اخباراخبار ویژه

چگونه به شعار “زمین در برابر پلاستیک و ایران در برابر پلاستیک” رسیدیم؟

بسپار/ ایران پلیمر امروز روز زمین است. روزی برای آگاهی بخشی در مورد اهمیت دادن به سلامت زیست گاه انسان و حیات موجودات زنده. صفحه رسمی “روز زمین” با شعار زمین در برابر پلاستیک، خواستار کاهش 60 درصدی تولید همه پلاستیک ها تا سال 2040 شده است. خواسته ای که از همین حالا غیرممکن به نظر می رسد.

با اینحال بخش هایی که مربوط به محدود کردن پلاستیک های یکبارمصرف (آن هم بدون ذکر کاربرد عمومی و نه پزشکی ضرور)، پایان آلودگی های پلاستیکی، آگاهی رسانی های راستی آزمایی شده در خصوص صنعت مد و آموزش های اقلیمی و … است، حتما قابل فرهنگ سازی است.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز این بار در تبعیت و همراهی با همتایان غربی خود، عنوان ایران در برابر پلاستیک را برای این روز و این هفته، یعنی هفته زمین پاک برگزیده است.

سوال اصلی اینجاست که چرا از میان تمامی عوامل بی چون و چرای آلودن و آسیب رسان به زمین، همواره انگشت اتهام به سوی آسانترین گزینه یعنی پلاستیک ها نشانه می رود؟

اگر این روز برای آگاهی رسانی به عموم مردم نامگذاری شده، ای کاش سازمان حفاظت محیط زیست بگوید در خصوص کاهش اقدامات مخرب زیست محیطی در همه موارد تا کنون چه کرده است؟ و چه برنامه های مدونی برای نگهداشت زمین در کوتاه یا بلندمدت در دستور کار دارد؟ ای کاش این سازمان بگوید آخرین بار چه وقت روبروی یکی از خبرنگاران علم (پلیمر) نشسته و به سوالات تخصصی آنها پاسخ داده است؟

متاسفانه این رویه اتهام زنی بدون دانش کافی و بدون طرح و برنامه صرفا رفتارهایی پوپولیستی و بی انجام خواهد بود، چنانکه تاکنون نیز بوده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا