون درب بطری یکبارمصرف که دور انداخته شده و در محیط رها می شوند، آمار تکان دهنده ای است. به علاوه کلری که این مواد در محیط آزاد می کنند و آلودگی زیادی که برای تولید این محصولات ایجاد می شود، استارتاپ ها را به فکر جایگزینی انواع مختلفی از این مواد با یک ماده کرد.
استارتاپ NexGen Consortium امیدوار است بتواند دید همگانی نسبت به درب پلاستیک های یکبار مصرف را تغییر دهد و آن ها را به خوراکی برای واحدهای بازیافت تبدیل کند. NexGenCup یک چالش فناورانه است که در آن به 12 ایده ی برتر که بتوانند این مواد را در خانه بازیافت کنند و یا به مواد جدیدی تبدیل کنند اهدا می شود.

استارتاپ، Newtechpoly، برای بازیافت انواع بیشتری از پلیمرها ایجاد شده است.
یکی از بزرگترین مشکلات در مورد بازیافت پلاستیک ها این است که تنها مقدار کمی از پلاستیک ها قابل بازیافت هستند . این موضوع باعث می شود بسیاری از مواد از چرخه ی بازیافت حذف شوند. استارتاپ ها به دنبال راهی هستند که بتوانند هر نوع پلاستیکی را بازیافت کنند.
Newtechpoly یک استارتاپ استرالیایی است که فناوری های بازیافت پلاستیک که ثبت اختراع شده اند را تحت عنوان Polywast Technology ارائه می دهد. تفاوت اصلی بین فناوری قدیمی ذوب پلیمرها و Polywaste این است که Polywaste می تواند گستره ی وسیعی از ترکیبات و افزودنی ها شامل پلاستیک های فیلم، نیمه سخت و سخت را از صنایع مختلفی مانند کشاورزی و یا صنایع دیگر را شامل شود آن ها ا به محصولات پلاستیکی دیگر با ارزش افزوده تبدیل کند. به علاوه، بسیاری از ورودی های این فناوری، پلاستیک هایی هستند که پیش از این در محیط زیست رها می شدند و اکنون امکان بازیافت آن ها فراهم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا