اخبار

چگونه فرآیند توسعه محصول را تسریع کنیم؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  چاپ سه بعدی همواره در حال گسترش در محیط تولید است، اما در جایی که قالب­­سازان به دنبال منافع خود هستند، ساخت قالب و نمونه­سازی به جای خود باقی می­ماند. در این مقاله پیشرفت­های اخیر در تسریع فرایند توسعه محصول گزارش شده است.

در 6 سال گذشته، بازار جهانی چاپ سه بعدی، رشدی بیش از دو برابر داشته است. تحلیلگران تخمین زده­اند که تا سال 2020، این  بخش1/3 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت. در مقایسه با این موضوع، پیش­بینی می­شود که تا سال 2023، بازار قالب­گیری پلاستیک­ها به ارزش 690 میلیارد دلار دست پیدا کند. در حالی که ادعا می­شود که ساخت با چاپ سه بعدی (فناوری که در آن اشیا سه بعدی با لایه­گذاری روی هم از مواد مختلف اعم از پلاستیک، فلز و غیره ساخته می­شوند) به مرحله تولید انبوه دست یافته ­است، این موضوع صحت دارد که که تولید سفارشی کوتاه مدت، به ویژه ساخت پیش ­نمونه و توسعه محصول نیز هم­چنان اهمیت خود را در بازار حفظ کرده­است.

با این حال، چاپ سه ­بعدی مطمئنا برای قالب­گیران تزریق حرف زیادی برای گفتن دارد. به گفته شرکت Sumitomo (SHI) Demag، در حال حاضر، این شرکت عملکرد خود را به طور قوی برای پیش­نمونه ­سازی به جای تولید انبوه ادامه می­دهد. با نگاه به آینده، توسعه ­های هیجان­ انگیزی در هر دو بازار وجود خواهد داشت. در هر صورت، جنگ­های تجاری جهانی و نوسانات ارزی، افزایش درخواست برای تولید در محل را تسریع می­کند. با این وجود، این تصور که چاپگرهای سه ­بعدی به زودی باعث براندازی روش­های تولید سنتی، از جمله قالب­گیری، آهنگری (forging)، ریخته ­گری و حتی تولید CNC کاهشی (subtractive CNC manufacturing) می­شود حقیقتا وحشت­آور است، زیرا فضای کافی برای همه این فناوری­ ها وجود دارد.

هزینه، به هنگام انتخاب استفاده از یک فناوری، به ویژه در ساخت قطعات پلاستیکی یک عامل اصلی به شمار می­رود. به گفته این شرکت، برای ساخت قطعات در حجم بالا و ساخت قطعات ظریف به تعداد بالا، امروزه چاپ سه­بعدی یک روش سریع یا مقرون به صرفه به شمار نمی­رود. چاپ سه­بعدی برای پیش­ نمونه ­سازی و ساخت قطعات سفارشی در حجم کم روش مناسبی است. نحوه عملکرد نیز نقش بزرگی را ایفا می­کند. این موضوع که هر کس می­تواند هر آنچه را که می­خواهد چاپ کند بدین معنی نمی­باشد که طراحی یا مواد در این روش نسبت به روش قالب­گیری تزریقی رایج بهتر است.

به گفته این شرکت، در چندین سال اخیر، بخش پزشکی برای ساخت قطعات سفارشی از چاپ سه­بعدی به طور موفقیت­آمیزی استفاده کرده­ است که در این میان می­توان به پروتزها، کاشتینه­ ها، تعویض مفصل ران، سمعک­ها و حتی دندان­های مصنوعی اشاره کرد (شکل 1). برای هر کدام از این اجزاء، قالب­گیری تزریقی به دلیل هزینه زیاد ساخت قالب، یک روش مقرون به صرفه نمی­باشد. هم­چنین تولیدکنندگان قطعات هوافضا نیز به منظور به­ روز­رسانی اجزاء و ساخت قطعات جایگزین برای نگهداری، تعمیر و بررسی قطعات (MRO) که یک کسب و کار بزرگ است از روش چاپ سه­بعدی بهره می­برند.

 

برگردان: مهندس مریم نیک پور

[email protected]

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 209 ماهنامه  بسپار که درپایان اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا