مقالات

چه باید کرد تا تشکل ها جدی گرفته شوند؟!

 

انتهای سال زمانی است برای ارزیابی آنچه رخ داده. اهمیت این ارزیابی در ثبت وقایع و کمک برای روشن شدن نقشه راه پیشرو است. تشکل ها از ارکان مهم صنعت پلیمر هستند، از این رو برای ارزیابی و بررسی حال و هوای سال 94 آن­ها با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره برخی از آن­ها که تمایل به گفتگو با بسپار داشتند و مکاتبات را پاسخ دادند، نشستیم تا ببینیم سال 94 برای انجمن ها چه طور بوده و از برنامه­ های آنان برای سال آتی پرسیدیم.


 [EasyDNNGallery|1430|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]


تلاش برای توسعه صنعت و حمایت از تولید داخل

انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران

عباسعلی متوسلیان، رییس هیات مدیره انجمن ملی پلاستیک و انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی­وی­سی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران است.

متوسلیان: پس از موافقت هیات هدایت و نظارت راهبردی تشکل­های اتاق ایران و تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی در روز سه شنبه  28 آذر ماه 1391 در محل سالن اجتماعات اتاق ایران با حضور 88 نفر از فعالان صنایع پلاستیک اعم از حقیقی و حقوقی، نظامنامه، اعضای هیات مدیره و بازرسان که از دستورات این جلسه بود انتخاب و به تصویب رسید.

در این جلسه من و آقایان مهدی پور قاضی، بیوک صحاف امین، سید جواد میرحیدری، عزیزاله نیری، سعید صبوری، علی رضا تیموری، سعید ترکمان، آرین قصری، محسن صفایی و محمد تقی غیاثی به عنوان اعضای هیات مدیره و آقایان کاظم ظهیری و محمد علیپور به عنوان بازرس انتخاب شدند.

در ساعت 13 روز سه شنبه 5 دی ماه 1391 اولین جلسه رسمی هیات مدیره در سالن جلسات ساختمان اتاق ایران با حضور کلیه اعضا منتخب و به منظور تعیین سمت اعضا هیات مدیره برگزار شد. پس از رای ­گیری اینجانب به عنوان رییس و آقای پورقاضی به عنوان نایب رییس اول، آقای بیوک صحاف امین به عنوان نایب رییس دوم و آقای سید جواد میرحیدری به عنوان خزانه­ دار انتخاب شدند و قبول مسوولیت کردند.

هیات مدیره انجمن ملی با آغاز به کار خود بیانیه ­ای صادر و در آن ماموریت و رسالت خود را شناسایی و رفع موانع توسعه بنگاه­های اعضا در راستای افزایش نرخ بازده سرمایه و توان رقابت­ پذیری آنان اعلام کرد.

همچنین هیات مدیره انجمن در این بیانیه متذکر شد که این رسالت را تا تعالی صنعت پلاستیک ایران در کلاس جهانی و همسو با اهداف کلان کشور ادامه خواهد داد تا به عنوان مرجعی ارزش آفرین و قابل اتکا در نزد اعضا، مصرف کنندگان و جامعه شناخته شود و همچنین به عنوان بازویی اجرایی و تصمیم ساز متخصص و امین در خدمت دولت باشد و گستره فعالیت و دامنه خدمت رسانی خود را تمامی انجمن های صنفی، تولید کنندگان (مواد اولیه و…)، تامین کنندگان و … صنعت پلاستیک کشور عنوان کرد.

 

بسپار- رویکرد انجمن در سال 1394 چه بود و فعالیت هایی در این سال انجام شده است؟

متوسلیان: هیات مدیره دوره دوم انجمن ملی با تغییراتی در اعضا و متشکل از من به همراه آقایان: بیوک آقا صحاف امین، سعید صبوری، علیرضا تیموری، آرین قصری، سعید ترکمان، محسن صفایی، علی لشکری و علی قاسمی و همینطور آقایان کاظم ظهیری و محمدرضا شاکری به ترتیب به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل انجمن، ادامه امور انجمن را در دست گرفت و در جهت رسیدن به اهداف بیانیه صادره دوره اول و کسب جایگاه “مرجع” در صنعت پلاستیک کشور برای سال 94 اهداف خود را تدوین و برای هر یک از کمیسیون ها، هدف و رسالتی تعیین نمود تا این تشکل ملی در راستای هم­افزایی و انتفاع کل صنعت قدم بردارد. که برگزاری بیش از 100 جلسه هیات مدیره، تشکیل کارگروه­های تخصصی در زمینه آموزش، صادرات، حقوقی، فنی، بازرگانی، روابط عمومی و … با حمایت اکثریت صاحبان صنایع پلاستیک نشان از عزم اعضای این انجمن برای بالابردن اعتبار و جایگاه صنایع تکمیلی کشور دارد.

در این هدف گذاری دستاوردهای مورد انتظار به شرح زیر آمده است:

ü ارتقای جایگاه انجمن به عنوان یک تشکل برجسته، شاخص و هوشمند در کلاس بین­ المللی

ü  تدوین استراتژی های مناسب در این صنعت و اطلاع رسانی دقیق و به­موقع به کلیه واحدهای صنعت پلاستیک و پلیمر کشور

ü  ایفای نقش موثر در متعادل سازی بازار مواداولیه و برنامه تولید پتروشیمی های داخل کشور

ü  برقراری ارتباطات موثر با شرکت ملی پتروشیمی و پتروشیمی های داخلی و خارجی با هدف مدیریت گریدها و تامین مواد اولیه مورد نیاز اعضا (کمیسیون بازرگانی)

ü   تسریع در افزایش تعداد اعضا به ­منظور افزایش قدرت اجتماعی در مذاکرات با مراکز تصمیم ­گیری

üتامین بودجه لازم برای اداره تشکیلات اداری، زیرساخت­ها، تقویت توان مالی و اجرایی انجمن با ارتقای تعداد اعضا، جذب کمک­های مالی، آموزش کارکنان و استخدام پرسنل مورد نیاز (کمیسون داخلی)

üشناسایی ظرفیت­های موجود در صنعت پلاستیک و تلاش در جهت افزایش کسب و کار و رونق در این صنعت

جذب اعضا جدید، تسهیل در تامین مواد اولیه، حمایت حقوقی از اعضا، جذب تشکل­های جدید و مرتبط با صنعت پلاستیک و پلیمر، توانمندسازی و به روزآوری علمی اعضا، شناسایی و رفع موانع صادرات به­منظور حضور موثر اعضا در بازارهای هدف صادراتی، تقویت توان مالی و اجرایی انجمن ملی و صیانت علمی و فنی از صنعت در دستور کار کمیسیون های این انجمن قرار دارد.

 

بسپار– ارزیابی شما از مهم ترین تصمیمات اتخاذ شده در انجمن و میزان تاثیرگذاری آن بر صنعت پلیمر چیست؟

متوسلیان: علاوه بر مواردی که به آن­ها اشاره شد رویکرد مهم و اصلی انجمن در سال 1394 ایجاد اتحاد و انسجام بین انجمن­های مرتبط و تولیدکنندگان به منظور پیشبرد و ارایه راهکارهایی برای تعالی و پیشرفت صنعت، همچنین ایجاد ارتباط و تعامل سازنده با سازمان­های بالا دستی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت ملی پتروشیمی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی ایران، سازمان امور مالیاتی و …و نیز تلاش برای توسعه صنعت و حمایت از تولید داخل بوده که تا به امروز با تلاش بی وقفه انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران به بهترین نحو انجام شده است.

همچنین در سال 94 انجمن ملی صنایع پلاستیک تصمیمات مهم و تاثیرگذاری در این صنعت اتخاذ کرده است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ü    ایجاد انسجام و اتحاد در خصوص نمایشگاه ایران پلاست دهم با تشکیل کمیته رایزنی و برگزاری جلسه های منسجم با مسوولان ذیربط.

ü برقراری ارتباط های موثر با تشکل­ها به منظور اتخاذ رویکرد و سیاستی متحد در موضوعاتی همچون قیمت و توزیع مواد اولیه، مالیات بر ارزش افزوده، قرارداد ترجیحی میان ایران و ترکیه و …

ü برپایی نخستین پاویون انجمن ملی در نمایشگاه کراچی پاکستان که انعکاس رسانه­ای مطلوبی در دو کشور ایران و پاکستان داشت.(کمیسیون صادرات)

ü  نامه نگاری به مسوولان بلند پایه همچون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیر کل شرکت صنایع ملی پتروشیمی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و … با موضوعات و مناسبت های مختلف.

ü   داوری و قضاوت در رفع اختلافات و مشکلات فی مابین اعضا و سازمانهای مختلف در جهت حمایت از تولید ملی.

ü  برقراری ارتباطات موثرتر با مراکز قانونگذار و تصمیم ساز در جهت ایجاد و اصلاح قوانین، تعرفه­ ها، مجوزها و… (هیات مدیره)

üتعامل و همگرایی با انجمن­ها و اتحادیه ­های صنعت پلاستیک کشور و انجمن­های مطرح جهانی.(کمیسیون تشکل­ها)

ü    شناسایی و رفع موانع صادرات و کمک به ارتقاء و حضور موثر اعضا در بازارهای هدف صادراتی.(کمیسیون صادرات)

ü حمایت حقوقی از اعضا و تلاش در جهت رفع مشکلات آنها از طریق برقراری ارتباط با سازمان­ها و ارگان­های دولتی و خصوصی.(کمیسیون حقوقی)

ü تلاش در جهت افزایش توان رسانه ­ای انجمن.(کمیسیون روابط عمومی)

ü ایجاد فرهنگ آموزش و تلاش در جهت ارتقاء دانش فنی و انتقال تجربیات علمی و عملی به اعضا و صیانت علمی و فنی از صنعت.(کمیسیون آموزش و کمیسیون فنی)

 

بسپار– برنامه های آتی به منظور حرکت در اثرگذاری بر تصمیم سازی های کشور چیست؟

متوسلیان: در راستای تداوم اهداف و تصمیمات هیات مدیره قبلی و همچنین اخذ تصمیم در زمینه مسائل روز انجمن و تشکل­های وابسته­، هیات مدیره دوم تا کنون 22 نشست داشته و مصمم است به منظور دستیابی به موارد زیر و با استفاده از فرصت های پیش آمده بر برجام این اقدامات را نیز معمول دارد:

üبرقراری ارتباط و رایزنی با وزارتخانه­ها، سازمان­ها، ادارت و ارگان­های دولتی در راستای تسهیل فضای کسب و کار و افزایش بهره­وری بنگاه­های اقتصادی صنعت پلاستیک

ü   برقراری ارتباط و رایزنی با مراکز پولی و مالی جهت تامین نقدینگی مورد نیاز بنگاه­های اقتصادی صنعت پلاستیک

ü شناسایی و معرفی فرصت­های جدید در صنایع تکمیلی پتروشیمی به اعضا

ü شناسایی بازارها و فرصت­های صادراتی و بسترسازی حضور موثر اعضا در این بازارها با استفاده از توافق برجام

ü   بستر سازی انجام پروژه­ های عظیم ملی و منطقه ­ای از طریق ایجاد کنسرسیوم

ü   اشاعه فرهنگ توجه به ” کیفیت زندگی کاری ” جامعه و به خصوص کارکنان بنگاه های اعضا از طریق اراده آموزش­های لازم

ü   همکاری و تشریک مساعی در خصوص رفع مشکلات صنفی اعضا از طریق تعاملات داخلی و ارتباط با سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی مرتبط

ü   شناسایی و اطلاع رسانی نقاط مشترک بین قوانین جاری و منافع این صنعت با هدف بستر سازی فرهنگ ” سلامت کاری ” و مسوولیت­پذیری بنگاه­های اقتصادی در قبال جامعه و محیط زیست

 

 

 [EasyDNNGallery|1431|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

انجمن­ها ریشه در خاک این سرزمین دارند

انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی­اتیلن

محسن جمالیان رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی ­اتیلن است. وی که از ابتدا عضو هیات موسس انجمن بوده و هیات مدیره انجمن بوده، طی 8 سال گذشته ریاست هیات مدیره این انجمن را برعهده داشته است.

جمالیان: انجمن در سال 1381 با 18 عضو و با هدف شکل­گیری صحیح در جهت ارتقا صنعت لوله ­های پلی ­اتیلن تاسیس شد. در واقع متوجه افزایش روزافزون تعداد تولیدکنندگان لوله پلی اتیلن شدیم و دریافتیم تعداد فزاینده­ای از پروژه­های عمرانی در جهت مصرف لوله­ های پلی­ اتیلن است، بنابراین تلاش کردیم در بحث کیفیت انسجامی به وجود آوریم. در این مدت روز به روز تعداد اعضا افزایش یافته و امروز 230 عضو داریم که ظرفیت تولیدی بالغ بر 1 میلیون و 300 هزار تن دارند.

اهداف انجمن در اساسنامه آن مشخص شده است و طبق آن تشکیل کمیته ­ها، آموزش شرکت­ها، ارتقا سطح کمی و کیفی واحدهای عضو در دستور کار انجمن قرار گرفت. برگزاری کلاس­های آموزشی، تدوین استانداردها، تعامل با سایر انجمن­های فعال در صنایع آب و پلاستیک از قبیل انجمن همگن پلاستیک، انجمن ملی پلاستیک ایران، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی ­وی ­سی، خانه صنعت و معدن و انجمن پیمانکاران، تعامل با وزرات جهاد کشاورزی، عضویت در کارگروه سند چشم انداز صنعت آب در وزرات نیرو و همکاری با شرکت­های آب و فاضلاب از دیگر فعالیت­های انجمن است. با شرکت­های پتروشیمی نیز ارتباطاتی داریم و جلسات متعددی با انجمن کارفرمایی پتروشیمی برگزار می­کنیم. همه پذیرفته­ایم که مسائل مشترکی داریم و علاقمند به حل مشکلات در کنار و با تعامل یکدیگر هستیم.

امیدواریم به اهداف خود برسیم و نیروهای جوان بیایند و ادامه کار ما را پیگیری کنند.

 

بسپار- رویکرد انجمن در سال 1394 چه بوده و چه فعالیت هایی در سالی که در پایان آن هستیم، انجام شده است؟

جمالیان: امسال فعالیت­های بسیاری را انجام دادیم. اکنون 5 کمیته داریم: کمیته PE-100، کمیته فنی، کمیته استاندارد و آموزش، کمیته بازاریابی و نمایشگاه­ها و کمیته­ای که با تازگی آغاز به کار کرده کمیته مشاوران عالی است که سایر کمیته­ها زیر نظر آن قرار گرفته ­اند.

امسال در انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران  عضو شدیم. همچنین تغییرات اساسنامه­ای داشتیم و عضو اتاق بازرگانی شدیم.

همچنین تلاش داریم در سال آینده نمایشگاهی ملی برای صنعت آبیاری کشور برگزار کنیم. جلسه اول آن در دفتر معاونت خاک و آب جهاد کشاورزی برگزار شد. در بهمن ماه جاری نیز با چند تن از اعضای انجمن­های دست درکار در صنعت آبیاری کشور برای برگزاری نمایشگاهی که در شان و منزلت صنعت ایران است، جلساتی داشتیم.

شاخص­های رتبه بندی و ایجاد شعباتی در چند استان کشور از جمله خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، اصفهان و فارس از دیگر فعالیت­های انجمن بوده است.

ارتقای سطح کمی و کیفی صنعت تولید لوله­ های پلی ­اتیلن از فعالیت­هایی بوده که از آن رضایت شخصی دارم. امروزه با بازدید از کارخانه ­ها متوجه پیشرفت بسیار زیاد واحدها در بخش­های مختلف اعم از ماشین­آلات، آزمایشگاه­ها، کادر فنی تولید و کنترل کیفی می­شویم. اما این مسیر ادامه دارد و کار زیادی داریم. خوشحالم که همکاران در صنعت پلی­اتیلن سرمایه­ گذاری بسیاری کرده ­اند.

پیگیری مشکلات و مکاتبات با سازمان­های مختلف نیز در دستور کار انجمن بوده است. البته هنوز مشکلاتی در این زمینه داریم. امیدواریم دولت به این باور برسد که زمان آن رسیده که بخشی از کارها را به NGO­ها بسپارد.



در صورت تمایل به مطالعه متن کامل این گزارش و نظرات سایر تشکل ها لطفا شماره 163 بسپار را در اسفندماه ماه 1394 ببینید.




 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا