اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ چگونه به بهبود وضعیت ظاهری مواد پلاستیکی بازیافت‌‌شده کمک کنیم؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر تطبیق زیبایی‌‌شناسی محصولات تولیدشده با مواد پلاستیکی بازیافت‌‌شده نسبت به وضعیت ظاهری محصولاتی که با استفاده از بسپارهای نو به‌‌دست می‌‌آید یک چالش است، اما تولیدکنندگان رنگدانه‌‌ها و مستربچ‌ها برای رویارویی با آن آماده می‌شوند. در این مقاله پیشرفت‌‌ها به منظور بهبود ظاهری مواد پلاستیکی بازیافت‌‌شده آورده شده است.

 

افزایش استفاده از مواد بازیافت‌‌شده، بازیافت‌کنندگان و تبدیل‌‌کننده‌‌های (converter) بسپارها را با مشکلاتی در رابطه با وضعیت ظاهری مواد تولیدشده توسط آن‌‌ها مواجه می‌کند. برای بهبود وضعیت ظاهری مواد بازیافت‌‌شده، مسایلی مانند جلوگیری از تخریب گرمایی، فرایندپذیری، کنترل شارش‌‌شناسی (rheology)، کاهش زردشدگی، بو، ژل‌‌ شدن و تشکیل کلوخه‌‌ها (agglomerate) همگی باید درنظر گرفته شوند. تنوع گسترده در رنگ و کیفیت مواد بازیافت‌‌‌شده‌‌ پلاستیکی، برای دستیابی به رنگ‌های ثابت در هنگام استفاده از محتوای بازیافت‌‌شده زیاد پسامصرفی (PCR) نیز مشکل ایجاد می‌کند. با این حال، تولیدکنندگان رنگدانه‌‌ها و مستربچ‌‌های رنگی درحال تولید محصولات و فناوری‌‌های جدیدی هستند که می‌‌توانند به رفع این چالش کمک کنند.

به‌‌گفته شرکت LyondellBasell با افزایش تقاضا برای پلی‌‌الفین‌های بازیافت‌‌شده به روش مکانیکی و نیاز به مواد با محتوای بازیافت‌‌شده بیشتر در کاربردهای بسته‌بندی، بازیافت‌کنندگان با چالش‌های متعددی برای فراهم ‌‌کردن محصولات با کیفیت بیشتر و فرایندپذیری آسان‌‌تر مواد بازیافت‌‌شده برای تبدیل‌‌کنندگان پلاستیک‌‌ها مواجه هستند. مدیر بازاریابی مستربچ‌‌های رنگی شرکت LyondellBasell می‌گوید، یکی از چالش‌های اصلی که بازیافت‌کنندگان و تبدیل‌‌کننده‌‌ها با آن مواجه هستند، تخریب گرمایی بسپار در طی چندین فرایند رانشگری (extrusion) و آمیزه‌‌کاری (compounding) است که می‌تواند منجر به از دست دادن عملکرد مکانیکی و مسایل شارش‌‌شناسی شود. هم‌‌چنین تخریب گرمایی می‌‌تواند کیفیت زیبایی‌‌شناسی بسپار بازیافت‌‌شده را به دلیل تشکیل ژل، تغییرات رنگ و زردشدگی و افزایش بو کاهش دهد. چالش‌های دیگر ممکن است شامل رطوبت زیاد و مواد فرار ناشی از فرایند شستشوی پلاستیک‌های سوا ‌‌شده و هم‌‌چنین آلودگی ناشی از مخلوط بسپارهای بازیافتی باشد که می‌‌تواند منجر به مشکلات فرایندی برای تبدیل‌‌کننده‌‌ها و کاهش عملکرد مکانیکی شود.

شرکت LyondellBasell طیف کاملی از افزودنی‌های مستربچ را عرضه می‌‌کند که به بازیافت‌کنندگان و تبدیل‌‌کنندها کمک می‌کند تا برخی از این چالش‌ها را برطرف کنند. این شرکت هم‌‌چنین مستربچ‌‌های رنگی CirculenRecover را که از بسپار‌‌های حامل مواد بازیافتی استفاده می‌‌کنند عرضه کرده است تا مشتریان را قادر سازد محتوای بازیافتی را در محصولات خود به بیشترین حد ممکن برسانند. این شرکت طیفی از رنگ‌های قابل‌‌ شناسایی با بازتابش فروسرخ نزدیک (NIR) از جمله رنگ سیاه را برای پشتیبانی از سواچینی موثر پلاستیک‌ها بر اساس نوع بسپار در مراکز سواچینی دارد (شکل 1).

او هم‌‌چنین بر تاثیراتی که باعث تولیدات جدید در زمینه رنگ‌ها و رنگدانه‌ها برای مواد بازیافتی پلاستیکی می‌شود، تاکید می‌کند که شامل مقررات، اهداف زیست‌‌پایداری صاحبان نام‌‌های تجاری و افزایش آگاهی مصرف‌کننده برای استفاده از مواد بازیافتی پلاستیکی است. علاوه بر این، تولیدات رنگی جدید هنوز نیاز به ارایه هویت نام تجاری محصول نهایی دارند اما باید ویژگی‌های زیست‌‌پایداری و قابلیت بازیافت‌‌پذیری در آینده را نیز در نظر بگیرند. تولید بهبوددهنده‎های (enhancer) رنگ برای بهبود رنگ مواد بازیافت‌‌شده شفاف مانند پلی‌‌اتیلن ‌‌ترفتالات (PET) نیز درحال افزایش است؛ مواد بازیافت‌‌شده اغلب به دلیل تخریب گرمایی یا آلودگی، رنگی زرد دارد به این معنی که برای بهبود وضعیت ‌‌ظاهری دیداری نیاز به رنگ‌‌آمیخته‌‌های (tint، رنگ حاصل از اختلاط رنگ‌دانه یا پوش‌رنگ سفید با رنگ‌دانه‌ها یا پوش‌رنگ‌های غیرسفید؛ رنگ به‌دست‌آمده روشن‌تر و ناخالص‌تر از رنگ اولیه است، مترجم) رنگی می‌‌باشد.

او می‌‌گوید نیاز برای دستیابی به رنگ‌‌های باثبات (consistent) و بانشاط (vibrant) با استفاده از طیف وسیعی از مواد بازیافت‌‌شده با کیفیت متغیر، نیاز به درک پیمایش رنگ (colour travel) دارد زیرا کیفیت و کمیت مواد بازیافت‌‌شده تغییر می‌‌کند. رواداری بیشتر در تولید رنگ‌ها یا پیمایش رنگ کمتر در هنگام استفاده با مواد بازیافت‌‌شده همراه با استفاده از فناوری چندلایه برای تولید رنگ‌هایی برای توان‌‌افزایی و ایجاد جلوه‌‌‌ها (effect) لازم است.

 

برگردان: مهندس پدرام ملائکه

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا